ورق روغنی نوع خاصی از ورق های فولادی است که به واسطه ی خواص بی نظیرش هم به شکل ورق و هم به شکل انواع پروفیل و لوله مبلی مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاطع ویژگی های بی نظیر و کاربردی خود را از ورق روغنی به عنوان ماده اولیه تولیدشان به ارث برده اند. در ادامه توضیح خواهیم داد این محصول چگونه تولید می شود و چطور می تواند خواصی تا این حد کاربردی و البته متفاوت از سایر محصولات فولادی داشته باشد.

کال تو اکشن ورق روغنی

ورق روغنی چگونه تولید می شود؟

نورد سرد به عنوان فرآیند خاص تولید ورق روغنی باعث ایجاد خواص و ویژگی های مثبت و کاربردی در این نوع ورق فولادی شده است. در حقیقت فولاد آلیاژی از آهن، کربن و گاهی با درصد کمی از نیکل و کروم است. برای آماده سازی فولاد به منظور تولید انواع مصنوعات، شمش فولادی تحت نورد سرد و گرم قرار می گیرد. نورد روشی برای شکل دهی به فولاد است. واژه ی نورد برای توصیف مجموعه ای از فرآیندها استفاده می شود که خواص ورق تولید شده را اصلاح می کند. در حقیقت برای تولید ورق روغنی از ورق سیاه استفاده می شود و ورق سیاه تحت نورد سرد به ورق روغنی تبدیل می شود. نورد سرد نه یک مرحله بلکه مجموعه ای از فرآیند ها است. قدم اول در نورد سرد اسید شویی است. با اسید شویی ناخالصی ها و پولک های سطح ورق سیاه به طور کامل پاک می شود. در قدم بعدی به کمک مجموعه ای از غلتک ها و ایجاد فشار و کشش به تدریج از ضخامت ورق کاسته می شود. در این مرحله ورقی مقاوم، صاف و با ضخامتی یکدست و یکنواخت در سرتاسر طول تولید می شود اما مقاومت ورق در این مرحله هنوز به حدی بالا است که برای انجام فرآیند هایی چون خم و کشش انعطاف کافی را ندارد. برای افزایش انعطاف، فولاد آنیل می شود. آنیلینگ فرآیندی حرارتی است که به منظور بهبود شکل پذیری فولاد انجام می شود. این تغییر خواص به واسطه تغییرات کریستالی که در آن ایجاد می شود به وجود می آید. به طور کلی ترکیب بندی فولاد تحت این فرآیند تغییر می کند تا شکل پذیری بهتری پیدا کند. در آنیلینگ اول ورق آغشته به روغن می شود، این روغن تا حدی می تواند از آن در برابر زنگ زدگی محافظت کند ، در مرحله ی بعدی در کوره های هوای داغ به آن حرارت داده و به شکل رول دور خود پیچیده می شود. در مرحله ی آخر به کمک حرارت دهی کم و تحت فرآیند هایی خاص، سطحی صاف و صیقلی در ورق ایجاد می شود.

خواص، کاربرد و قیمت ورق روغنی

ورق روغنی در واقع همان ورق سیاه است که با قرار گیری تحت انواع فرآیند ها دچار تغییراتی مفید شده است. زمان و انرژی بیشتری که صرف انجام این فرآیند ها برای ایجاد خواص بهتر در فولاد شده ، باعث می شود رد نهایت قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه باشد.

ورق روغنی سطحی صاف و صیقلی دارد که برای تولید انواع محصولات تزئینی حتی بدون آبکاری یا رنگ هم به حد کافی زیبا است. ضخامت ورق در سرتاسر رول آن یکسان و برابر است و با دقتی در حدود دهم میلی متر تولید می شود. آنیلینگ عملیاتی حرارتی در نورد سرد است که انعطاف پذیری ورق را بهبود می بخشد. اگر ورق بعد از اسید شویی آنیل نشود با وجود آن که ظاهری کاملا مشابه با ورق روغنی دارد اما انعطاف پذیری آن به قدری کم است که تنها برای تولید لوله و پروفیل سبک راسته کاری کاربردی خواهد بود و فرآیند پذیر نیست. این نوع ورق ها در صنعت با نام ورق اسید شوی شناخته می شوند.  سطح فولاد تولید شده از نورد سرد خاکستری، صاف، صیقلی و البته به لطف لایه ی روغنی روی سطح تا حدی مقاوم در برابر زنگ زدگی  است. همچنین مقاومت ورق روغنی چیزی در حدود 20 درصد بیشتر از ورق سیاه است.

کیفیت ورق تعیین کننده ی کیفیت و خواص محصول نهایی است. ورق روغنی مناسب برای تولید انواع محصولاتی است که در عین ظرافت باید مقاوم هم باشند به همین خاطر همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم درصد بالایی از تولیدات کارخانه های تولید ورق روغنی به صورت مستقیم برای تولید انواع لوله و پروفیل مبلی ارسال میشود. این مقاطع نیز از تمامی ویژگی های مثبت ماده اولیه خود بهره مند هستند و در انواع صنایع تولیدی سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.  اگر چه قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه است اما خواص آن باعث شده تولیدکنندگان بی توجه به قیمت به شکل گسترده برای تولید انواع محصولات از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که وزن کم ورق روغنی باعث می شود مصرف کننده در نهایت هزینه کمتری بابت خرید لوله و پروفیل سبک پرداخت کند چرا که قیمت مقاطع به طور کلی بر اساس وزن اعلام می شود. ورق روغنی هم به شکل ورق و هم بعد از تولید مقاطع فولادی به شکل لوله و پروفیل برای تولید انواع میز و مبلمان، لوازم خانگی، آبگرمکن، ظروف فلزی، کیس کامپیوتر ، قطعه سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 22 آذر 1402