برای خرید انواع لوله استیل، قطعا قیمت آن اولین نکته و دغدغه است. بنابراین اگر قصد خرید استیل را دارید؛ باید بدانید که قیمت لوله استیل طلایی چه تفاوتی با نمونه نقره ای آن دارند؟ آیا کیفیت مطلوبی دارد؟ رنگ آن ثابت است یا با خراش های کوچک و جزئی خراب می شود؟ قیمت لوله استیل طلایی، به علت نوسانات بازار به طور روزانه دچار تغییرات می شود. رنگ زیبای آن، باعث شده است که کاربری های متفاوتی داشته باشد. بنابراین، برای خرید لوله استیل باید با تفاوت انواع طلایی و نقره‌ای آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

آشنایی با لوله استیل

لوله استیل در واقع یک استوانه بزرگ تو خالی بوده که از جنس استیل یا فولاد زنگ نزن ساخته شده و در برابر خوردگی، مقاومت بالایی دارد. این لوله در سایزهای مختلفی تولید میشود. سطح لوله استیل بسیار صاف و صیقلی بوده، به همین دلیل شستشوی آن راحت است حتی با یک دستمال مرطوب، لوله استیل از هرنوع آلودگی پاک می شود. این موارد باعث تفاوت قیمت نمونه ی طلایی و نقره ای شده است. مسئله مهم درباره ضد زنگ بودن لوله‌ها این است که لوله‌های استیل ابتدا ضد زنگ نیستند. هنگامی که در بازه کوتاهی در برابر اکسیژن قرار گرفته و کروم موجود در ترکیب فولاد این لوله با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد؛ کروم اکسید تشکیل خواهد شد.

کروم اکسید تشکیل شده لایه ای نازک و بسیار متراکم است که مانع از رسیدن اکسیژن به سطح‌های زیرین لوله می‌شود. به همین دلیل جلوی آسیب دیدگی در برابر خوردگی و زنگ زدگی را می‌گیرد. ناگفته نماند لوله‌های استیل به دو نوع لوله استیل نقره ای و طلایی تقسیم می‌شوند. همچنین شما  با اطلاع از قیمت پروفیل استیل و قیمت لوله استیل طلایی، می­توانید بهترین انتخاب و پرسود ترین تولید را داشته باشید.

لوله استیل طلایی چگونه تولید می‌شود؟

ماده اولیه ساخت لوله استیل، فولاد زنگ نزن بوده که در فرآیند تولید آن از عناصری مثل آهن، کربن، کروم، نیکل، مولیبدن استفاده می‌شود. لوله استیل با دو روش تولید می‌شود درزدار یا بدون درز. ساخت لوله­ های درزدار، طی ۳ مرحله انجام می‌شود که به ترتیب زیر است:

اولین مرحله

در گام اول، ورق استیل به شکل نوارهای با عرض های مختلفی برش می خورد. عرض آن ها براساس مورد مصرف و ابعاد لوله تولیدی تعیین می شود.

دومین مرحله

در گام دوم این نوارها در خط تولید به شکل لوله هایی با درز باز در می آیند که در ادامه ی همین خط تولید دو لبه با جوشکاری به هم متصل می شوند. برای جوش دو لبه ی ورق کنار هم قرار می گیرند و دستگاه جوش بین آن ها اتصال ایجاد می کند. بعد از جوش دادن درز لوله و برداشتن زائده های جوشکاری لوله ای کامل و بی نقص تولید می شود.

سومین مرحله

در مرحله آخر این لوله‌ها برش خواهند خورد. طول استاندارد برای این مقاطع 6 متری است اما بعد از تولید مصرف کننده می تواند لوله را به اندازه ی مورد نیاز خود برش بدهد.

برای ساخت لوله‌های بدون درز با کشیدن صفحات استیل فرایند ساخت اولیه صورت می‌گیرد. لوله بدون درز از حرکت استیل حرارت دیده که داخل آن مندرل و خارجش قالب و غلتک قرار دارد در طول خط تولید به دست می آید. پایان این مرحله یک لوله بدون درز توخالی خواهیم داشت. اما روش های متفاوتی برای تولید لوله بدون درز وجود دارد.

تفاوت قیمت لوله استیل طلایی و نقره‌ای

تفاوت لوله استیل با لوله طلایی تنها در رنگ آن‌هاست. استیل طلایی جلوه زیبا و درخشانی دارد. این رنگ‌ها غیر قابل تغییر هستند و هیچوقت دچار زنگ زدگی نخواهند شد. به همین دلیل قیمت لوله استیل طلایی بالاتر بوده در عین حال ظاهر بسیار زیبایی هم دارد. عواملی که می‌توانند در تفاوت بین قیمت ها تاثیر گذار باشند؛ شامل موارد زیر است:

ضخامت لوله

نوع گرید مواد اولیه

نوع نصب و کاربرد

کیفیت مواد اولیه ساخت

رزوه دار بودن

از دیگر موارد می توان به نکات ذیل اشاره نمود:

سایز لوله: مطمئنا با افزایش سایز لوله، قیمت لوله و پروفیل استیل طلایی نیز افزایش خواهد یافت.

میزان ترکیب آلیاژی: هرچه مواد تشکیل دهنده لوله مانند نیکل و کربن بیش‌تر باشد؛ قیمت این لوله نیز افزایش پیدا می‌کند.

نوسانات ارزی و دلاری: نوسانات بازار نیز روی قیمت لوله تاثیر می‌گذارد.

سازگاری اتصالات: اهمیت بالایی در تفاوت قیمت میان لوله‌های استیل دارد.

نوع لوله: طراحی و شکل ظاهری بر قیمت لوله طلایی یا نقره‌ای رنگ نیز تاثیرگذار است.

برند سازنده: داخلی یا خارجی بودن محصول بسیار قابل اهمیت است و روی قیمت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

خرید لوله استیل طلایی و مزایای آن

از ویژگی‌های مثبت لوله استیل طلایی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. لوله‌های استیل طلایی جزء انواع لوله‌های استیل هستند. مقاومت زیاد این لوله‌ها باعث شده خاصیت ضدزنگی داشته باشند و حتی با خراش یا ضربه هم صدمه‌ای به آن وارد نشود. بنابراین لوله‌های استیل طلایی هیچ گاه رنگ خود را از دست نمی‌دهند و زیبایی آن‌ها حفظ می‌شود. از همین روست که قیمت لوله استیل طلایی، در مقایسه با انواع دیگر، بالاتر است.

لوله استیل طلایی در دو رده ی 304 و 201 تولید می‌شود. از پروفیل استیل 304 برای فضا‌های باز و مرطوب استفاده خواهد شد. اما لوله و پروفیل استیل 201 برای فضا‌های داخلی استفاده می‌شود. همچنین ناگفته نماند برای کار‌های تزئینی، ساخت قفسه، ساخت نرده، نرده تراس، ساخت حفاظ نیز کاربرد دارد.

جمع بندی

می توان گفت، لوله استیل یکی از پرکاربرد برد‌ترین لوله‌ها در صنعت به حساب می‌آید. کاربرد گسترده و خصوصیات لوله استیل طلایی به علت ویژگی‌ها و کیفیت فوق العاده آن میباشد. نوع آلیاژ به کار رفته در لوله استیل از اهمیت زیادی برخوردار است. به گونه‌ای که همین آلیاژ سازنده می‌تواند بر قیمت لوله استیل طلایی تاثیر گذار باشد.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402