مقاطع فولادی را بر اساس فاکتورهای مختلف می توان به چند شکل تقسیم بندی کرد، براساس نوع فرآیند تولید به دو شکل درزدار و بدون درز، بر اساس نوع ورق مصرفی یا به عبارت بهتر ضخامت ورق مصرفی به دو نوع سبک و سنگین و براساس شکل سطح مقطع به دو گروه لوله و پروفیل. مقاطع درزدار در واقع از ورق فولادی تولید می شوند، این ورق ها به شکل نوار برش داده شده و در امتداد طول تا رسیدن به شکل دایره ای خم می شوند. با جوشکاری دو لبه ی ورق، لوله درزدار تولید می شود این در صورتی است که لوله بدون درز از یک قطعه ی بزرگ فولادی و به صورت یکپارچه تولید می شود. ضخامت مقاطع تعیین کننده ی وزن آن ها است. مقاطعی که از ورق روغنی تولید می شوند به دلیل ضخامت کم ورقشان، وزن کمی هم به ازای هر شاخه دارند به همین دلیل به آن ها مقاطع سبک و مقاطع تولیدی از ورق سیاه که ضخامت و وزن زیادی دارد را مقاطع سنگین می گویند. در نهایت شکل سطح مقطع که اگر دایره باشد مقطع تولیدی لوله و در صورتی که مربع، مستطیل، مثلث یا اشکال ترکیبی دیگر باشد پروفیل نامیده می شود. در میان تمام این انواع و گروه بندی ها پروفیل سبک یا مبلی یکی از بهترین و بی نقص ترین آن ها است در ادامه قصد داریم به بررسی سه مورد از موارد مصرف آن ها بپردازیم و توضیح خواهیم داد کدام یک از خواص و ویژگی این مقاطع آن ها را مناسب تولید این محصولات کرده است.

پروفیل مبلیتولید انواع مبلمان اداری و خانگی، میز و صندلی

برای تولید مبلمان باید از موادی استفاده بشود که در عین ظرافت و زیبایی، مقاومت بالا، انعطاف پذیری خوب و قیمتی مناسب هم داشته باشد. پروفیل مبلی بهره مند از تمامی این خواص و ویژگی هاست. در مورد ظاهر پروفیل، شکل مربعی یا مستطیلی مقطع جلوه ای خاص به مبلمان تولیدی می دهد. در مورد خواص و کیفیت ورق، هم به خوبی فرآیند پذیر و شکل پذیر است که با خمکاری می توان انحنا های زیبایی در آن ایجاد کرد و هم سطح با کیفیتی دارد که کاملا مناسب انجام انواع آبکاری است. آبکاری عموما با دو هدف انجام می شود اول برای ایجاد مقاومت در برابر زنگ زدگی و دوم برای ایجاد سطحی براق و زیبا. همان طور که می دانیم آبکاری در واقع به فرآیندی گفته می شود که طی آن لایه ای نازک از فلزی دیگر بر سطح قطعه کشیده می شود برای آن که این لایه نازک بتواند به خوبی به سطح متصل بشود و متصل هم باقی بماند ورق باید تاحدی زبر باشد. زبری بیش از حد باعث می شود سطح آبکاری سطحی با کیفیت و مناسب نباشد و زبری کمتر از حد نیاز هم باعث می شود لایه ی آبکاری متصل باقی نماند و به شکل ورق از سطح قطعه بلند بشود.

تولید انواع لوازم خانگی کوچک مثل بند رخت، میز اتو، لوستر، قفسه و …

برای تولید لوازم خانگی باید از موادی استفاده بشود که هم مقاوم و فرآیند پذیر هستند، هم سبک وزن و زیبا و البته ضد زنگ که پروفیل مبلی بهره مند از تمامی این خواص و ویژگی هاست. پروفیل مبلی یا به عبارت بهتر ورق روغنی تنوع بالایی از نظر ضخامت دارد (از 0.4 میلی متر تا 1.5 میلی متر) این مقاطع به نسبت ضخامت کمی که دارند بسیار مقاوم و انعطاف پذیر هستند به علاوه ی آن که این  تنوع بالا باعث شده برای تولید انواع محصولات از اقلام حساسی چون لوستر تا بندرخت کاربردی و مناسب باشد. از ضخامت های کمتر که زیبا، فرآیندپذیر و البته حساس به ضربه و فشار هستند برای محصولات تزئینی مثل لوستر استفاده می شوند و از ضخامت های بیشتر که همچنان فرآیندپذیر هستند اما مقاومت بیشتری هم دارند برای اقلامی چون بندرخت و میز اتو استفاده می شود. خمکاری، جوشکاری و آبکاری از کلیدی ترین فرآیند های تخصصی برای تولید محصولات تزئینی و خانگی هستند.  امکان انجام آبکاری برای این محصولات به خصوص محصولات تزئینی چون لوستر اهمیت بیشتری دارد.

تولید انواع درب و پنجره

پروفیل مبلیشکل خاص پروفیل سبک درب و پنجره باعث شده این مقاطع به طور اختصاصی تنها برای همین هدف کاربرد داشته باشند. استفاده از این مقاطع برای تولید درب و پنجره به میزان قابل توجهی بر هزینه های ساخت اثر میگذارد. علاوه بر آن تاثیر زیادی بر زیبایی و کیفیت ساختمان دارد. گرچه امروزه برای جلوگیری از هدررفت انرژی عموما از درب و پنجره های upvc در ساختمان سازی استفاده می شود اما همچنان این مقاطع به دلیل قیمت کم و فرآیندپذیری بالایی که دارند کاربردی هستند.

ساخت گلخانه

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم پروفیل سبک وزن بسیار کمی دارد به همین خاطر گزینه یسیار مناسبی برای ساخت سازه ای چون گلخانه است که با استحکامی معمول جوابگوی نیاز مصرف کننده است. اما مشکلی که این نوع پروفیل هنگام ساخت گلخانه با آن مواجه می شود زنگ زدگی و خوردگی است. پروفیل سبک مقاومت بسیار کمی در برابر زنگ زدگی دارد و به سرعت در معرض اکسیژن تولید زنگ آهن می کند. گالوانیزاسیون بهترین راهکار برای این مشکل است. در این فرآیند با آبکاری پروفیل سبک با روی مقطع جدیدی به نام پروفیل سبک گالوانیزه تولید می شود که علاوه بر تمام خواص و ویژگی های مثبت پروفیل سبک ضدزنگ هم هست. شاید بتوان گفت این یکی از مهم ترین کاربردهای پروفیل مبلی است.

جمع‌بندی

همان طور که توضیح دادیم هرکدام از خواص و ویژگی های پروفیل مبلی آن را مناسب تولید محصول خاصی کرده است اما شاید بتوان گفت ویژگی مثبتی که برای تولید تمامی محصولات با اهمیت است قیمت پروفیل مبلی است. چندین و چند عامل گوناگون پیش و پس از تولید باعث شده به طور کلی قیمت مقاطع فولادی مناسب باشد اما خواص بینظیر این نوع مقطع خاص در کنار قیمت مناسب، آن را به یکی از بهترین نمونه های مواد اولیه تولید تبدیل کرده است.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402