با پیشرفت دستگاه های تولید مقاطع فولادی، امروزه شاهد تولید پروفیل در انواع سایز ها و ضخامت ها هستیم که هر کدام در صنعت با توجه به ویژگی هایشان برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به ضخامت و ابعاد، پروفیل ها ویژگی های متفاوتی از خود بروز می دهند و دقیقا به همین دلیل کاربرد بسیار متنوعی هم دارند. اصلی ترین تفاوت دو گروه پروفیل مبلی و سنگین در ضخامت ورق آن ها است که در پی آن کاربرد، قیمت و سایز نیز متفاوت می شود. در ادامه توضیح خواهیم داد هر کدام از این عوامل به چه شکل باعث تنوع در خواص و کاربردهای این مقاطع می شوند.

پروفیل مبلیضخامت:

منظور از ضخامت پروفیل، ضخامت ورق مصرفی برای تولید این پروفیل است. ورق های فولادی با توجه به ضخامت به دو گروه روغنی و سیاه تقسیم می شوند. ورق روغنی همان ورق سیاه است که تحت فرآیند، ضخامت آن به شکل کنترل شده ای کم شده و کیفیت آن نیز بهبود پیدا کرده است. پروفیل هایی که از ورق روغنی تولید می شوند، به خاطر ضخامت کمشان ، بسیار سبک تر از پروفیل سنگین هستند و دقیقا به همین خاطر با نام پروفیل سبک در صنعت شناخته شده اند و همچنین با همین توجیه پروفیل های ساخته شده از ورق سیاه را پروفیل سنگین می گویند. ضخامت پروفیل مبلی با توجه به نوع ورق آن می تواند در بازه ای بین 0.4 تا 1.5 میلی متر باشد، این مقدار برای پروفیل سنگین 2 تا 4 میلی متر است. افزایش ضخامت تا حد زیادی باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر فشار و ضربه می شود.

سایز:

پروفیل ها بر اساس اندازه ی مقطع و طول شاخه سایزبندی می شوند. طول شاخه ها به شکل استاندارد 6 یا 12 متری است در صورتی که سایز مقطع می تواند بسیار متفاوت و متنوع باشد. در بین تمامی سایزها با توجه به مقاومت و قابلت فرآیند پذیری، برخی انواع مقاطع کاربردی تر و پرمصرف تر هستند. سایز یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در تعیین وزن نهایی است.

انواع:

از انواع فلزات و حتی پلاستیک با توجه به مورد مصرف برای تولید پروفیل استفاده می شود. پروفیل های فولادی را می توان به سه دسته ی کلی تقسیم کرد. پروفیل سبک و سنگین، پروفیل سبک گالوانیزه و سنگین و پروفیل استیل. فولاد مثل آهن خالص در معرض هوا و رطوبت اکسید می شود چندین راه حل گوناگون برای این مشکل وجود دارد که یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین آن ها گالوانیزه کردن فولاد است. پروفیل گالوانیزه در واقع همان پروفیل فولادی است با لایه ای اضافه از فلز روی که با تولید اکسید روی مانع از واکنش آهن با اکسیژن و زنگ زدگی و خوردگی فولاد بشود. پروفیل استیل نیز برای ساخت مقاطع فولادی بسیار کاربردی است. استیل هم مثل فولاد گالوانیزه در برابر زنگ زدگی مقاوم است اما اولا میزان این مقاومت بسیار بیشتر از مقاومتی است که از طریق گالوانیزه شدن ایجاد می شود . دوما عامل ضدزنگ کردن استیل درون ترکیبات آلیاژی آن می باشد و به صورت ثانویه و تنها بر سطح اعمال نمی شود. مقاطع استیل به دلیل آن که مصارف تزئینی و دکوری دارند در صنعت با نام لوله و پروفیل استیل دکوراتیو شناخته می شود.

پروفیل مبلیکاربرد:

امروزه پروفیل مبلی و حتی سنگین با دقت بالایی، چیزی در حدود دهم میلی متر تولید می شود. اختلاف ضخامت، بر مقاومت و فرآیندپذیری مقطع اثر دارد. برای مثال هرچه ضخامت بیشتر باشد، مقاومت پروفیل هم بیشتر خواهد بود درنتیجه انجام فرآیند هایی چون خمکاری پروفیل دشوارتر انجام خواهد شد یا با کم شدن ضخامت انجام جوشکاری با مشکل مواجه می شود چرا که ورق نازک در محل جوش ذوب شده و از بین میرود. تمامی این موارد به علاوه ی چندین مورد دیگر تعیین کننده ی کاربرد پروفیل هستند. اما به طور کلی پروفیل مبلی همان طور که از نام آن پیدا است بیشتر در تولید انواع مبلمان های اداری و خانگی یا درب و پنجره به خاطر وزن کم و مقاومت بالایی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد و پروفیل سنگین نیز گزینه ی مناسبی برای ساخت شاسی انواع خودرو های صنعتی و سنگین است.

قیمت:

در نهایت قیمت مهم ترین بخش در مورد پروفیل های فولادی است چرا که پروفیل به عنوان ماده اولیه ی تولید مورد استفاده قرار می گیرد و به خودی خود و به شکل خام کاربرد زیادی ندارد درنتیجه قیمت پروفیل سبک و سنگین تعیین کننده ی قیمت تمام شده ی بسیاری از محصولات دیگر هستند. قیمت مقاطع فولادی به طور کلی بر اساس وزن محاسبه می شود، بدیهی است هر چه وزن پروفیل بیش تر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود اما در مورد قیمت ورق روغنی و سیاه باید این نکته را در نظر داشت که فرآیند های بیشتری که برای تولید ورق روغنی استفاده می شود باعث شده قیمت تمام شده ی آن در مقایسه با قیمت ورق سیاه بیشتر باشد اما بعد از تولید در نهایت قیمت یک شاخه از پروفیل سبک به خاطر وزن کمی که دارد، کمتر از پروفیل سنگین است.

 

پروفیل آهن, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402