به نقل از خبرگزاری مهر، وحید یعقوبی، معاون انجمن فولاد در گفت و گویی که با این خبرگزاری داشت در مورد وضعیت صادرات فولاد و انواع مقاطع فولادی در سال جاری توضیح داد: در نیم سال نخست سال جاری دو اتفاق مهم در این صنعت رخ داد، اول افزایش تولید به نسبت مدت مشابه سال گذشته و دوم فرصت سوزی بزرگ در زمینه صادرات لوله و پروفیل و تمامی محصولات فولادی.

این افزایش تولید به لطف مدیریت بهتر مصرف انرژی و شرایط بهتر تامین برق در واحدهای صنعتی اتفاق افتاد. اما این فرصت سوزی بزرگ در زمینه صادرات خسارت قابل توجهی به این صنعت وارد کرد. در سال جاری مجموع صادرات فولاد با چیزی حدود 15 درصد کاهش همراه بود که اصلی ترین دلیل آن وضع قانون عوارض صادرات در ابتدا سال جاری بود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه توضیح داد: این قانون درست در شرایطی وضع شد که جنگ اوکراین و روسیه باعث حذف این دو کشور تاثیر گذار در صنعت فولاد از بازار جهانی شده بود و تولیدکنندگان ایرانی می توانستند سود خوبی از این خلا ایجاد شده ببرند اما در مقابل این قانون خسارت یک میلیارد دلاری به کشور وارد کرد و این خلا ایجاد شده و کمبود در بازار جهانی فولاد توسط دو کشور چین و ترکیه پر شد.

ایشان افزود: در زمان وضع این قانون هم به این نکته اشاره کردیم که با توجه به این که محصولات صادراتی ایران چون لوله و پروفیل سبک سفارشی است و محصول 3 تا 4 ماه بعد از زمان سفارش تولید و صادر می شود، نتیجه ی این قانون نه در لحظه که بعد از چند ماه مشخص خواهد شد. بعد از توقف اخذ عوارض صادرات در شهریور ماه تا حدی شاهد افزایش صادرات بودیم. در این ماه ها هم محدودیتی برای تامین برق وجود نداشت و هم این قانون بازدارنده متوقف شده بود. به این شکل کاهش 19 درصدی صادرات به 15 درصد تغییر پیدا کرد.

اخبار در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 17 آبان 1401