پایه مبل یکی از مهمترین مواردی است که هنگام خرید مبلمان باید به آن توجه داشت چرا که تمام نیروی وزن وارده بر مبل به پایه آن منتقل میشود، به عبارتی تعیین کننده ی میزان مقاومت محصول نهایی است به همین خاطر پایه باید در عین ظرافت و زیبایی، مقاومت زیادی در تحمل وزن و فشار داشته باشد. تا حد زیادی جنس، طراحی و نوع ساخت تعیین کننده ی میزان مقاومت پایه است. عموما طراحی پایه های مبل به نسبت پایه کابینت پیچیده تر و البته زیباتر است. برای پایه کابینت از یک قطعه ی برش خورده ی لوله و پروفیل استفاده میشود اما در مورد پایه مبل کمی متفاوت است و تولید کننده تلاش میکند با ایجاد شکل هایی پیچیده تر جلوه ی بهتری در مبلمان ایجاد کند. جنس پایه های مبل در اکثر مواقع فلزی است، فلزاتی چون آلومینیوم، فولاد و استیل اما از چوب و پلاستیک فشرده هم به این منظور استفاده میشود. پایه با ایجاد فاصله از زمین علاوه بر جلوگیری از کثیفی، نفوذ رطوبت و راحتی در استفاده با طراحی زیبایی که دارد باعث زیباتر شدن مبلمان هم میشود. در گذشته اکثر بخش های مبلمان از چوب تولید میشد اما امروزه هر بخش از جنس متفاوتی تولید میشود که هر کدام زیبایی و کارکرد خاص خود را دارند. در ادامه با ذکر جزئیات انواع این پایه ها را از لحاظ جنس بررسی خواهیم کرد.

پایه مبل فلزی

پایه مبلاخیرا پایه های فلزی بین مصرف کنندگان بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. از نظر طراحی این پایه ها بسیار متنوع هستند. عموما از سه نوع فلز برای ساخت پایه مبل استفاده میشود. استیل، آلومینیوم و فولاد. استیل آلیاژی مقاوم، ضدزنگ و البته زیبا از آهن است که در صنعت و تجارت بسیار کاربردی است. در اکثر مواقع از لوله و پروفیل استیل دکوراتیو برای ساخت پایه و بدنه ی مبل استفاده میشود. به طور کلی قیمت لوله استیل دکوراتیو بیشتر از آلیاژ های دیگر آهن چون فولاد است و شاید بتوان گفت این تنها نکته ی منفی درباره ی این آلیاژ است چرا که تاثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی مبلمان میگذارد. پایه های استیل گزینه ی مناسبی برای فضاهای باز هستند زیرا مقاومت و طول عمر زیادی دارند و در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی نمی شوند. از آلومینیوم هم برای این منظور استفاده میشود. بافت مقاوم و زیبایی دارد و با وزن کمش به کمتر شدن وزن نهایی مبل کمک زیادی میکند به علاوه ی این که مقاومت قابل قبولی در برابر رطوبت، زنگ و خوردگی دارد. فولاد یکی از کاربردی ترین آلیاژهای آهن برای ساخت پایه مبل است. بیشتر از لوله و پروفیل مبلی برای ساخت این پایه ها استفاده میشود. این لوله و پروفیل ها از ورق روغنی ساخته میشوند و به آن ها لوله و پروفیل سبک هم گفته میشود. سطح با کیفیت و براق آن ها مناسب تولید محصولاتی چون مبلمان است که زیبایی ظاهرشان بسیار مهم است. این مقاطع به شکل خام برای این منظور استفاده نمیشوند چرا که در معرض هوا و رطوبت به سرعت با اکسیژن واکنش داده و تولید زنگ آهن میکنند به عبارت بهتر پایه کم کم استحکام خود را از دست میدهد. به همین خاطر در بیشتر مواقع لوله و پروفیل ها آبکاری میشوند. آبکاری نیکل کروم یکی از بهترین و کاربردی ترین گزینه هاست که علاوه بر ضدزنگ کردن قطعه آن را چون آینه براق و درخشان میکند. کیفیت مناسب سطح لوله و پروفیل سبک به راحتی و با کیفیت بالا، این آبکاری را بر روی سطح نگه میدارد.

 پایه مبل پلاستیکی

استفاده از پلاستیک نه فقط در صنعت مبلمان سازی بلکه در اکثر صنایع بسیار پرمصرف و کاربردی است. تولیدکننده از لحاظ شکل و رنگ میتواند تنوع زیادی ایجاد کند. با توجه به این که پلاستیک قابل بازیافت است پایه های پلاستیکی میتوانند کمک بزرگی به کاهش حجم زباله کنند به علاوه ی این که نصب و تعویض آن به نسبت ساده است اما قطعا زیبایی که استیل به لطف برق چشمگیرش و چوب به واسطه ی رنگ گرم و طبیعیش ایجاد میکند نمیتوان در رنگ های مصنوعی پلاستیک پیدا کرد. پایه های پلاستیکی نسبتا قیمت مناسب تری دارند اما در مقایسه با انواع فلز و چوب عمر مفیدشان نیز کمتر است.

پایه مبلپایه مبل چوبی

چوب ماده ای طبیعی است که از دیرباز برای ساخت انواع مبل و صندلی مورد استفاده قرار میگرفته و همین طبیعی بودن، حس گرما و راحتی زیادی ایجاد میکند که محبویت آن را دوچندان کرده است. بیشتر برای استفاده در فضاهای بسته کاربردی است چرا که چوب هم در معرض رطوبت مدام دچار پوسیدگی شده و از بین میرود. استحکام و طول عمر زیاد پایه مبل چوبی باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. از لحاظ شکل و رنگ هم بسیار متنوع هستند و دست طراح برای انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه با توجه به رنگ و طرح مبلمان باز است.

سخن پایانی

فارغ از طراحی، مبلمان از سه بخش اصلی تشکیل شده است: 1. استراکچر و بدنه ی اصلی، 2. بخش نرم خارجی شامل ابر، فوم و پارچه 3. پایه ها. در اکثر مواقع پایه ها و استراکچر کلی هم جنس هستند و با بررسی ظاهری مبل تا حدی می توان کیفیت و دوام آن را پیش بینی کرد. استفاده از هرکدام از این مواد مزایا و معایب خاص خود را دارد. بی شک استحکام و مقاوت استراکچر فلزی قابل مقایسه با نمونه چوبی نیست اما در مقابل وزن زیاد این بدنه ی مستحکم حمل و نقل و جابجایی آن را کمی دشوارتر می کند. استراکچر چوبی نیز در حد قابل قبولی مقاوم و مستحکم است اما طی زمان و در طولانی مدت احتمال پوسیدگی و سست شدن اتصال های آن بیشتر از نمونه ی فلزی است.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402