فلزات گرانبها و کمیاب همیشه راز و رمزهایی شگفت انگیز در خود دارند که بسیاری را به سمت خود می‌کشند. عده‌ای صرفاً برای سرمایه‌گذاری به سراغ آن‌ها می‌روند، عده‌ای دیگر برای ساخت کلکسیونی از باارزش‌ترین‌ها و بسیاری دیگر تنها برای کسب دانش و شناخت آن‌ها. دو تا از این فلزات گرانبها که در جدول گران ترین فلز جهان، در بین ده تای اول قرار گرفته‌اند، پلاتین (یا پلاتینیوم) و طلا هستند.

پلاتین عنصری با عدد اتمی 78 و جرم اتمی 195 در جدول تناوبی است. پلاتین یک عنصر چکش خوار و انعطاف پذیر است. نام آن که به رنگ سفید مایل به خاکستری توصیف می‌شود، از کلمه اسپانیایی platina گرفته شده است که به معنای “نقره کوچک” است. پلاتین در کنار طلا و نقره یکی از فلزات به اصطلاح گرانبها است. پلاتین معمولاً مخلوط با فلزات دیگر، از جمله ایریدیوم، نیکل، یا اسمیم، یا به ندرت، آرسنیک یا گوگرد، در سراسر جهان یافت می‌شود، اما عمدتاً در کانادا، کلمبیا، پرو، روسیه و آفریقای جنوبی استخراج می‌شود. پلاتینیوم در حدود 30 تن در سال تولید می‌شود.

قیمت جهانی پلاتین در تاریخ 8 آذر 1402 (29 نوامبر 2023):

هر اونس پلاتین هر گرم پلاتین هر کیلوگرم پلاتین
$939.04 $30.191 $30190.75

تغییرات قیمتی پلاتین در 10 سال گذشته:

تغییرات قیمتی پلاتین در 10 سال گذشته

طلا یک عنصر شیمیایی با نشان شیمیایی Au و عدد اتمی 79 است. این یک فلز نرم و پر چگال و شکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. از نظر شیمیایی، طلا فلزی واسطه است که در گروه ۱۱ جدول تناوبی جای دارد و یکی از کم واکنش‌ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است. طلا از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان یک فلز ارزشمند شناخته می‌شود. این فلز به دلیل زیبایی، درخشندگی و مقاومت در برابر خوردگی، کاربردهای زیادی در جواهرات، سکه‌ها و سایر مصنوعات دارد. طلا همچنین در صنایع مختلف، از جمله الکترونیک، دندان‌پزشکی و پزشکی کاربرد دارد.

قیمت جهانی طلا در تاریخ 8 آذر 1402 (29 نوامبر 2023):

هر اونس طلا هر گرم طلا هر کیلوگرم طلا
$2014 $64.752 $30190.75

تغییرات قیمتی طلا در 10 سال گذشته:

تغییرات قیمتی طلا در 10 سال گذشته

قیمت فلزات

قیمت طلا و پلاتین به طور مداوم در حال نوسان است و عوامل مختلفی بر آن تأثیر می گذارد، از جمله عرضه و تقاضا، نوسانات اقتصادی و سیاسی و شرایط بازار جهانی. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که در بیشتر مواقع قیمت پلاتین بیشتر از طلا بوده است. اما مدتی است که این روند تغییر کرده و قیمت طلا از پلاتین بالاتر رفته است. در تاریخ 8 آذر 1402، قیمت هر اونس طلا حدود 2014 دلار آمریکا بوده است، در حالی که قیمت هر اونس پلاتین حدود 939 دلار بوده. این بدان معناست که قیمت پلاتین حدود 53 درصد کمتر از طلا است.

بنابراین، می‌توان گفت که قیمت پلاتین همیشه از طلا بیشتر نیست. در برخی مواقع، قیمت طلا ممکن است بیشتر از پلاتین باشد. این امر معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضا برای طلا به دلیل عواملی مانند افزایش تورم یا ناآرامی‌های سیاسی یا وقوع جنگ افزایش یابد.