بسیاری از صنایع به دنبال ماده اولیه ای برای تولید محصولاتشان هستند که به کمک آن بتوانند هزینه ها، وزن محصولات تولیدی و انرژی مصرفی خود را به حداقل برسانند. برای ساخت لوله و پروفیل از انواع فلزات و آلیاژ ها چون آهن، فولاد، برنز، استیل و برنج می توان استفاده کرد اما بین تمامی آن ها فولاد و به طور خاص مقاطع تولید شده با ورق روغنی بیشترین کاربرد و طرفدار را دارد. مقاطع سبک وزن حتی در بعضی موارد می تواند جایگزین خوبی برای نمونه های سنگین فولادی باشند. لازمه ی یافتن بهترین گزینه و مناسب ترین ضخامت که بهترین عملکرد را برای مورد مصرف شما داشته باشد، داشتن دیدی درست و شناختی کامل در مورد لوله و پروفیل مبلی و انواع آن می باشد.

لوله مبلی:

از لوله مبلی در اکثر صنایع سبکی که نیاز به مقاطع فولادی دارند می توان استفاده کرد. لوله های مبلی با توجه به ضخامت ورقشان در ابعاد و اندازه های مختلف با ضخامت های متفاوت تولید می شوند. شکل یک دست و ساده آن ها باعث شده تحت فرآیند های تخصصی چون خم و کشش عملکرد بهتری در مقایسه با پروفیل سبک داشته باشند. به لطف سطح مقطع دایره ای شکل لوله، احتمال بروز خطا حین جوشکاری هم به حداقل می رسد به علاوه ی این که وزن لوله مبلی 20 درصد از وزن پروفیل سبک با ضخامت و مساحت سطح مقطع یکسان، کمتر است.

پروفیل مبلی:

لوله و پروفیل مبلیدر وهله ی اول شاید به نظر برسد با وجود مزایای بی شمار لوله مبلی دیگر در صنعت جایی برای پروفیل سبک وجود ندارد اما این طور نیست. پروفیل مبلی یکی از کاربردی ترین ها در زمینه دکوراسیون داخلی ساختمان است. مقاومت زیادی در برابر فشار وزن دارد و برش آن پروسه ی پیچیده ای نیست. شکل سطح مقطع مربع و مستطیلی، این مقاطع را به گزینه ای کاربردی برای قطعه سازی تبدیل کرده است اما در مورد فرآیند های تخصصی برای پروفیل محدودیت ها و ملاحظاتی وجود دارد. برای مثال پروفیل سبک گزینه ی خوبی برای کشش نیست چرا که حین فرآیند کشش گوشه های زاویه دار آن عکس العمل متفاوتی یا به عبارت بهتر غیر قابل پیش بینی دارند. وزن بیشتر این مقاطع در مقایسه با لوله مبلی با ضخامت و مساحت سطح مقطع یکسان، به شکل و طراحی آن بر می گردد و با توجه به این که قیمت پروفیل مبلی بر اساس وزن آن در شاخه محاسبه می شود بالاتر رفتن وزن پروفیل برابر است با پرداخت هزینه ی بیشتر برای خرید.

موارد مصرف لوله و پروفیل مبلی:

1.ساخت و ساز:

با توجه به ابعاد کوچک، ضخامت کم و ظاهر ظریف این مقاطع، به نظر میرسد که تنها کاربردشان در زمینه ساخت و تولید محصولات کوچک مقیاس باشد اما از مقاطع سبک در زمینه ساخت و ساز هم به شکل عمده استفاده می شود. وزن کم، فرآیند پذیری خوب و مقاومت بالا دلیل اقبال این مقاطع بین سازندگان است. از پروفیل کلافی، سپری و لنگه دری (پروفیل سبک درب و پنجره) به طور خاص تنها برای ساخت درب و پنجره استفاده می شود، از نمونه های گرد، مربع و مستطیلشان به عنوان نرده محافظ در راه پله ها استفاده می کنند همچنین محصولات دکوراتیوی که درون کوریدورها برای زیبا سازی فضا قرار داده می شوند نیز از لوله و پروفیل مبلی ساخته می شوند.

2.فنی:

حتما به وزن کم دوچرخه ها در زمان دوچرخه سواری یا حمل و جابه جایی آن ها دقت کرده اید. اگر برای ساخت استراکچر دوچرخه از مقاطع فولادی تو پر استفاده می شد بی شک یک نفر دیگر قادر به جابجایی آن در طول پله ها نبود. انواع دوچرخه و سه چرخه، ویلچر، واکر و محصولاتی از این دست از لوله و پروفیل مبلی ساخته می شوند تا هم سبک وزن باشند و هم توان تحمل فشار وارده بر اثر نیروی وزن را داشته باشند.

3.دکوراتیو:

زیبایی نخستین پیش نیاز مواد اولیه ای است که برای ساخت محصولات دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. لوله و پروفیل سبک هم به شکل خام سطح زیبایی دارند هم می توان با انواع پرداخت و رنگ تغییرات ظاهری مطلوبی در آن ها ایجاد کرد. انعطاف و فرآیند پذیری ویژگی دیگری است که باعث گسترش کاربرد این مقطع در زمینه تولید محصولات دکوراتیو شده است.

اشکال لوله و پروفیل های میلی:

این مقاطع با اشکال، ابعاد و مواد اولیه ی متفاوتی تولید می شوند تا برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مناسب و کاربردی باشند. متداول ترین شکل مقاطع سبک، لوله است. مقطعی دایره ای شکل که هم فرآیند تولید ساده و کم هزینه ای دارد هم تحت فرآیند های تخصصی عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. شکل زیباتر و دکوراتیو لوله های گرد، لوله بیضی است که عموما برای ساخت لوازم خانگی و تزئینی کاربرد دارد. بعد از لوله، پروفیل های مستطیل و مربع شکل بیشترین استفاده را در صنعت و تجارت دارند. هم از لحاظ ظاهری زیبا هستند و هم با توجه به ضخامتشان مقاومت قابل قبولی دارند. اشکال سطح مقطع پروفیل های سبک به همین دو مورد محدود نمی شود. مقاطع خاص تر با اشکال سطح مقطع منحصر به فرد چون مثلثی کاربرد محدودتری دارند. برای مثال پروفیل مثلثی اغلب برای تولید محصولات دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصارف صنعتی نمی تواند گزینه ی مناسبی باشد چرا که هم فرآیند هایی چون خم و کشش برای آن ها با چالش های زیادی همراه است و هم انجام جوشکاری آن به شکل دقیق و درست کار دشواری است.

 

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 17 آبان 1402