همان طور که میدانید ورق (ورق روغنی – ورق سیاه) در چرخه تولید محصولات فولادی، جزء اولین ها هستند اما انواع آن ها به همین دو مورد محدود نمی شود و این نوع ورق ها انواع و اقسام متفاوتی چون ورق گالوانیزه، ورق اسید شوی و … دارند. این شکل ورقه ای و ساده امکان تولید انواع محصولات و مقاطع فولادی را فراهم کرده است. کیفیت سطحی، خواص و ویژگی های این دو نوع ورق کاملا متفاوت است، به همین دلیل کاربرد متنوعی هم دارند که هر کدام را مناسب تولید محصولی خاص کرده است. در ادامه با ذکر خواص این ورق ها به بررسی چند مورد از کاربردهای آن ها می پردازیم.

خواص و کاربرد های ورق روغنی

ورق روغنی در مقایسه با ورق سیاه سطحی با کیفیت و تمیز دارد اما با این وجود به شکل خام خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و معمولا از رنگ کاری و یا آبکاری برای بهبود کیفیت و زیبایی سطح آن استفاده می شود. طبق استانداردهای تولید ضخامت ورق روغنی باید بین 0.4 تا 1.5 میلی متر باشد. این رنج گسترده و ضخامت متنوع باعث شده این ورق برای تولید انواع محصولات با کاربردهای متنوع، مناسب و کاربردی باشد. فرآیند تولید متفاوت و دستگاه های پیشرفته می تواند ضخامت ورق را با دقت بالا، چیزی در حدود دهم میلی متر تحت کنترل داشته باشد. ورق روغنی بسیار انعطاف پذیر و در نتیجه بهترین گزینه برای انجام انواع فرآیندها است.

  1. مبلمان فلزی : از ورق روغنی برای تولید انواع محصولات استفاده می شود ، یکی از معمول ترین آن ها مبلمان فلزی به ویژه مبلمان اداری است. این محصول هم به شکل ورق و هم بعد از تولید به شکل انواع پروفیل و لوله مبلی برای ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. ورق فولادیلوله اگزوز : برای ساخت اگزوز موتور سیکلت از ورق روغنی ، آلومینیومی یا استیل استفاده می شود اما قطعا نه به شکل ورق بلکه به شکل لوله ای با ابعاد خاص و متفاوت که از این ورق ها تولید شده است.
  3. کمد : بدنه کمدهای فلزی درون ادارات، مدارس ، استخرها ، باشگاه ها و … عموما از ورق روغنی ساخته می شود که هم وزن کمی دارد و هم از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه است به علاوه ی این که با مقاومت بالایی که دارد محصولی با کیفیت و امنیت بالا می توان از آن ها تولید کرد چرا که این ورق به نسبت ظرافت، وزن و ضخامت کمش بسیار مقاوم است. این مقاومت بالا نکته ای مثبت از نظر امنیت و دوام این کمد ها طی زمان به حساب می آید.
  4. انواع لوله و پروفیل : بخش بزرگی از تولیدات کارخانه های ورق فولادی به صورت مستقیم برای کارخانه های تولید لوله و پروفیل سبک ارسال می شود چرا که این مقاطع سبک در انواع صنایع سبک و سنگین و تولید انواع مصنوعات فلزی کاربرد دارد.

خواص و کاربرد های ورق سیاه

هم کیفیت و هم رنگ سطح ورق سیاه کاملا متفاوت از ورق روغنی است. فرآیند تولید این ورق باعث می شود سطح آن در مقایسه با ورق روغنی، زبرتر و ناصاف تر باشد. تلورانس ابعادی زیاد ورق سیاه آن را مناسب تولید محصولاتی چون کشتی، تانکر، خودرو و… کرده که دقت ابعاد آن ها اهمیت زیادی ندارد.

  1. ورق فولادیآثار هنری : بافت و ظاهر خاص سطح ورق سیاه باعث شده هنرمندان زیادی از این ورق فولادی برای تولید اثار هنری خود استفاده کنند. این اثر هنری می تواند مجسمه ای در میدان اصلی شهر یا یک گالری باشد و یا بخشی از طراحی داخلی لابی هتل یا فرودگاه.
  2. شاسی کامیون و خودرو : ضخامت و مقاومت بالا ، ورق سیاه را تبدیل به گزینه ای مناسب برای ساخت شاسی انواع خودروهای سبک و سنگین کرده است. دقت ابعادی پایین این ورق در این مرحله اثر سوء ندارد زیرا اختلاف چند دهم میلی متری مشکلی در تولید شاسی خودرو ایجاد نمی کند اما مقاومت بالا آن به میزان قابل توجهی استحکام خودرو را بهبود می بخشد.
  3. ابزار کشاورزی : لازمه ی ساخت ابزار، مقاومت و انعطاف پذیری بالا ورق است تا محصول عمر مفید طولانی داشته باشد و زمان تولید با انواع فرآیندها بتوان شکل مورد نظر طراح را در آن ایجاد کرد. ورق سیاه بهره مند از هر دو این ویژگی ها است به همین دلیل برای ساخت ابزار کشاورزی عموما از آن استفاده می شود.
  4. انواع لوله و پروفیل : درست مثل ورق روغنی بخش اعظم تولیدات ورق سیاه نیز برای ساخت انواع لوله و پروفیل استفاده می شود. ضخامت و در پی آن وزن زیاد ورق سیاه باعث شده لوله و پروفیل تولیدی آن به نسبت وزن زیادی داشته باشد و به واسطه ی آن در صنعت با نام لوله و پروفیل سنگین شناخته بشود. فرآیند ساده تر تولید و کیفیت پایین تر ورق سیاه باعث شده قیمت ورق سیاه و به دنبال آن لوله و پروفیل های تولیدی آن از ورق روغنی کمتر باشد.

در پایان

به طور کلی ورق های فولادی جزء پرکاربردترین اشکال فولاد هستند چرا که به واسطه ی شکل ساده شان برای تولید انواع محصولات با انواع اشکال ساده و پیچیده مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هر دو این ورق ها از فولاد ساخته می شود و عمده تفاوت ظاهری آن ها در ضخامتشان است اما در واقع فرآیند بیشتر تولید ورق روغنی باعث شده خواص آن ها تفاوت چشم گیری با هم داشته باشد. این فرآیندهای بیشتر به علاوه ی خواص بهتر ورق روغنی باعث شده قیمت ورق روغنی نیز از ورق سیاه بیشتر باشد اما این اختلاف قیمت به دلیل آن که توجیه پذیر است تاثیری بر میزان تقاضا برای این محصول نگذاشته است.

مقالات, ورق در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402