از لوله‌ها عموما برای انتقال سیالات همچنین انواع و اقسام مواد استفاده می شود اما کاربرد آن ها به همین یک مورد محدود نمی شود و با توجه به سایز و جنس کارکرد بسیار متفاوت و متنوعی دارند همچنین برای استفاده در صنایع گوناگون از جنس‌های متنوعی از این مقاطع استفاده می شود. یکی از معمول ترین مواد اولیه مورد استفاده در تولید انواع لوله‌ها، استیل است که در ادامه به طور خاص به بررسی پروفیل استیل ۳۰۴ ، کاربرد و ویژگی هایش می پردازیم.

استفاده از استیل۳۰۴ در صنایع

استیل ۳۰۴ رده ای معمول در استیل سری 300 است. از قابلیت‌های مختلف مثل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی برخوردار است. به همین دلیل در صنایع گوناگونی چون خودرو سازی، پزشکی برای ساخت انواع ابزار آلات و تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی برای ساخت وسایل پخت و پز و کابینت همچنین در صنایع تزئینی و حتی ساخت انواع و اقسام جواهرات. آشنایی با ویژگی­ های این ورق کمکی بزرگ برای بهترین و بی نقص ترین انتخاب خواهد بود.

معرفی پروفیل استیل ۳۰۴

در تهیه پروفیل استیل ۳۰۴، 18% کروم و 8% نیکل در کنار عناصر آلیاژی دیگری چون کربن، مولیبدن و آهن استفاده می‌شود. بر اساس درصد هر یک از این عناصر آلیاژ‌ی، قابلیت‌های گوناگونی در ساختار استیل به وجود می‌آید. لوله استیل ۳۰۴ از نظر مقاومت در برابر خوردگی عملکرد بسیار مطلوبی دارد اما قدرت مقاومت حرارتی آن پایین است. این استیل از خانواده فولاد آستینی است و نسبت به سایر فلزات کربنی راهبرد گرمایشی و الکتریکی محدود‌تری دارد. خواص مغناطیسی این ورق نیز نزدیک به صفر است. ورق‌های استیل از قابلیت‌های ظاهری مطلوب و ترکیبات بسیار باکیفیتی برخوردارند که مزیت‌ استفاده از آن ها را دو چندان می کند. وجود این عناصر آلیاژ‌ی گوناگون باعث تغییرات قیمتی در این لوله و پروفیل ها هم می‌شود به همین دلیل در تعیین قیمت پروفیل استیل بیشتر به ترکیبات آلیاژ آن توجه می‌شود. بدیهی است با بالا رفتن درصد عناصر گران قیمت و با کیفیت قیمت نهایی نیز افزایش می یابد و پروفیل استیل ۳۰۴ نیز از این قوانین مستثنی نیست‌.

خواص پروفیل استیل ۳۰۴

میزان مقاومت این لوله در برابر زنگ‌زدگی نسبت به سایر پروفیل‌های استیل بیشتر است. همچنین قدرت مقاومت آن در برابر ماشین‌کاری حدود ۶۰ درصد است و می‌توان انواع مختلف فرم‌ها را بر روی آن اجرا کرد به عبارتی قدرت چکش خواری آن بسیار عالی است و از این طریق موارد مصرف آن را گسترش داد. این مقطع ساختار همگنی دارد و میزان استحکام بالای آن باعث شده در انجام خمکاری عملکرد خوبی داشته باشد. به­ دلیل مقاومت زیاد ورق 304 در برابر زنگ‌زدگی می‌توان در دما‌های بالا و پایین از آن استفاده کرد. داشتن ساختار آستینی در پروفیل استیل ۳۰۴ باعث شده تا قابلیت و توانایی آن در برابر جوشکاری افزایش پیدا کند.  قیمت پروفیل استیل ۳۰۴ نیز نسبت به سایر انواع لوله‌های استیل گران‌تر است.

کاربرد پروفیل استیل ۳۰۴

پروفیل استیل ۳۰۴ را می‌توان برای تجهیزات مورد استفاده در فرآوری مواد غذایی و لبنیات استفاده نمود. همچنین جهت استفاده در تولید انواع تجهیزات مثل صندلی، سینک ظرف‌شویی، فریزر و لوازم آشپزخانه، ساخت انواع پنل‌های معماری مثل حفاظ و نرده، ذخیره و انتقال مواد شیمیایی، ساخت انواع مبدل حرارتی و تولید اتصالات مخصوص مثل فنر و پیچ می باشد.

علاوه ­برآن به­ دلیل داشتن خاصیت غیر مغناطیسی، برای فیلتراسیون آب از صفحه‌های فلزی جوش‌خورده یا بافته شده می‌توان استفاده کرد. همچنین ساخت انواع قطعات ماشین‌آلات، ساخت وسایل خانگی و ابزارآلات صنعتی، افزایش استحکام سازه‌ها در برابر آب‌وآتش، تولید انواع میز کاری بهداشتی را می توان در نظر داشت.

از دیگر کاربردهای مفید آن، تولید ابزارآلات برای نگه داری غذا مثل یخچال و فریزر یا کولر، ساخت انواع ظروف آزمایشگاهی برای کارخانجات، ساخت مواد مورد نیاز در پتروشیمی و پالایش نفت، ساخت تجهیزات مخصوص حفاری در معادن و… است که نیاز به پروفیل استیل ۳۰۴ دارند.

بررسی قیمت پروفیل استیل ۳۰۴

لوله‌های استیل در صنایع کاربرد‌های بسیار زیادی دارند به همین دلیل قیمت آن ها نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. مواد مورد استفاده در ساختار این لوله‌ها تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، عرضه و تقاضای موجود در بازار و برخی از اتفاقات موجود در اجتماع و سیاست دچار نوسان می شود. قیمت لوله استیل ۳۰۴ بر اساس وزن آن در شاخه و قیمت آلیاژ آن تعیین می‌شود. استیل 304 حاوی درصد نسبتا بالایی از کروم است. کروم فلز گران قیمتی است که استفاده از آن قیمت نهایی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد اما استیل فارغ از نوع، سری و رده قیمتی حدود چهار برابر بیشتر از لوله و پروفیل سبک و سنگین دارد.

مزیت‌های استفاده از پروفیل استیل ۳۰۴

ظاهر بسیار جذاب و زیبایی دارد و براق است. وجود کروم باعث افزایش استحکام این محصول حتی در درجه حرارت بالا می‌شود همچنین دوام و ماندگاری آن بسیار زیاد است. امکان شستشوی راحت و فوری آن وجود دارد و آن ایمنی بالا بدون آن که مواد شوینده به سطح آن آسیبی وارد کند قابل ضدعفونی شدن است. وجود قابلیت‌های مختلف در آن باعث شده در برابر تغییرات آب و هوایی استحکام داشته باشد و به­ دلیل نداشتن خاصیت زنگ‌زدگی می‌توان از آن در محیط‌های مرطوب استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

لوله استیل انواع مختلفی دارد و تنوع آن از مقدار عناصر آلیاژ‌های به‌کاررفته در ساختار مواد اولیه مقطع مشخص می‌شود. استفاده از پروفیل‌های فلزی در صنایع بسیار رایج است. یکی از متداول‌ترین گونه‌های لوله فلزی، پروفیل ۳۰۴ است. قیمت این ورق به ­دلیل کاربرد گسترده آن زیاد است. وجود کروم و نیکل در پروفیل و لوله استیل ۳۰۴ باعث شده تا قابلیت‌های آن نسبت به سایر انواع ورق‌های فلزی برتری داشته باشد.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402