پروفیل سبک ماده‌ی اولیه‌ای پرمصرف و پرکاربرد در انواع صنایع تولیدی است به همین خاطر قیمت و نوسانات قیمت آن همیشه نکته‌ای مهم و کلیدی برای مصرف‌کنندگان عمده‌ی آن در صنایع بوده است. در درجه اول قیمت پروفیل سبک تعیین کننده‌ی قیمت نهایی محصول تولیدی و سود صنعتگر و در درجه دوم تا حدی مشخص کننده‌ی کیفیت است به همین دلیل شاید بتوان گفت مهم‌ترین فاکتور هنگام خرید است اما قیمت مناسب نمی‌تواند دلیل کافی برای خرید باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد برای انتخاب بهترین و پرسودترین گزینه باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشیم و چه عواملی می‌تواند قیمت پروفیل سبک را دچار نوسان کند.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل سبک

در دو مرحله قیمت پروفیل سبک ممکن است دچار تغییرات بشود. مرحله اول کیفیت ورق و کیفیت تولید در زمان تولید و در مرحله دوم مجموعه‌ای از عوامل خارجی بعد و حین تولید که می‌توانند قیمت را دچار تغییرات کنند. در ادامه توضیح خواهیم داد هرکدام تا چه حد و چگونه اثرگذار هستند.

کیفیت ورق

تنها 10% قیمت پروفیل بابت هزینه تولید و مابقی، قیمت ورق روغنی مصرفی در تولید است. با توجه به ویژگی‌ها و کیفیت تولید ورق قیمت انواع آن می‌تواند اختلاف چشم‌گیری داشته باشد.

کیفیت تولید

همان‌طور که می‌دانید پروفیل درزدار در حقیقت ورق روغنی است که برش خورده، گرد شده و با جوش لبه‌ها تبدیل به پروفیل شده است. این جوشکاری لبه‌ها زائده‌هایی ایجاد می‌کند که به شدت کیفیت سطح را پایین آورده و برای آبکاری ایجاد مشکل می‌کنند. علاوه‌بر آن این جوش اگر استحکام کافی نداشته باشد با انجام فرآیندهایی چون خم از هم باز می‌شود.

عرضه و تقاضا

در بازار خرید و فروش تمامی اقلام میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده‌ی قیمت‌ها هستند. طی سالیان اخیر با توجه به افزایش زمینه‌های مصرف مقاطع فولادی میزان عرضه و تقاضا تاثیر چشم‌گیری بر قیمت پروفیل مبلی داشته است.

قیمت انرژی

قیمت انرژی در چند مرحله قیمت پروفیل مبلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی صنعت فولاد در تمامی رده‌ها صنعتی انرژی بر است و با توجه به این که پروفیل سبک جزء رده‌های نهایی تولید است بیشترین مقدار انرژی را مصرف کرده و در نتیجه قیمت انرژی بیشترین اثر را بر آن دارد.

قیمت ارز

صنعت فولاد در ایران صنعتی بومی به حساب می‌آید و وابستگی زیاد به خارج ندارد. به همین خاطر به جز مواردی که ورق و یا خود پروفیل وارداتی هستند نوسانات قیمت ارز اثری بر قیمت پروفیل نمی‌گذارد. در صورت افزایش قیمت ارز اما با توجه به آن که تولیدات ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند صادرات پروفیل سبک افزایش پیدا می‌کند. این افزایش صادرات می‌تواند باعث کاهش عرضه در داخل کشور و در نتیجه افزایش قیمت‌ها بشود.

هزینه حمل

هزینه حمل از مرحله‌ی اول تا مرحله‌ی پایانی و حتی بعد از تولید بر قیمت پروفیل سبک اثرگذار است. در قدم اول با انتقال مواد اولیه برای تولید شمش فولاد. درقدم دوم با انتقال شمش برای تولید ورق. در قدم سوم با انتقال ورق برای تولید پروفیل و لوله مبلی و در مرحله‌ی آخر با انتقال لوله و پروفیل برای تولید محصول نهایی. درنتیجه فاصله‌ی زیاد بین هر کارخانه نسبت به دیگری می‌تواند تا حد زیادی قیمت نهایی را افزایش بدهد.

ویژگی‌های فیزیکی مهم پروفیل سبک

در حقیقت این محصول نهایی تولیدی است که با توجه به طراحی تعیین می‌کند پروفیل سبک باید چه خواص و ویژگی‌هایی داشته باشد. گاهی نیاز هست پروفیل منعطف و فرآیندپذیر یا در مقابل خشک و مقاوم باشد. حذف یا اضافه کردن هر کدام از این ویژگی‌ها بر قیمت نهایی پروفیل سبک اثر دارد پس انتخاب محصولی مطابق با نیاز محصول طراحی شده بسیار نکته‌ی مهم و تعیین کننده‌ای است.

پیش از خرید با توجه به طراحی محصول و این سه ویژگی، پروفیل مناسب را می‌توانید انتخاب کنید.

پروفیل سبک و سنگینضخامت پروفیل سبک

ضخامت به طور مستقیم بر عملکرد پروفیل حین فرآیندها، وزن و درنهایت، قیمت اثر دارد. اگر ضخامت باتوجه به طراحی انتخاب نشده باشد علاوه‌بر آن که پروفیل حین انجام فرآیندها دچار مشکل می‌شود، وزن را هم بی‌جهت بالا می‌برد. افزایش بی دلیل وزن برابر با پرداخت هزینه بیشتر بابت خرید و هدر رفت سرمایه است. در صورتی که ضخامت کم باشد شاید از نظر مالی به نفع تولیدکننده بشود اما با کاهش ضخامت، مقاومت هم به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و در نهایت ممکن است مقطع با کوچک‌ترین فشاری دچار آسیب شود.

کیفیت ورق

با توجه به این که در اکثر مواقع پروفیل به عنوان ماده اولیه‌ی تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد نیاز هست تحت انواع فرآیندها قرار بگیرد. این نوع ورق مصرفی است که تعیین می‌کند امکان انجام چه فرآیندهایی برای پروفیل وجود دارد. برای مثال اگر پروفیل از ورق اسیدشوی تولید شده باشد امکان انجام خم برای آن وجود ندارد یا اگر ضخامت ورق از حدی کمتر باشد نه تنها جوشکاری نمی‌تواند در آن ایجاد اتصال کند بلکه باعث ذوب و از بین رفتن ورق آن هم می‌شود.

نوع آبکاری

گالوانیزاسیون و آبکاری نیکل کروم دو نوع از پرمصرف‌ترین انواع آبکاری‌ها برای مقاطع فولادی به ویژه پروفیل هستند. برای آن که بتوان پروفیل را آبکاری کرد ورق باید کیفیت مشخصی داشته باشد. اگر سطح ورق خیلی زبر یا خیلی صیقلی باشد هر کدام به نوعی برای آبکاری ایجاد مشکل می‌کنند. زبری بیش از حد، کیفیت آبکاری را خراب می‌کند و زبری کمتر از استاندارد باعث می‌شود آبکاری به صورت ورقه‌ای از سطح بلند بشود.

سخن پایانی

در پایان با توجه به نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم قیمت پروفیل سبک علاوه بر آن که به جهت خرید و تعیین سود تولید حائز اهمیت است تا حدی می‌تواند تعیین کننده‌ی کیفیت محصول نیز باشد اما بدیهی است که قیمت زیاد لزوما به معنای کیفیت بالا نیست. قیمت بالا تنها زمانی توجیه‌پذیر است که به تامین‌کننده و صحت گفته‌هایش اطمینان داشته باشید.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402