انواع آلیاژ های آهن به واسطه ی خواص و ویژگی های بی نظیرشان در حجم وسیعی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. درک تفاوت های میان انواع متداول فولاد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در پروژه ی خود بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. فولاد و فولاد ضد زنگ دو نوع از بهترین انواع آلیاژهای آهن هستند که به اشکال مختلف چون شمش، ورق، انواع مقطع و … تولید می شوند. ورق فولادی یا به طور خاص ورق روغنی و  ورق استیل شکلی از دو نوع آلیاژ آهن هستند که هم به عنوان ماده اولیه تولید و هم به عنوان محصول نهایی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. اما ویژگی این آلیاژ ها به شکل ورق چیست؟ آیا قیمت نهایی محصول تولیدی آن ها برای تولید کننده و مصرف کننده مقرون به صرفه است؟ این ورق ها در چه زمینه ای کاربرد دارند؟ در ادامه با ذکر جزئیات به این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

ورق روغنی

ورق روغنیهمان طور که می دانید ورق روغنی طی نورد سرد از ورق سیاه و خود ورق سیاه با نورد گرم از شمش فولاد تولید می شود. در نورد سرد ورق نخست اسید شویی و سپس آنیل و در قدم آخر سطح آن صاف و صیقلی می شود. نورد سرد فرآیندی است که به کمک آن ضخامت ورق با دقت بالایی کاهش پیدا می کند، کیفیت سطح آن بهبود میابد و منعطف و شکل پذیر می شود. پیش از نورد سرد ورق نسبتا شکننده و خشک است و مناسب برای انجام فرآیند نیست. فرآیند های بیشتر و البته هزینه بر نورد سرد باعث می شود قیمت تمام شده ی تولید ورق روغنی در مقایسه با ورق سیاه بیشتر باشد. بدیهی است که افزایش قیمت تولید به طور مستقیم باعث افزایش قیمت ورق روغنی در زمان فروش هم می شود. علاوه بر قیمت تمام شده ویژگی های بهتر ورق روغنی تقاضا برای این محصول را در صنعت بالا می برد که خود طبق قانون عرضه و تقاضا موجب بالاتر رفتن قیمت فروش آن می شود. همان طور که پیشتر هم گفتیم این ورق هم به عنوان محصول نهایی هم به شکل ماده اولیه تولید مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به شکل ورق برای ساخت میز و مبلمان ، بدنه ی خودرو و انواع لوازم آشپزخانه مثل یخچال همچنین طراحی داخلی و نما ساختمان کاربرد دارد، علاوه بر این ها ورق روغنی ماده ی اولیه ی تولید انواع لوله و پروفیل سبک نیز هست که از آن ها هم برای ساخت انواع مبلمان اداری و خانگی، خوردو، لوازم خانگی و … استفاده می شود. لازم به ذکر است قیمت بالای ورق روغنی بر افزایش قیمت پروفیل سبک و لوله مبلی هم اثر دارد زیرا بخش اعظم قیمت آن ها مربوط به هزینه ی ورق است.

ورق استیل

ورق استیلاولین نکته در مورد تولید استیل ضدزنگ ویژگی های مد نظر تولید کننده است. با توجه به این که درصد عناصر موجود در آلیاژ تعیین کننده ی ویژگی های استیل تولیدی است ترکیبی درست از عناصر کمک می کند محصول نهایی بتواند به حد کافی مقاوم، سبک و فرآیند پذیر باشد. به طور کلی فرآیند تولید ورق استیل کاملا مشابه ورق روغنی است و نقطه ی تمایز آن ها عناصر موجود در آلیاژ است. آلیاژ استیل علاوه بر آهن و کربن درصدی کروم و نیکل هم دارد. کروم با ایجاد سپری از جنس کروم اکسید از آهن در برابر اکسایش محافظت می کند. قیمت ورق استیل اختلاف زیادی با ورق روغنی دارد و علت آن را باز هم می توان در عناصر موجود در آلیاژ آن جستوجو کرد. کروم و نیکل به نسبت فلزات گران قیمتی هستند و افزودن آن ها به آلیاژ باعث بالاتر رفتن قیمت نهایی تولید می شود. استیل به شکل ورق در صنایع شیمیایی ، پزشکی ، کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. بخش اعظم ورق های استیل برای تولید انواع لوله و پروفیل استیل دکوراتیو مصرف می شود. بدیهی است که قیمت بالای ورق استیل بر قیمت لوله استیل هم اثر دارد و باعث می شود اختلافی سه یا چهار برابری با لوله سبک داشته باشد.

نکته ای که در مورد ورق روغنی و ورق استیل باید مد نظر داشته باشید آلیاژ و روش تولید آن ها است. ورق روغنی یا ورق نورد سرد در واقع بع عبارتی از شمش فولاد و به کمک فرآیندهایی به نام نورد گرم و سرد تولید می شود. ورق استیل نیز از شمش استیل و نورد سرد و گرم تولید می شود اما به دلیل آن که خواص استیل بیشتر ناشی از عناصر موجود در آلیاژ است و وابستگی زیادی به فرآیند ندارد نورد سرد و گرم در مورد این آلیاژ می توان گفت تنها برای کاهش ضخامت کاربرد دارد و تغییر چشم گیری در خواص آن ایجاد نمی کند.

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402