ورق سیاه، نوعی ورق فولادی است که به روش نورد گرم تولید می‌شود. در این روش، شمش‌های فولادی در دمای بالا (بالاتر از 930 درجه سانتی‌گراد) نورد می‌شوند. در نتیجه این فرآیند، ورق فولادی به صورت یکنواخت و صاف در می‌آید. ورق سیاه به دلیل قیمت مناسب و استحکام بالا، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند ساخت و ساز، خودروسازی، لوازم خانگی و بسته بندی دارد. در فرآیند نورد گرم، شمش یا اسلب فلزی از میان غلتک‌هایی با دمای بالا عبور می‌کنند این برای شکل دادن و فرم دهی فولاد به ضخامت‌ها و اشکال مختلف استفاده می‌شود.

ورق سیاه از نظر ظاهری، مات و خشن است. این امر به دلیل ذوب شدن فولاد در دمای بالا و اکسید شدن سطح آن است. ورق سیاه در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. ضخامت ورق سیاه معمولاً بین 1/5 تا 15 میلی‌متر است. ورق سیاه را می‌توان به صورت رول یا شیت تولید کرد. ورق سیاه رول معمولاً در صنایعی که نیاز به تولید ورق با طول زیاد دارند، کاربرد دارد.

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در جهان است که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و… استفاده می‌شود. ایران نیز یکی از تولیدکنندگان عمده ورق سیاه در جهان است و کارخانه‌های معروفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که تعیین کننده قیمت ورق سیاه می‌باشند.

پیش از این در مقاله‌ای جداگانه لیست تولیدکنندگان فولاد ایران را ارائه نمودیم که با استقبال زیادی همراه بود. در ادامه لیست کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه را ارائه می‌نماییم:

نام کارخانه شهر سال تاسیس
فولاد مبارکه اصفهان اصفهان 1372
فولاد اکسین اهواز خوزستان 1384
مجتمع فولاد گیلان گیلان 1382
فولاد کاویان اهواز 1370

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

این کارخانه بزرگترین تولیدکننده ورق سیاه در ایران و خاورمیانه است و ظرفیت تولید سالانه آن بالغ بر 11 میلیون تن است. فولاد مبارکه ورق سیاه را در ضخامت‌های 1 تا 16 میلی‌متر و عرض‌های 1000 تا 1500 میلی‌متر تولید می‌کند. این شرکت یکی از پیشروهای صنعت فولاد در کشور محسوب می‌شود. فولاد مبارکه اصفهان در منطقه مبارکه، استان اصفهان واقع شده و به تولید انواع فولاد پیشرفته از جمله ورق، نوار، تیرآهن، لوله، میلگرد و محصولات فولادی دیگر می‌پردازد.

این شرکت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، به تولید فولاد با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی متعهد است. همچنین، فولاد مبارکه اصفهان در زمینه حفظ محیط زیست و ایمنی کارکنان نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته و به حفظ استانداردهای مربوط به این حوزه‌ها توجه ویژه‌ای دارد.

آدرس استان اصفهان ، شهر مباركه
کدپستی 8488111131
آدرس سایت https://www.msc.ir
شماره ثبت 7841
تلفن 031-52733618

شرکت فولاد مبارکه اصفهان


 

فولاد اکسین خوزستان

این کارخانه دومین تولیدکننده بزرگ ورق سیاه در ایران است و ظرفیت تولید سالانه آن بالغ بر 2 میلیون تن است. فولاد اکسین ورق سیاه را در ضخامت‌های 1 تا 12 میلی‌متر و عرض‌های 1000 تا 1500 میلی‌متر تولید می‌کند. این شرکت در زمینه تولید و فرآوری فولاد فعالیت می‌کند. فولاد اکسین خوزستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است و محصولات آن شامل ورق‌های فولادی، نوارهای فولادی، میلگردها و سایر محصولات فولادی است. این شرکت در بخش صنعتی کشور نقش مهمی را بازی می‌کند و به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه خوزستان کمک می‌کند.

فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید. این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده است و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر می‌دارد.

آدرس کارخانه اهواز- کیلومتر ۱۰ جاده بندر امام خمینی
شماره ثبت ۲۴۸۲۴۷
آدرس سایت https://oxinsteel.ir
تلفن کارخانه 061-32909000
کدپستی 6178813111

فولاد اکسین خوزستان


شرکت فولاد کاویان

شرکت فولاد کاویان (Kaavian Steel Company) یک شرکت تولید فولاد در استان خرمشهر و شهر اهواز است که در حوزه تولید محصولات فولادی فعالیت می‌کند. شرکت فولاد کاویان به تولید ورق‌های فولادی، نوارهای فولادی، تیرآهن، میلگردها و محصولات فولادی دیگر می‌پردازد. با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، سعی می‌کند تا محصولات با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی را تولید کند.

شرکت فولاد کاویان به حفظ محیط زیست و ایمنی کارکنان اهمیت می‌دهد و سعی در رعایت استانداردهای مربوط به این حوزه‌ها دارد. همچنین، با تأمین نیازهای داخلی و صادرات، شرکت فولاد کاویان در بازار داخلی و خارجی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این کارخانه یکی از تولیدکنندگان نوپا در زمینه ورق سیاه است و ظرفیت تولید سالانه آن بالغ بر 1 میلیون تن است. فولاد کاویان ورق سیاه را در ضخامت‌های 1 تا 12 میلی‌متر و عرض‌های 1000 تا 1500 میلی‌متر تولید می‌کند.

آدرس کارخانه کیلومتر ۹ جاده اهواز – خرمشهر
آدرس دفتر مرکزی تهران خیابان آفریقا، بلوار آرش، شماره ۳۸
آدرس سایت http://www.kaaviansteel.com
تلفن کارخانه 061-33311000
تلفن دفتر مرکزی 021-87250

شرکت فولاد کاویان


 

مجتمع فولاد گیلان

این کارخانه یکی از تولیدکنندگان بزرگ ورق سیاه در ایران است و ظرفیت تولید سالانه آن بالغ بر 2.5 میلیون تن است. مجتمع فولاد گیلان ورق سیاه را در ضخامت‌های 2 تا 40 میلی‌متر و عرض‌های 1000 تا 1500 میلی‌متر تولید می‌کند.

رسالت مجتمع فولاد گیلان بعنوان اولین و بزرگترین واحد تولیدی نورد فولاد که در سال 1382 در شهرک صنعتی رشت تاسیس شد، تولید انواع محصولات فولادی در دو بخش نورد گرم و نورد سرد می‌باشد. ظرفیت تولید واحد نورد گرم این مجتمع بالغ بر 2 میلیون تن در سال و شامل انواع سایزهای ورق های نوردیده می‌باشد. در واحد نورد سرد این کارخانه نیز سالانه 500 هزار تن انواع محصولات FULL HARD و ورق‌های روغنی و آنیل شده تولید می‌شود که با اجرای طرح توسعه، این ظرفیت به 800 هزار تن در سال ارتقا خواهد یافت.

یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ایی در حال اجرا، راه اندازی واحد گالوانیزه و ورق‌های رنگی با ظرفیت 150 هزار تن در سال می‌باشد که مراحل نهایی خود را می‌گذراند و بزودی به چرخه تولید کشور اضافه خواهد شد.

آدرس کارخانه رشت، جاده سراوان، انتهای ورودی دوم، شهرک صنعتی، مجتمع فولاد گیلان
آدرس دفتر مرکزی تهران، خیابان آفریقا ، بلوار آرش غربی شماره ۳۸
آدرس سایت https://www.ferrogilan.com
شماره ثبت 7841
تلفن 021-87250

مجتمع فولاد گیلان

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 14 آبان 1402