اگر در حال تخریب دیوار اصلی و باربر یک ساختمان هستید یا قصد ساخت سازه ای ساده در حیاط منزل برای نصب سایبان را دارید، قوطی ستونی می تواند گزینه ای مفید و کاربردی برای کار و هدف شما باشد. این مقطع در عین سادگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و کاربردهای بسیار متفاوت و متنوعی هم دارد. در ادامه به بررسی هر آن چه نیاز هست برای داشتن یک انتخاب درست و دقیق در مورد آن بدانید خواهیم پرداخت.

قوطی ستونی چیست؟

قوطی ستونی مقطعی مربع شکل و تو خالی اما با دیواره ی ضخیم است که از ورق سیاه تولید می شود. مقطع مربع شکل این پروفیل در کنار دیواره ی ضخیم آن مقاومت قابل قبولی ایجاد می کند به همین خاطر است که از آن عموما به عنوان ستون دائمی یا موقت استفاده می شود. قوطی ستونی در واقع نوعی پروفیل سنگین است اما تنها به ابعاد و ضخامتی خاص از این پروفیل ها، قوطی ستونی گفته می شود چرا که از بین تمامی انواع آن ها فقط سایز های مشخصی قابلیت استفاده به عنوان ستون را دارد. ضخامت ورق این مقاطع 2 میلی متر به بالا و ابعاد مقطع آن از قوطی 10*10 تا 40*40 سانتی‌متر می تواند متفاوت باشد. بنابراین باید توجه داشت که استفاده از ضخامت‌های کمتری مثل قوطی 4*4 به عنوان قوطی ستونی درست نبوده و می‌تواند خطرآفرین باشد.

انواع و کاربردهای آن:

قوطی ستونی تنظیم شوندهغیر قابل تنظیم: در ساده ترین حالت می توان پروفیل را به ابعاد مورد نظر برش داد و از آن به عنوان ستون استفاده کرد اما در این حالت امکان استفاده چندباره وجود ندارد. با برش پروفیل به ابعاد مورد نیاز رسیده و در پروژه ی ساخت از آن استفاده می شود.

تنظیم شونده: برای استفاده ی چندباره، از نمونه ی تنظیم شونده استفاده می شود که دو سایز متفاوت از پروفیل به شکل تلسکوپی درون هم قرار می گیرند و با توجه به ارتفاع مورد نیاز تنظیم می شوند.  عموما به صورت موقت در پروژه های بازسازی ساختمان های قدیمی از آن ها استفاده می کنند.

ثابت: از این نمونه گاهی در زیرزمین ساختمان و برای بالا بردن استحکام سازه، گاهی برای اصلاح ساختار سازه و گاهی در ساختار اصلی سازه استفاده می شود، گاهی به عنوان پایه ی تابلو های راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می گیرند، گاهی برای ساخت سازه های سبک سایبان از آن ها بهره می برند و برای ایجاد استحکام بیشتر درون آنها با سیمان پر می کنند.

متحرک: از نمونه ی متحرک معمولا در ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان ها استفاده می شود. به این شکل که کارگران برای حفظ ساختار کلی سازه از آن به عنوان جایگزین دیوار باربر تخریب شده و برای تحمل وزن سازه استفاده می کنند.

کاربرد های این پروفیل سنگین به همین چند مورد محدود نمی شود بلکه از آن ها حتی برای ساخت خودرو های صنعتی چون ماشین های کشاورزی هم استفاده می شود.

عملکرد قوطی ستونی

این مقطع فولادی سنگین می تواند ارتفاعی برابر با 6 یا 12 متر داشته باشد. هر چه ارتفاع آن کمتر باشد مقاومت بیشتری برای تحمل وزن و فشار خواهد داشت. قوطی ستونی مقطع بسیار مستحکمی است اما برای ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر درون این مقاطع تو خالی را می توان با سیمان پر کرد. پروفیل ستونی فرآیند پذیر نیست و در خم پروفیل دچار شکستگی یا پارگی می شود اما قابلیت رنگکاری دارد و با ایجاد پوشش رنگی بر سطح آن میتوان ظاهر زیباتری ایجاد کرد. این برای مواردی که در ساختمان به طور ثابت از آن ها استفاده می شود نکته ای مهم به حساب می آید.

عملکرد قوطی ستونی در مقایسه با سایر مقاطع فولادی

پروفیل سبکمقاومتی که در این پروفیل به واسطه ی ضخامت زیاد و شکل مقطع آن ایجاد می شود قابل مقایسه با هیچ یک از سایر مقاطع فولادی نیست. لوله و پروفیل سبک که عموما یا کاربرد تزئینی دارند یا برای صنایع سبک از آن ها استفاده می شود با بشترین ضخامت و بزرگترین ابعاد استاندارد هم مقاومت کمتری از قوطی ستونی دارد. لوله و پروفیل های استیل دکوراتیو از مقاومت بیشتری در مقایسه با مقاطع سبک برخوردار هستند اما قیمت پروفیل استیل به قدری بیشتر از قوطی ستونی است که با وجود قوطی ستونی استفاده از آن مگر در موارد خاص توجیه اقتصادی ندارد.

قیمت قوطی ستونی

همان طور که توضیح دادیم قوطی ستونی نوعی پروفیل سنگین است. به مقاطعی سنگین گفته می شود که برای ساخت و تولید آن ها از ورق سیاه استفاده شده باشد. گر چه قیمت ورق سیاه مناسب ترین است اما ضخامت زیاد آن و البته ابعاد بزرگ باعث می شود یک شاخه از این مقطع فولادی نهایتا وزن زیادی داشته باشد. نه فقط قیمت قوطی ستونی بلکه قیمت اکثریت محصولات فولادی بر اساس وزن محاسبه می شود. در نتیجه با توجه به این توضیحات نهایتا خریدار برای خرید یک شاخه مجبور به پرداخت مبلغ نسبتا زیادی خواهد بود. اما نکته ای که در مورد باید به آن دقت و توجه داشته باشیم خواص و مقاومت بالا این مقطع است. این مقاومت بالا به حدی کاربردی و مفید است که قیمت زیاد یک شاخه را توجیه می کند.

 

 

:Reference

Everything You Need to Know About Lally Columns

 

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402