به نقل از ایراسین در نهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس، مدیر عامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن، سید ابوتراب فاضل در مورد جایگاه ایران در بازار جهانی فولاد گفت: امروز ایران توانسته به عنوان دهمین تولیدکننده ی بزرگ فولاد در جهان موفقیت های زیادی کسب کند اما برای ارتقا آن نیازمند برنامه ریزی های بیشتر و دقیق تر هست. به عقیده ی ایشان باتوجه به مزایای ویژه ای که زنجیره ی تولید فولاد برای کشور دارد تلاش فعالین این عرصه باید بر یافتن بستری دائمی برای صادرات لوله و پروفیل و به طور کلی فولاد و انواع محصولات فولادی باشد که لازمه ی آن سیاست گذاری های درست و برنامه ریزی های دقیق می باشد.

ایشان در ادامه افزود بیش از نیمی از تقاضای جهانی فولاد مربوط به چین می باشد که کاهش حدود 50% نرخ ساخت و ساز در این کشور بر این بازار اثر سوء داشته است. وی در ادامه افزود جنگ روسیه در اروپا شرایط نامناسبی را برای صنعت فولاد به وجود آورده علاوه بر آن رشد اقتصادی جهانی نیز کاهش داشته است که این مهم به طور مستقیم بر توسعه ی صنعت فولاد اثر دارد.

فاضل در ادامه گفت: یکی بزرگ ترین و مهم ترین چالش های مهم در این صنعت، بالا رفتن هزینه های تولید است. با توجه به این که صنعت فولاد جز صنایع انرژی بر است و در چند ماه اخیر قیمت گاز حدود 5 برابر افزایش پیدا کرده است هزینه های تولید به میزان چشم گیری افزایش پیدا کرده است، به علاوه ی این که در سال جدید حقوق دولتی در این بخش چیزی در حدود 40 درصد افزایش پیدا کرده است. تمام این عوامل تاثیر قابل توجهی بر عدم پایداری صنعت فولاد گذاشته است.

ایشان با اشاره به چالش های موجود در بازار صنایع فولاد افزود: گرچه بازار جهانی فولاد امروز با چالش های زیاد و بزرگی مواجه است اما فعالین صنعت فولاد کشور برای پایداری و گسترش هرچه بیشتر صادرات لوله و پروفیل و سایر محصولات فولادی باید تمامی زوایای این بخش را تحت نظر داشته باشند و علاوه بر آن دولت نیز تلاش های لازم برای تسهیل صادرات انجام دهد تا خط دائمی و پایداری برای صادرات وجود داشته باشد که به شدت بر پویایی این بازار اثر دارد.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 21 مهر 1401