پروفیل استنلس استیل خواص بی‌نظیر و منحصربه‌فردی دارد این ویژگی ها آن را به یکی از بهترین و کاربردی ترین انواع مقاطع فولادی تبدیل کرده است. استنلس استیل در واقع نام نوعی از آلیاژهای پایه آهن محسوب می‌شود که به‌دلیل مقاومت در برابر خوردگی و حرارت شناخته شده‌اند. یکی از ویژگی‌های اصلی این محصول این است که میزان کروم آن حداقل 10.5 درصد در نظر گرفته می‌شود. این مسئله نشانه مقاومت بالای آن در برابر خوردگی در مقایسه با سایر انواع فولادها خواهد بود. مانند سایر آلیاژهای آهن، درصد بزرگی از ترکیبات آلیاژی استنلس استیل هم آهن و کربن است، اما چندین عنصر آلیاژی دیگر از جمله کروم، هم در آن مورد استفاده قرار می گیرد. سایر عناصر آلیاژی موجود در استنلس استیل، شامل نیکل، منیزیم، مولیبدن و نیتروژن هستند.

خواص بی نظیر پروفیل استنلس استیل چیست؟

این محصول خواص مطلوب بسیاری دارد که به کاربرد گسترده آن در ساخت قطعات در بسیاری از بخش‌های صنعتی کمک زیادی می‌کند. مهم‌تر از همه اینکه به دلیل محتوای کروم، این وسیله در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. حداقل کروم 10.5 درصد باعث می‌شود فولاد تقریباً 200 برابر بیشتر از فولادهای بدون کروم در برابر خوردگی مقاوم باشد. از دیگر خواص مطلوب برای مصرف‌کنندگان می‌توان به استحکام و دوام بالا، مقاومت در برابر حرارت بالا و پایین، افزایش شکل‌پذیری و ساخت آسان، نگهداری کم، ماندگاری طولانی، ظاهر جذاب و سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت اشاره کرد. هنگامی که استنلس استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازی به روکش یا رنگ‌آمیزی مجدد ندارد. این مسئله تاثیر مستقیمی بر قیمت پروفیل استیل خواهد داشت.

مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • استحکام کششی بالا
  • بسیار بادوام
  • مقاوم در برابر دما
  • شکل‌پذیری و ساخت آسان
  • نگهداری آسان (با دوام طولانی)
  • ظاهر جذاب
  • سازگار با محیط زیست (قابل بازیافت)

سیستم‌های درجه بندی برای استنلس استیل

سیستم‌های درجه بندی عددی زیادی برای این محصول وجود دارد که بر اساس ترکیب، خواص فیزیکی و کاربرد آن‌ها تعیین می‌شود. هر نوع استنلس استیل با شماره سری خود طبقه‌بندی می‌شود و سپس یک درجه عددی به آن اختصاص می‌یابد. محبوب‌ترین شماره‌های سری 200، 300، 400، 600 و 2000 هستند. پروفیل استیل 201 یکی از معمول‌ترین انواع این محصول به‌حساب می‌آید و رایج‌ترین گریدهای سری 300 نوع پروفیل استیل 304 و 316 هستند که از آلیاژهای کروم نیکل آستنیتی تشکیل شده‌اند. فولادهای ضدزنگ سری 400برای کارد و چنگال اغلب مورد استفاده قرار می گیرند که از آلیاژهای کروم فریتی و مارتنزیتی مشتق شده است. نوع 420 به عنوان فولاد جراحی و نوع 440 به عنوان فولاد تیغه شناخته می‌شود.

طبقه بندی استنلس استیل

خانواده فولادهای ضدزنگ بر اساس ریزساختار کریستالی در درجه اول به چهار دسته اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:

فریتیک

فولادهای فریتی، فولادهای ضدزنگ سری 400 هستند که به‌دلیل محتوای بالای کروم خود که می‌تواند از 10.5٪ تا 27٪ باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد. آن‌ها همچنین دارای خواص مغناطیسی هستند، شکل‌پذیری خوب، پایداری، خاصیت کششی و مقاومت در برابر خوردگی، ترک‌خوردگی ناشی از فشار از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول به‌حساب می‌آید. کاربردهای استنلس استیل فریتی شامل اجزا و قطعات خودرو، صنایع پتروشیمی، مبدل‌های حرارتی، کوره‌ها و کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی و تجهیزات غذایی است.

آستنیتی

رایج‌ترین دسته استنلس استیل، فولادهای درجه آستنیتی هستند که کروم بالا و مقادیر متفاوتی از نیکل، منگنز، نیتروژن و مقداری کربن دارد. فولادهای آستنیتی به زیر دسته‌های سری 300 و سری 200 تقسیم می‌شوند که این عدد مشخص می‌کند از کدام آلیاژها در آن‌ها استفاده می‌شود. ساختار آستنیتی سری 300 مانند پروفیل استیل 304 از طریق افزودن نیکل متمایز خواهد شد. در تولید سری 200 از جمله‌ پروفیل استیل 201، در درجه اول از افزودن منگنز و نیتروژن استفاده می‌شود. گرید 304 رایج‌ترین رده ی این سری است. این محصول گاهی اوقات به دلیل 18٪ کروم و 8٪ نیکل به عنوان 18/8 نامیده می‌شود و در تجهیزات آشپزخانه، کارد و چنگال، تجهیزات پردازش مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرید 316 یکی دیگر از فولادهای ضدزنگ رایج است که در ساخت طیف گسترده‌ای از محصولات مانند تجهیزات آماده‌سازی مواد غذایی، نیمکت‌های آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی و جراحی، اتصالات قایق، تجهیزات دارویی، نساجی و فرآوری شیمیایی از آن بهره می‌گیرند.

مارتنزیتی

فولادهای ضدزنگ مارتنزیتی از سری فولادهای ضدزنگ سری 400 هستند. محتوای کربن کم تا زیاد و حاوی 12 تا 15 درصد کروم و تا 1 درصد مولیبدن، از جمله ویژگی‌های به کار رفته در این محصول به‌حساب می‌آید. فولادهای مارتنزیتی نیز مغناطیسی هستند و شکل‌پذیری نسبتا بالایی دارند. این مسئله باعث شده قیمت لوله استیل بالا باشد. کاربردهای فولادهای ضدزنگ پروفیل استنلس استیل از نوع مارتنزیتی، شامل طیف وسیعی از قطعات و اجزاء است، از تیغه‌های کمپرسور و قطعات توربین، ظروف آشپزخانه، پیچ و مهره، قطعات پمپ و شیر، ابزارهای دندانپزشکی و جراحی گرفته تا موتورهای الکتریکی، پمپ‌ها، دریچه‌ها، قطعات ماشین‌آلات. ابزارهای مخصوص برای انجام جراحی، انواع چاقو و سایر ابزارهای مخصوص برای برش به صورت دستی.

دوبلکس

ساختار دوبلکس به پروفیل استنلس استیل خواص بسیار مطلوبی می‌دهد. استنلس استیل دوبلکس برای تجهیزات شیمیایی، نفت و گاز، محیط‌های دریایی، محیط‌های با کلرید بالا، صنایع کاغذ و خمیر کاغذ، مخازن بار برای کشتی‌ها و کامیون‌ها، و زیستی ایده‌آل است. همه این عوامل موجب می‌شود قیمت لوله استیل دوبلکس گران‌تر از سایر انواع لوله‌ها در نظر گرفته شود.

 

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402