شما براساس انتظار و کاربرد مورد نظر به سراغ پروفیل‌های مختلف می‌روید. یکی از انواع این پروفیل‌ها، لوله استیل طلایی است که کاربرد تزئینی داشته و در داخل خانه یا مراکز تفریحی و اقامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاع از قیمت پروفیل استیل طلایی و ویژگی‌های آن مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

پروفیل استیل چگونه طلایی می ‌شود؟

کاربردهای یک پروفیل تعیین کننده ی شکل، ابعاد و مدل است. برای مثال پروفیل استیل طلایی معمولا با ضخامت کم و ابعاد کوچک تولید می شود چرا که به خاطر رنگ و ظاهرش بیشتر کاربرد تزئینی داشته و در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت پروفیل استیل طلایی شاید به ازای هر واحد وزن زیاد باشد اما ظرافت تولید آن ها باعث می شود وزن نهایی یک شاخه کم و به این شکل قیمت نهایی یک شاخه هم کم و به صرفه باشد.

برای اینکه یک پروفیل استیل معمولی به یک پروفیل طلایی تبدیل شود در مراحل ساختی که بالاتر گفتیم یک مرحله لایه نشانی هم اضافه می‌شود. در این مرحله، استیل را می‌توان به رنگ طلایی درآورد. علاوه بر این برای پرداخت سطحی پروفایل‌های طلایی باید از فرآیند پی وی دی نیز استفاده شود. در اینجا به دلیل اینکه این مرحله روی آن انجام می‌شود، قیمت پروفیل استیل طلایی کمی بالاتر از پروفیل استیل نقره ای خواهد بود.

پروفیل استیل چگونه تولید می‌ شود؟

به طور کلی به تمام مقاطع توخالی که شکل سطح مقطع آن ها غیر از دایره است را پروفیل می گویند. از انواع مواد برای ساخت پروفیل می توان استفاده کرد اما استیل و فولاد با توجه به کاربردهایشان کاربردی ترین آن ها است. پروفیل ها یا درزدار هستند که از ورق فولادی تولید شده اند یا بدون درز که مستقیما از فرآوری شمش های فولادی تولید شده اند. پروفیل های فولادی از ورق روغنی یا سیاه تولید می شوند که آن ها را به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می کند. پروفیل های استیل درزدار نیز از ورق استیل ساخته می شوند.

برای تولید پروفیل درزدار که از ورق استیل تولید می شوند نوار های استیل طی یک خط تولید طولانی و به کمک مجموعه ای از غلتک ها کم کم به شکل پروفیلی با درزباز در می آید این درز با جوش به هم متصل شده و مقطعی کامل تولید می شود. برای نمونه بدون درز اما از روش های مختلفی استفاده می شود. در واقع بخش اصلی فرآیند در تمامی این روش ها مشابه است و فقط در جزئیات با هم تفاوت دارند. روش تولید لوله بدون درز به این شکل است که درون شمش حفره ای ایجاد می شود. با توجه به ویژگی های فیزیکی لوله مورد نظر به کمک چندین فرآیند گوناگون می توان ضخامت و ابعاد لوله و پروفیل را تغییر داد. با استفاده از دستگاه‌های پرس، شکل دلخواه به لوله داده می‌شود و در انتها هم در ابعاد و سایزهاو البته قیمت های مختلف در بازار به فروش می‌رسند.

ویژگی‌های پروفیل طلایی و نقره ای

با انجام فرآیندهایی، پروفیل‌ و لوله استیل دکوراتیو نقره ای را می‌توان به طلایی تبدیل کرد. مهمترین ویژگی این پروفیل، زیبایی منحصر به فرد آن است که باعث می‌شود نه تنها در مصارف معمول، بلکه برای صنایع تولیدات داخلی خانه و ادارات ایده آل باشد و بخش قابل توجهی از صنعت دکوراسیون داخلی را به خود اختصاص دهد. در بسیاری از منازل و دفاتر می‌توان نمونه‌هایی از وسایل تزیینی، مبلمان و… را دید که از استیل طلایی ساخته شده‌اند.

شاید با توجه به خواص یکسان پروفیل استیل طلایی و نقره ای تفاوت قیمت آن ها کمی عجیب و غیر منطقی به نظر برسد. اما باید به این نکته توجه داشت که تمام انواع فولاد به شکل معمول نقره ای رنگ است و به عبارتی ظاهری کاملا مشابه به هم دارند اما جلوه ی زرد رنگ پروفیل استیل طلایی ظاهری کاملا متفاوت از نمونه های دیگر استیل ایجاد می کند و به شکلی با این تغییر ارزش افزوده ای برای محصول نهایی به حساب می آورد.

این نوع استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است، برای همین می‌توان از آن‌ها در نمای داخلی و حتی خارجی ساختمان نیز استفاده کرد.سطح این پروفیل‌ها کاملا صاف و صیقلی است و در شرایط جوی مختلف، مقاومت مناسبی از خود نشان می‌دهد.

امکان انجام فرآیندهای مختلف

امکان انجام فرآیندهای مختلف مانند جوشکاری، آبکاری، خم پروفیل و… روی این محصول باعث سهولت کارکرد در صنایع مختلف شده و می‌توان کالاهای مختلف و متنوعی را به کمک آن ساخت اما در اکثر مواقع نمونه های استیل طلایی کاربرد تزئینی دارد. به همین دلیل قیمت پروفیل استیل طلایی نسبت به دیگر پروفیل‌های بازار بیشتر است.

تفاوت پروفیل استیل طلایی و نقره ای

همانطور که می‌دانید، پروفیل استیل طلایی با انجام فرآیند PVD روی یک پروفیل عادی استیل ضد زنگ تولید می‌شود که ارزش آن را بیش از پیش افزایش می‌دهد. استفاده از پروفیل‌های استیل در صنایع مختلف رواج داشته و در برخی از این بخش‌ها، مانند تولید مبلمان، میزهای تزیینی و دکوراسیون داخلی، نوع خاصی از استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت پروفیل استیل نسبت به سایر تولیدات مشابه تفاوت چشمگیری دارد و جدای از آن، قیمت پروفیل استیل طلایی از نمونه های نقره ای به واسطه ی همین فرآیند بیشتر و البته ظاهر زیبا تر بالاتر است.

سطح صاف و براق پروفیل استیل هم باعث زیبایی آن و در نتیجه کاربرد آن در صنایع دیگر و هم افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و پوسیدگی شده است. پروفیل استیل طلایی معمولا از ورق 304 تولید شده که از بهترین جنس‌های استیل داخل بازار ایران است. با وجود ضخامت کمتر، قیمت پروفیل استیل نسبت به دیگر گزینه‌های بازار بیشتر است، زیرا جنس ورق سطح براق آن گران‌تر از سایرین خواهد بود و زیبایی آن این قیمت بالاتر را کاملا توجیه می‌کند. پروفیل‌های استیل یا همان استنلس استیل به صورت عادی در رنگ نقره‌ای تولید مي‌شوند اما با پرداخت سطحی، پروفیل استیل طلایی بوجود می‌آید.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402