بی شک ایده آل هر تولید کننده ای استفاده از مواد اولیه ی با کیفیت و البته ارزان قیمت است اما در اکثر مواقع برای بهره مندی از محصولی با کیفیت باید هزینه ی بیشتری هم پرداخت کرد. در این مورد هم مثل هر مورد دیگری استثناهایی وجود دارد. لوله و پروفیل سبک اصفهان یکی از این استثناها در صنعت فولاد ایران هستند. این مقاطع توانسته اند قیمت مناسب را در کنار کیفیت بالا داشته باشند و به همین دلیل است که در صنعت تا این حد مورد توجه قرار گرفته اند. اما چطور این اتفاق افتاده و چه عواملی در آن دخیل است؟ در ادامه با ذکر جزئیات بررسی خواهیم کرد.

علت کیفیت بالا لوله و پروفیل سبک اصفهان:

دو عامل کلیدی و تعیین کننده برای کیفیت یک مقطع فولادی وجود دارد. 1. کیفیت ورق مصرفی 2.کیفیت دستگاه های تولید 

1.کیفیت ورق مصرفی:

ورق باکیفیت، ورقی است که بعد از ساخت لوله و پروفیل از آن حین انجام فرآیند دچار مشکل نشود، کیفیت سطحی آن در حدی باشد که هم بدون آبکاری یا رنگ کاری قابل استفاده باشد و هم زبری کافی برای آبکاری داشته باشد و لایه ی آبکاری را بتواند با استحکام خوبی بر روی سطح نگه دارد. دقت ابعادی بالایی داشته باشد. مقصود از دقت ابعادی برای ورق روغنی بیشتر ضخامت است. ضخامت ورق روغنی طبق استاندارد می تواند مقداری بین 0.4 تا 1.5 میلی متر باشد، دقیق نبودن این ضخامت یا تغییر آن در طول می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. 

2.کیفیت دستگاه های تولید: 

دستگاه بی کیفیت در چند مرحله می تواند ایجاد مشکل کند و  از کیفیت محصول تولیدی بکاهد. اولین خطا می تواند برش ورق فولادی با ابعاد اشتباه باشد. عرض نوار ورق روغنی باید برابر با محیط لوله یا پروفیل تولیدی باشد. دقیق نبودن این اندازه باعث می شود محصول تولیدی هم، ابعاد دقیقی نداشته باشد. دومین خطا دقیق نبودن شکل مقطع است. با توجه به این که محصول تولیدی لوله یا پروفیل است یا شکل مقطع این پروفیل چیست، نوار ورق روغنی در یک خط تولید طولانی به کمک مجموعه ای از قالب ها و غلتک ها کم کم شکل می گیرد. دقیق نبودن اضلاع پروفیل برای کارهای دقیقی چون قطعه سازی می تواند مشکلات اساسی ایجاد کند. سومین و شاید بتوان گفت مهم ترین خطا جوشکاری بی کیفیت درز جوش است. دو مشکل اساسی امکان دارد برای درز جوش ایجاد بشود. اول جوش درز مستحکم نباشد و دوم زائده های آن به درستی از سطح برداشته نشده باشد. درزجوش بی کیفیت حین فرآیندهایی چون خم امکان دارد از هم باز شود و ساختار کلی لوله یا پروفیل را از بین ببرد. برداشته نشدن زائده های درزجوش اما برای آبکاری هم مشکل ایجاد خواهد کرد. برای آبکاری، سطح باید صیقلی باشد اما این زائده ها به صورت موضعی کیفیت سطح را خراب می کند. 

پروفیل و لوله مبلی اصفهان اغلب از ورق فولاد مبارکه تولید می شوند که میتوان گفت بهترین و باکیفیت ترین ورق روغنی تولید ایران است. ورق با کیفیت در کنار دستگاه های تولید با کیفیت نهایتا تولیدات با کیفیتی هم خواهد داشت. 

علت قیمت مناسب این مقاطع: 

عوامل متعددی در مراحل مختلف فرآیند تولید در تعیین قیمت پروفیل سبک اصفهان و به طور کلی تمامی مقاطع فولادی دخیل هستند. 1.قیمت مواد اولیه 2.قیمت حامل های انرژی 3.بعد مسافت 4. قیمت دلار 

1.قیمت مواد اولیه:

ماده ی اولیه ی تولید لوله و پروفیل، ورق روغنی و ماده اولیه ی تولید ورق روغنی، سنگ آهن است. ایران رتبه ی 15 جهان را از نظر ذخایر مواد معدنی به خود اختصاص داده است. تاکنون سه معدن بزرگ آهن در ایران شناسایی شده که چندین سال است در حال بهره برداری هستند. تامین سنگ آهن مورد نیاز برای تولید فولاد در داخل کشور و نزدیکی معادن آن به کارخانه های تولید کننده باعث شده قیمت لوله مبلی اصفهان بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد. وقتی ساخت فولاد از رده های نخست که تامین مواد اولیه است تا رده های میانی که به ساخت و تولید ورق مربوط می شود در یک استان یا مناطق نزدیک به هم انجام بشود قیمت تولید بسیار مناسب خواهد بود. 

2.قیمت حامل های انرژی:

تمامی مراحل تولید فولاد به خصوص مراحل اولیه آن مثل ذوب و فرآوری در دماهای بالا انجام می شود. بدیهی است که برای ذوب مواد و رساندن آن ها به دمای مناسب تولید به حجم قابل توجهی سوخت نیاز هست. مصرف سوخت شاید در کشورهای پیشرفته که از تکنولوژی روز در کارخانه های خود استفاده می کنند، کمتر باشد اما مصرف انرژی صنعت فولاد در ایران همچنان بالا است و این صنعت جزء صنایع انرژی بر به حساب می آید. هزینه سوخت به هزینه ی نهایی تولید افزوده می شود طبیعتا هر چه قیمت حامل های انرژی بیشتر باشد قیمت پروفیل مبلی نیز بالا تر می رود. قیمت حامل های انرژی در ایران به لطف میدان های عظیم نفت و گاز به نسبت مناسب است. همین عامل هم نقش مهمی بر مناسب بودن قیمت پروفیل سبک اصفهان دارد. 

3.بعد مسافت:

انتقال محصول تولیدی هر رده به کارخانه بعدی برای پشت سر گذاشتن قدم بعدی تولید با توجه به حجم و وزن بالای محصولات فولادی بسیار هزینه بر است. در استانی چون اصفهان که یکی از مهم ترین استان های کشور در زمینه تولید فولاد و محصولات فولادی است از نخستین مرحله تولید تا مراحل پایانی در همین استان یا استان های هم جوار صورت می پذیرد. نزدیکی کارخانه های تولیدی کمک بزرگی برای کم کردن هزینه ی حمل بر قیمت پروفیل سبک به عنوان محصول نهایی تولید خواهد بود. 

4.قیمت دلار: 

گرچه فولاد در ایران به لطف مواردی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم صنعتی بومی است اما عوامل مختلفی در این صنعت هم وجود دارد که باعث می شود قیمت ارز بر قیمت لوله مبلی و تمام محصولات این صنعت اثر داشته باشد. نوسانات ارز باعث تغییر حجم درخواست برای صادرات هم می شود. با بالا رفتن قیمت ارز صادرات لوله و پروفیل برای هم برای تولید کننده ی داخلی هم مصرف کننده ی خارجی به صرفه خواهد بود به همین خاطر اگر کنترلی بر حجم صادرات نباشد امکان بروز مشکل به واسطه ی بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا وجود دارد.  

 

 

 

 

 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402