ایران به لطف معادن غنی آهن و زیر ساخت های مناسبش جزء بزرگترین تولید کننده و صادر کنندگان فولاد و محصولات فولادی در جهان است که در میان تمامی این محصولات فولادی صادراتی، پروفیل سبک یکی از پرطرفدار ترین آن ها است. دلیل اقبال پروفیل سبک صادراتی ایران بین صنعتگران خارجی و به صرفه بودن صادرات پروفیل سبک، هم ویژگی های بی نظیر خود مقطع و هم کیفیت و قیمت مناسب تولیدات ایران است. در ادامه با ذکر جزئیات به بررسی این موارد می پردازیم.

ویژگی های بی نظیر پروفیل سبک :

پروفیل سبک هم مثل تمامی انواع مقاطع و مصنوعات فولادی دیگر نقاط ضعف و قوتی دارد. ویژگی های مثبت متعدد در مقابل تنها دو نقطه ضعف این مقطع ، باعث شده پروفیل مبلی به عنوان بهترین و بی نقص ترین مقطع فولادی در صنعت شناخته بشود.

پروفیل سبک1. پروفیل سبک به لطف انعطاف پذیری بالای ورق روغنی به عنوان ماده اولیه تولید، بسیار فرآیند پذیر است و یکی از بهترین گزینه ها برای تولید محصولاتی است که نیاز به خمکاری و یا کشش دارند. اگر فرآیند خم درست و اصولی انجام بشود پروفیل بدون شکستگی و یا پارگی به راحتی در قسمت داخلی فشرده و در بخش خارجی خم ، کشیده می شود و با کمترین مشکل و دشواری به شکل مورد نظر می رسد.

2. کیفیت خوب ورق روغنی باعث شده امکان انجام آبکاری برای انواع مقاطع سبک با بهترین کیفیت وجود داشته باشد. زبری ورق آن به حدی است که آبکاری را با کیفیت مناسب بر روی سطح نگه می دارد. در مورد آبکاری کیفیت درزجوش نیز بسیار مهم و تعیین کننده است. جوشکاری درز، زائده هایی در محل ایجاد می کند که اگر به طور کامل از روی سطح برداشته نشود به شدت کیفیت سطح و در پی آن کیفیت آبکاری را دچار مشکل می کند.

3. ضخامت کم و دقیق ورق روغنی به علاوه ی دستگاه های پیشرفته تولید، این امکان را برای تولید کننده های پروفیل سبک فراهم می کند که ابعاد مقاطع را در زمان تولید با دقتی در حدود دهم میلی متر تحت کنترل داشته باشند.

4. ضخامت کم ورق روغنی باعث می شود وزن نهایی یک شاخه پروفیل سبک به نسبت کم باشد. قیمت پروفیل سبک بر اساس وزن اعلام می شود بدیهی است که هر چه وزن یک شاخه پروفیل کمتر باشد خریدار هم هزینه ی کمتری به ازای هر شاخه پرداخت خواهد کرد.

همان طور که پیشتر هم گفتیم در مورد پروفیل سبک تنها دو نکته منفی وجود دارد.

1. نه تنها پروفیل سبک بلکه تمامی محصولات فولادی در معرض هوا دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند و به مرور استحکام خود را از دست می دهند.

2. انعطاف پذیری بالای ورق روغنی که باعث شده این مقاطع فولادی سبک گزینه ی مناسبی برای انجام انواع فرآیند ها باشد زمان جابجایی و نگه داری ایجاد مشکل می کند. اگر جابه جایی پروفیل سبک به ویژه ضخامت های پایین آن با دقت انجام نشود بدنه به سرعت دچار آسیب دیدگی می شود.

قیمت مناسب پروفیل صادراتی ایران :

سه عامل را می توان به عنوان اصلی ترین عوامل تعیین کننده ی قیمت پروفیل صادراتی دانست. قیمت مواد اولیه ، قیمت انرژی و هزینه ماشین آلات. ایران غنی از معادن آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد و محصولات فولادی است به همین خاطر قیمت تمام شده آهن برای تولید به نسبت مناسب است علاوه بر آن قیمت به نسبت پایین انرژی در ایران به لطف میدان های بزرگ نفتی و گازی باعث شده بخش عمده ی هزینه ی تولید که مربوط به تامین انرژی است برای ایران کم و مقرون به صرفه باشد. اما در مورد ماشین آلات به دلیل آن که دانش تولیدشان بومی نیست هزینه تامین و تعمیرات وابسته به دلار است. عمده ی هزینه ی تولید مربوط به مواد اولیه و قیمت انرژی است به همین خاطر هزینه ی تولید فولاد در ایران بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. بدیهی است که تعیین قیمت فولاد صادراتی ایران هم بر اساس قیمت جهانی فولاد انجام می شود درنتیجه اختلاف زیاد قیمت تمام شده آن با قیمت جهانی این امکان را به صادرات کنندگان میدهد که محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانند. هزینه ی تولید به نسبت کم در مقایسه با قیمت جهانی فولاد باعث شده صادرات لوله و پروفیل با حاشیه سود بالا انجام بشود و ارز آوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

سخن پایانی 

قیمت مناسب پروفیل صادراتی ایران به علاوه ی تمامی ویژگی های خوب خود پروفیل که تولیدات ایران هم به واسطه ی کیفیت بالای مواد اولیه و دستگاه های تولیدشان از آن بهره مند هستند ، تولید کنندگان خارجی به ویژه کشور های همسایه را مشتاق خرید محصولات ایران کرده است.

 

 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402