بی شک بارها و بارها نام شرکت فولاد مبارکه اصفهان را شنیده‌اید و با زمینه فعالیت آن آشنایی دارید، تولیدکننده انواع ورق اعم از سیاه، روغنی، گالوانیزه و … است که می‌تواند علاوه بر تامین فولاد مورد نیاز کشور، به سایر کشورها صادرات هم داشته باشد. آنچه که توانسته شرکت فولاد مبارکه اصفهان را در این خصوص از سایر تولیدکنندگان مستثنی نماید، رعایت استانداردهای تولیدی مطابق با استانداردهای معتبر بین‌المللی و ملی است که موجب شده محصولات این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد؛ به‌ طوری‌ که قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه مبنای متقنی برای خرید و فروش فعالان حوزه آهن و فولاد است. ما در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی کارخانه فولاد مبارکه، به چگونگی تولید ورق سیاه توسط این کارخانه اشاره کرده و درباره کاربردهای این محصول در صنایع مختلف اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم.

معرفی کارخانه فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه در فاصله 75 کیلومتری اصفهان و نزدیک به شهر فولاد مبارکه واقع شده است و در سال 1360 در زمینی به مساحت 35 کیلومترمربع تاسیس شد. اين شركت در دوران جنگ نيز به فعالیت خود ادامه داد و اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع در مهرماه سال 1370 افتتاح شد؛ امروز مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با کسب تجارب بیشتر و به دست آوردن توانمندی‌های لازم توانسته در صدد پاسخگویی به نیازهای موجود، چه در بازارهای داخلی و چه خارجی برآید.

تولیدات این کارخانه شامل چه مواردی می‌شود؟

در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان محصولات متنوعی تولید می‌شود. ورق شیروانی، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق کرکره گالوانیزه، ورق گالوانیزه رنگی، ورق آجدار، ورق اسید شویی و ورق سیاه از جمله مهم ترین و متداول ترین آن ها هستند.

مبنای محاسبه قیمت ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه از جمله مهم ترین و کاربردی ترین انواع ورق های فولادی و تولیدات کارخانه فولاد مبارکه است. لازم است بدانید ورق‌های فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تهیه می‌شوند، محصولاتی که از نورد سرد پدید می‌آیند، شامل ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه می‌شوند و محصولات تولید شده از آن ها نیز لوله و پروفیل سبک گالوانیزه ، سبک و رنگی است. چنانچه ورقی در حالت نورد گرم تولید شود، به‌صورت شیت و رول در انواع ساده ساختمانی بوده و از قابلیت‌های آن می‌توان به ضد سایش و همچنین آجدار بودن آن‌ها اشاره کرد.

این نوع ورق به این شکل است که در پروسه تولید آن فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد قرار می‌گیرد و این محصول در ضخامت‌های بالای ۱/۵ میلی‌متر تولید می‌شود که ضخامت‌های متفاوت آن در تعیین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بسیار اهمیت دارد. چرا که افزایش یا کاهش ضخامت به طور مستقیم بر تغییرات وزن اثر دارد و قیمت این ورق ها نیز بر اساس واحد وزن اعلام می شود.

نکته دیگری که درباره این محصول باید به آن اشاره کرد، این است که محصول فوق به‌صورت ورق صاف و صیقلی، اما با کیفیت سطحی کم‌تری از ورق سرد تولید می‌شود ولی در مقایسه با آن، ضخامت بیشتری دارد. به همین منظور برای استفاده از این محصول گاهی لازم است صیقل بیشتری داده شده و پرداخت شود. از آنجا که قیمت ورق سیاه از ورق سرد مانند ورق‌های روغنی کمتر است، بیشتر برای ساخت و تولید محصولاتی که ظاهر و زیبایی آن ها اهمیت کمتری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید اشاره کرد دلیل آن‌ که به این محصول ورق سیاه می‌گویند، آن است که طی فرآیند تولید، سطح آن با قرار گرفتن در دمای بالا مات و دارای زائده هایی خواهد شد.

مطلب مرتبط: تفاوت ورق سیاه و روغنی

انواع ورق سیاه فولاد مبارکه کدام است؟

انواع مختلف این محصول چه از نظر ساختار تولید و چه از نظر کاربرد به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. انواع آن را می‌توان بر اساس مشخصاتی همچون ظاهر، ترکیب، ضخامت، مواد اولیه، آلیاژ و کاربرد آن شامل موارد زیر دانست:

ورق صنعتی:

نوع دیگری از این محصول که به صنعتی معروف است، بیشتر کاربردهای صنعتی دارد. تولید پروفیل‌هایی با ابعاد بالا یکی از موارد استفاده از اين ورق صنعتی است که بیشتر در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و کشتی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاف یا رول:

همان‌طور که از نام این محصول کارخانه فولاد مبارکه برمي‌آيد، به‌صورت رول به بازار عرضه شده از این رول‌ها می‌توان به صورت ورق‌های یک تکه استفاده کرده و یا آن‌ها را جهت ساخت محصولات مختلف به ابعاد مختلف برش داد. به همین جهت است که از اين نوع ورق می‌توان برای کاربردهایی با ابعاد غیراستاندارد نیز استفاده کرد. ضخامت ورق کلاف این محصول بین 1.5 تا 15 میلی‌متر بوده و عرض آن در اندازه‌های 1، 1.25، 1.5 و 2 متر قابل تولید است.

شیت یا فابریک:

این نوع ورق تنها به خواست و بر اساس نیاز مشتری تولید می‌شود. انواع ورق سیاه فابریک در بازار دارای ضخامت بیشتر از 15 میلی‌متر بوده و دارای ابعاد مختلفی چون 12، 5، 1.52، 16، 1.56، 26 و 212 متر به بازار عرضه می شوند.

ورق معمولی:

این نوع ورق دارای دو گرید متفاوت است که دلیل این تفاوت نیز تنها در میزان کربن به‌ کاررفته در آن است؛ میزان کربن در سختی و استحکام این محصول بسیار تاثیرگذار است. البته در ترکیبات این محصول عناصر دیگری همچون منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیسیم نیز وجود دارد که در ورق‌های مختلف درصدهای هر یک از آن‌ها با هم متفاوت است.

ورق سیاه چه کاربردی دارد و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این محصول موارد مصرف بی‌شماری دارد، عموما در صنایعی که نیازی به کیفیت سطحی و تحمل دمای بالا ندارند. نکته دیگری که باعث اهمیت این محصول شده، ابعاد و ضخامت‌های متنوع آن و همچنین تولید سفارشی آن است که کاربرد این نوع ورق را افزایش داده است. از طرفی امکان ساخت انواع اين ورق در ابعاد و ضخامت‌های متنوع و سفارشی باعث افزایش کاربرد آن می‌شود. ازجمله کاربردهای این محصول می‌توان به ساخت‌وساز انواع سازه‌های تجاری و مسکونی، پروفیل و لوله صنعتی، بدنه کامیون‌ها، ساخت قطعات ماشین‌آلات، مسیرهای ریلی، کشتی‌سازی، بندرها و مخازن نیز اشاره کرد.

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402