از انواع مقاطع سبک و سنگین در بازار برای ساخت چهارچوب درب و پنجره استفاده می‌شود. مقاطع سبک از ورق روغنی و طبق استاندارد DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 ساخته می‌شود. پروفیل سبک به خاطر خصوصیات ممتازی که دارد به‌صورت گسترده در صنایع تولیدی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما پروفیل سبک درب و پنجره همان طور که از نامشان پیدا است با توجه به شکل ظاهری خاصشان تنها برای ساخت انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین خصوصیات پروفیل سبک درب و پنجره می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای، فرم‌‌پذیری، کیفیت سطحی خوب و قابلیت آبکاری آن‌ها اشاره کرد.

چرا امروزه کمتر از این مقاطع برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود؟

امروز با هدف جلوگیری از اتلاف انرژی، آلودگی صوتی و ورود گرد و خاک به ساختمان‌ها کمتر از پروفیل های فولادی برای سخت درب و پنجره استفاده می‌شود. گرچه پروفیل سبک درب و پنجره با مقاومت بالایی که دارند استحکام و مقاومت ساختمان را تا حد زیادی بالا می‌برند اما فرآیند تولید آن‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان با دقت بالایی قطعات را تولید کرد در نتیجه چفت نشدن درب و یا پنجره با چهارچوب به مقدار قابل توجهی هدر رفت انرژی را افزایش می‌دهد.

کاربردهای پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل درب و پنجره بر خلاف نامشان مختص تولید درب و پنجره و چهارچوب آن‌ها نیستند بلکه کاربردهای متنوعی دارد. قیمت پروفیل مبلی به نسبت مزایای زیادی که دارد منصفانه‌تر از محصولات هم‌ ترازش است. از کاربردهای منحصربه‌ فرد این محصول می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوشش سقف سوله‌ها

تولید نرده‌های فلزی

ستون و اسکلت ساختمان‌ها

ساخت پایه‌های میز و صندلی

تولید چهارچوب‌های درب و پنجره

ساخت کرکره‌های مغازه‌های مختلف

نرده‌کشی اطراف دیوارهای کارخانه‌ها و ساختمان‌ها

شاسی‌های تریلرها و نفت‌کش‌ها

انواع پروفیل‌های سبک درب و پنجره

پروفیل‌های سبک درب و پنجره انواع مختلفی دارد که سپری، کلافی و لنگه دری سه مورد از مهمترین و متداول‌ترین آن‌ها است که بیشترین کاربرد را برای ساخت درب و پنجره دارد. این مقاطع به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شود که چهارچوب‌های باز شامل درب دو لبه، ناودانی، چهارچوب درب فرانسوی، نبشی و زهوار است. چهارچوب‌های بسته شامل چهارچوب سپری ۵۰۷، چهارچوب درب و پنجره لنگه دری ۵۰۸ و چهارچوب چهارچوبی ۵۰۹ است. قیمت پروفیل سبک درب و پنجره نسبت به مواد اولیه مصرفی، ابعاد، کیفیت و شرکت سازنده متغیر است.

پروفیل سپری

سطح مقطع این پروفیل شبیه به حرف T انگلیسی است و فولاد مصرفی برای تولید آن عموما ST37 است. ضخامت ورق روغنی مصرفی در تولید این مقاطع می‌تواند از 0.9 تا 2.5 میلی متر متغیر باشد. طبق استاندارد طول این مقاطع 6 یا 12 متری است. برای تولید پروفیل سپری معمولا از نورد گرم استفاده می‌شود که ورق بعد از تولید و برش با عبور از میان انواع غلتک‌ها و تحت حرارت شکل می‌گیرد.

پروفیل لنگه دری

از این پروفیل برای ساخت چهارجوب درب یا پنجره استفاده می‌شود. عموما ضخامت نسبتا بیشتری دارند بین 2 تا 4 میلیمتر متغیر است. اما طولشان مشابه پروفیل سپری 6 یا 12 متری است. شکل مقطع پروفیل لنگه‌دری شبیه به Z است.

پروفیل کلافی

از این پروفیل برای ساخت چهارچوب انواع درب‌هایی چوبی معمولا استفاده می‌شود. شکل مقطع آن‌ها شبیه به P است. این مقاطع باز و تک لبه هستند. ضخامتی بین 2 تا 2.5 میلی متر و طول 6 متری دارند. پروفیل کلافی خود به چهار نوع فرانسوی، ساده، مکزیکی و رومی تقسیم می‌شوند.

 

انواع جنس چهارچوب‌ها در بازار چیست؟

پروفیل درب و پنجره ساخته شده در بازار می‌تواند جنس‌های مختلفی داشته باشد که هرکدام برای مصارف به‌خصوصی تولید می‌شود.

چهارچوب های آلومینیومی 

بیشتر پروفیل درب و پنجره از آلومینیوم ساخته می‌شوند. چهارچوب‌های آلومینیومی قابلیت بازیافت شدن دارند و کاربرد بسیاری در بازار فعلی دارد. 

چهارچوب های آهنی

به طور کلی چهارچوب آهنی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و از قابلیت انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است.

چهارچوب های UPVC 

پلیمر پی‌وی‌سی به‌ تنهایی از مقاومت پایینی در برابر گرما و نور برخوردار است و به‌ سرعت به اکسیژن واکنش نشان می‌دهد. برای از بین‌ بردن این مشکلات پلیمر پی‌‌وی‌‌سی را با پایدارکننده‌های مخصوصی ترکیب کرده و یوپی‌وی‌سی را تولید می‌کنند. امروزه استفاده از پلیمر یوپی‌وی‌سی بسیار رایج و مهم است. پروفیل درب و پنجره یوپی‌وی‌سی از قابلیت بازیافت برخوردار است. از مزایای چهارچوب ساخته شده از پلیمر یوپی‌وی‌سی می‌توان به قابلیت شستشوی آسان، مقاوم بودن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، صوت، حرارت و آتش و همچنین عایق بودن آن‌ها اشاره کرد.

پروفیل درب و پنجره چوبی

چهارچوب‌های چوبی را می‌توانید در چهارچوب درب و پنجره‌ها مشاهده کنید. متأسفانه این نوع چهارچوب از مقاومت پایینی برخوردار است و بیشتر در مناطق گرم خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که رطوبت و باران باعث کاهش طول عمر آن ها می‌شود.

وزن چهارچوب‌های درب و پنجره به چه صورت است؟

پروفیل درب و پنجره نسبت به نیاز مصرف‌کنندگان قابلیت تغییر دارد و در ابعاد، ضخامت و قطرهای مختلفی تولید می‌شود. طول هر چهارچوب می‌تواند شش متر باشد. وزن هر چهارچوب ارتباط مستقیمی با ضخامت، قطر و طول آن دارد. برای تخمین وزن دقیق یک چهارچوب می توان از فرمول زیر استفاده کرد.

وزن چهارچوب درب و پنجره بر اساس کیلوگرم= وزن مخصوص چهارچوب بر اساس کیلوگرم * تعداد چهارچوب* طول به‌کاررفته بر اساس متر

جمع‌بندی

پروفیل سبک درب و پنجره همان طور که توضیح دادیم نوع خاصی از انواع مقاطع فولادی است که عموما از آن برای ساخت درب و پنجره‌های فولادی استفاده می‌شود. طراحی این مقاطع به شکلی است که هم بتوانند استحکام و مقاومت مورد نیاز برای ساخت درب و پنجره را فراهم کنند و در عین حال زیبا باشند و در ظاهر بنا جلوه‌ی خوبی داشته باشند. نوع فولاد مصرفی برای ساخت این مقاطع به علاوه‌ی دقت ابعادی آن‎‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است. 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402