فولاد یکی از برترین و کاربردی ترین آلیاژ های فلزی در صنایع و در کل جهان است. علاوه بر خواصی که خوب و بد بودنشان با توجه به کاربرد و مورد مصرف محصول تولیدی تعیین می شود، آهن و کاربردی ترین آلیاژ آن، فولاد نقطه ضعفی ذاتی دارند که برای مصرف کننده می تواند مشکلاتی جدی و اساسی ایجاد کند. این نقطه ضعف تمایل زیاد فولاد به واکنش با اکسیژن و تولید زنگ آهن است. اکسایش فولاد را به ترکیبی سست و پودری تبدیل می کند که با پیشروی باعث خوردگی کامل قطعه می شود. این خاصیت نامطلوب هم هزینه ی نگه داری محصولات فولادی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و هم موارد مصرف آن را بسیار محدود می کند اما با آبکاری تا حد زیادی می توان این نقطه ضعف را اصلاح و کنترل کرد. در ادامه با ذکر جزئیات به طور خاص به بررسی خواص و قیمت پروفیل سبک ضد زنگ می پردازیم.

پروفیل سبک چطور آبکاری کروم می شود؟

فرآیند آبکاری فولاد و مقاطع فولادی هم مشابه سایر فلزات و آلیاژهاست. برای ایجاد یک آبکاری مستحکم و مقاوم بر روی سطح پروفیل سبک، نخست قطعه ی کار باید درون محلولی تمیز کننده که بتواند به خوبی تمام گرد و خاک، روغن و هر ناخالصی سطحی را که می تواند بر کیفیت آبکاری اثر بگذارد یا به عبارت بهتر تشکیل لایه ی کروم را با مشکل مواجه کند، قرار بگیرد. پس از آن پروفیل مبلی به حمام کروم منتقل می شود و پیش از اتصال جریان الکتریکی برای لحظاتی درون آن غوطه ور باقی می ماند. با تحت نظر داشتن افزایش تدریجی ولتاژ، پوششی مستحکم و متناسب بر روی سطح ایجاد می شود.

فواید آبکاری کروم برای پروفیل سبک:

مقاطع فولادی سبک و سنگین، پروفیل و لوله استیل دکوراتیو و انواع دیگر آلیاژها عملکرد متفاوتی با پوشش کروم دارند چرا که ترکیبات آلیاژی آن ها مستقیما بر نتیجه، کیفیت و میزان مقاومتشان اثر می گذارد. اکثر آلیاژهای فولاد مقاومت بسیار کمی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند که این ویژگی بر عملکرد طولانی مدت این محصول فولادی مستقیما اثر می گذارد. کروم کاری راهکاری مفید برای این مشکل است. آبکاری کروم به شدت عملکرد و مقاومت فولاد را در محیط های مرطوب و با گردش هوای کم بهبود می بخشد.

استیل که درون ترکیبات آلیاژی خود حاوی کروم می باشد بسته به رده ای که دارد با شدت متفاوتی با این مشکل مواجه می شوند اما به هر حال با وجود این مقاومت ذاتی همچنان دچار اکسایش می شوند. البته پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که کروم زمانی می تواند فولاد را ضدزنگ کند که خود اکسید شده و لایه ای از اکسید کروم بر روی سطح ایجاد کند. مشکل زمانی ایجاد می شود که قطعه ی استیل در محیطی کم اکسیژن و با تهویه ی نامطلوب قرار بگیرد. در نتیجه برای مقاوم کردن فولاد در برابر زنگ زدگی آبکاری کروم می تواند راهکاری ارزان قیمت، آسان و کاربردی باشد اما مقاومت صد در صدی ایجاد نمی کند.

هزینه کروم کاری:

هزینه ی کروم کاری پروفیل و لوله مبلی وابسته به چندین مورد و فاکتور های گوناگون چون ویزگی ها و کیفیت لایه آبکاری، کیفیت ابزار و محصولات مصرفی، شرایط بازار، میزان عرضه و تقاضا و میزان دشواری آبکاری بستگی دارد. به طور کلی استفاده از آلیاژی با ترکیب نیکل و فسفر بهترین راهکار برای کاهش هزینه های آبکاری می باشد. البته با این پیش فرض که این ترکیب برای مورد مصرف شما مناسب است و سازگار با فلز پایه ای است که استفاده نموده اید. قیمت کروم کاری به تنهایی نمی تواند ملاک درستی برای انتخاب باشد اما بی شک فاکتور مهمی برای انتخاب نوع آبکاری است.

قیمت پروفیل سبک آبکاری شده:

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم پروفیل و لوله استیل دکوراتیو با وجود آن که کروم را درون ترکیبات خود دارد و به عبارتی از مقاومتی ذاتی در برابر زنگ زدگی بهره مند هستند اما در صورت نبود اکسیژن برای ایجاد پوشش کروم اکسید و در محیط های دریایی دچار زنگ زدگی می شود. این به آن معنا است که حتی استیل هم 100% ضدزنگ و مقاوم نیست. با توجه به این که قیمت پروفیل استیل حدود چهار برابر بیشتر از پروفیل سبک است شاید استفاده از استیل با بررسی خواص آن و در مقایسه با پروفیل سبک کروم کاری شده خیلی هم مقرون به صرفه نباشد.

قیمت پروفیل سبک آبکاری شده با کروم در واقع قیمت پروفیل سبک به شکل خام به علاوه ی هزینه ی آبکاری و ارزش افزوده ای است که این خاصیت ضدزنگی ایجاد می کند. به همین دلیل است که اختلاف قابل توجهی با مقاطع استیل دارد. گرچه کروم کاری به واسطه ی قیمت زیاد فلز کروم بیشتر از سایر انواع روش های آبکاری است اما با این وجود در مقایسه با استیل همچنان مناسب و مقرون به صرفه است.

سخن پایانی:

برای ایجاد پوششی براق و البته ضدزنگ بی شک کروم بهترین و مناسب ترین گزینه است. آبکاری کروم را می توان بر نوارهای حاشیه ای خودرو، هود، باربکیو و محصولاتی از دست به وفور دید. از لوله و پروفیل سبک کروم کاری شده نیز برای ساخت محصولات گوناگونی چون قطعات موتور و خودرو، پایه کابینت، دستگیره در و … استفاده می شود.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402