شرکت فولاد مبارکه به کمک نورد سرد، ورق‌های روغنی با کیفیتی تولید و جهت فروش به بازار عرضه میکند. نورد سرد منجر به افزایش کیفیت ورق فولادی می شود. قیمت ورق روغنی به ازای هر کیلو بیشتر از ورق سیاه است اما در مقابل مقاومت، استحکام و خواص مناسب و کاربردی دارد. شرکت فولاد از این ورق‌ها برای تولید انواع ورق‌های دیگر چون گالوانیزه هم استفاده می کند. بی تردید قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه با توجه به محبوبیت زیادی که بین صنعت گران و خواص مناسب و کاربردی که دارد در تعیین قیمت تمام شده لوازم‌خانگی یا رادیاتور‌ها بسیار موثر است؛ چرا که برای ساخت این نوع از محصولات در حجم بالایی از آن ها استفاده می شود.

 

ورق روغنی چیست

امروزه ورق‌های متنوع موجود در بازار به دلیل برخورداری از ویژگی‌های شیمیایی، مکانیکی و همچنین عملکرد مختلف در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در میان تمام انواع این ورق ها، ورق روغنی بسیار محبوب‌تر از بقیه است. در کنار قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه، عواملی دیگری مانند انعطاف‌پذیری، سطح صیقلی، مقاومت بسیار و شکل‌پذیری آن را باید دلایل اصلی محبوبیت در بین صنایع مختلف معرفی کرد. این محصول پرکاربرد در گروه یا گرید‌های مختلفی، تولید شده و عناصری مانند فسفر، کربن و گوگرد از مواد اصلی موجود در آن هستند. حین تولید ورق روغنی و طی نورد سرد به دلیل ایجاد فشار زیاد بر ورق هنگام تولید، از میزان ضخامت آن کم می شود. این مرحله در دمای اتاق انجام می شود. به همین خاطر است که به این فرآیند نورد سرد گفته می شود.

ورق روغنی فولاد مبارکهاز ویژگی‌های اصلی این محصول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناسب بودن قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه

کیفیت بالا

ابعاد و سایز دقیق

ضخامت کمتر

زیبایی خاص

 

ورق روغنی موجود در بازار باتوجه‌ به نوع آلیاژ به‌کار رفته در آن و عملیات حرارتی، به سه گروه تقسیم خواهند شد. پس از تولید این محصولات در کنار بررسی و تعیین قیمت خود ورق و محصولات تولید شده از آن چون قیمت پروفیل سبک، صنعتگران باتوجه‌به نیاز خود برای خرید اقدام خواهند کرد.

 

انواع ورق‌های روغنی، عبارت هستند از:

ورق روغنی ST۱۲ یا معمولی

از پرمصرف‌ترین نوع ورق‌های روغنی، ورق معمولی یا ST۱۲ است. این محصول در صنایع متنوع، دارای کاربرد زیادی است. مهم‌ترین شاخصه یا ویژگی ST۱۲، قابلیت شکل‌پذیری پایین این محصول کاربردی است. ورق روغنی معمولی، در ضخامت‌های متنوعی مانند ۰. ۵، ۰. ۶، ۰. ۷، ۱، ۲، ۲. ۵ و ۳ میلی‌متری تولید شده و برای فروش در بازار، عرضه خواهد شد. عمر ورق‌های روغنی معمولی، یک سال و نیم پس از تولید است و صنایع در زمان خرید، به این نکته باید توجه کنند.

ورق روغنی ST۱۴ یا فوق کششی

ورق‌های روغنی فوق کششی نسبت به ورق‌های معمولی و نیمه کششی، انعطاف‌پذیر‌تر و نرم‌تر هستند همچنین ویژگی شکل‌پذیری بالایی در این نوع از ورق‌های روغنی، دیده می شود. دقیقا به دلیل شکل‌پذیری بالای ورق‌های روغنی فوق کششی، در صنایعی که به پرس‌کاری عمقی نیاز‌مند است مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین مثال در رابطه‌ با پرس‌کاری عمقی، صنعت خودرو‌سازی است.

ورق روغنی نیمه کششی یا ST۱۳

از شاخصه‌های اصلی این نوع از ورق‌های روغنی، شکل‌پذیری متوسط آن است. همچنین از ورق روغنی نیمه کششی در صنایع مختلف، استفاده شده و البته در صورت وجود میزان پرس‌کاری با عمق کم، از ورق نیمه کششی در صنایع استفاده خواهد شد. این نوع از ورق‌ها مانند ورق‌های روغنی فوق کششی، پس از ۸ ماه دچار شکستگی و پارگی خواهند شد.

کال تو اکشن ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی

امروزه باتوجه‌ به قیمت مناسب ورق روغنی فولاد مبارکه و کیفیت بسیار بالا آن، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت البته در کنار مناسب بودن قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه، مزیت زیبایی این محصول در استفاده از آن نیز بسیار مؤثر است. اما اصلی‌ترین کاربرد ورق روغنی، شامل لیست زیر است:

  1. به‌کارگیری ورق‌های روغنی در تولید پروفیل سبک درب و پنجره ساختمان
  2. خودرو‌سازی
  3. به‌کارگیری در تولید قطعات صنعتی
  4. امکان استفاده در ساخت تابلو
  5. کابینت یا انواع قفسه‌های روغنی
  6. لوازم برقی خانگی
  7. ساخت مبلمان
  8. استفاده در تولید تسمه‌های فولادی متنوع

البته صنایع در زمان خرید این محصولات، باید باتوجه‌ به نیاز خود از میان انواع ورق‌های روغنی و کاربرد آن دست به انتخاب بزنند تا محصول تولید شده آن‌ها، دارای کیفیت و زیبایی مطلوب باشد.

 

قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه

در تعیین قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه و محصولات تولید شده از آن چون قیمت پروفیل مبلی عوامل بسیار زیادی تأثیر‌گذار هستند. از مهم‌ترین این عوامل تعیین‌کننده بر قیمت این محصولات، عبارت‌اند از:

تورم داخلی و جهانی

قیمت آهن‌آلات

نوع آلیاژ به‌کاررفته

قیمت جهانی آهن و همچنین سنگ‌آهن

میزان عرضه و تقاضا

فرایند تولید

واردات و صادرات لوله و پروفیل

 

هنگام خرید انواع ورق‌های روغنی فاکتور‌هایی مانند قیمت انرژی و سوخت، کیفیت و برند تولید‌کننده، بورس کالا و سایز یا ضخامت این نوع محصولات نیز در تعیین قیمت آن‌ها بسیار مؤثر هستند. اکنون صنایع خودرو‌سازی یا تولید‌کننده لوازم‌خانگی مانند یخچال، باتوجه‌به نوع نیاز خود و قیمت ورق‌های روغنی برای خرید اقدام خواهند کرد.

البته نوسانات موجود در بازار آهن و حتی تغییرات متفاوت قیمت ارز بر تعیین قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه، نقش بسیار بزرگی را ایفا خواهند کرد. صنایعی که از انواع ورق‌های روغنی استفاده خواهند کرد، ابتدا باید قیمت این محصولات را به‌درستی ارزیابی کنند. سپس باتوجه‌ به عملکرد ورق روغنی و نیاز خود، برای خرید آن تصمیم نهایی را بگیرند.شرکت فولاد مبارکه اصفهان را، باید بهترین تولید‌کننده انواع ورق‌های روغنی در ایران معرفی کرد. قیمت ورق روغنی شرکت فولاد مبارکه در برابر کاربرد‌های متنوع آن، بسیار مناسب تعیین شده است. امروزه صنایع مختلف در زمان تولید محصولات خود مانند خودرو یا انواع لوازم‌خانگی، از ورق‌های روغنی استفاده خواهند کرد. البته این صنایع در زمان خرید انواع ورق‌های روغنی، پس از ارزیابی نوع ورق و قیمت آن مطابق با نیاز خود خرید کرده و بدون تردید کیفیت ورق‌های تولید شده در این شرکت معتبر، نقش سازنده هنگام خرید از سوی صنایع مختلف ایفا خواهد کرد.

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 22 آذر 1402