اهمیت پله در ساختمان‌ها انکارناپذیر است، گاهی ممکن است نیاز به پله‌های کوتاه باشد و گاهی پله‌های بلند. پله را می‌توان با استفاده از جنس‌های مختلفی از جمله چوب، پلاستیک، فلز، آلومینیوم و غیره ساخت. یکی از پرکاربردترین فلزاتی که در ساخت پله استفاده می‌شود، قوطی پروفیل است که در این مقاله تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم.

قوطی پروفیل آهن چیست؟

قوطی یا پروفیل آهن (به انگلیسی Steel Square Tube)، نوعی مقطع فولادی است که ساختاری توخالی با سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل دارد. از خم کردن ورق فولادی و جوش دادن درز آن به شکل چهارضلعی، قوطی پروفیل آهن ساخته می‌شود. قوطی آهن که به آن پروفیل آهن نیز گفته می‌شود، یک ماده بسیار قوی و همه کاره است که در کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل قیمت قوطی آهن که بسیار به‌صرفه‌تر از سایر موارد در می‌آید و همچنین تحمل و مقاومت بالای آن، در ساخت ساختمان‌ها، پل‌ها، پله‌ها و سایر سازه‌ها استفاده می‌شود. همچنین در ساخت تیرهای فولادی سازه‌ای، ستون‌ها و خرپاها نیز کاربرد دارد. از این نوع قوطی همچنین در ساخت طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله ماشین آلات، تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین از آن در ساخت قفسه بندی و سایر سیستم‌های ذخیره سازی نیز بهره برده می‌شود.

قیمت قوطی آهن

پروفیل یکی از مقاطع پرکاربرد فلزی است که سطح مقطع آن بر خلاف لوله که گرد است، اشکال دیگری مانند مربع یا مستطیل دارد. دو نوع پرکاربرد پروفیل عبارتند از پروفیل آهن و پروفیل سبک. پروفیل آهن از ورق سیاه ساخته می‌شود که در نتیجه نورد گرم به وجود آمده است. قیمت ورق سیاه به صورت مستقیم بر قیمت پروفیل آهن تاثیرگذار است.

اجرای پله فلزی با قوطی

اجرای پله فلزی با قوطی یکی از روش‌های رایج برای ساخت پله در ساختمان‌ها است. این روش مزایای متعددی مانند استحکام بالا، تنوع در طراحی، سرعت اجرا و مقرون به صرفه بودن دارد. مراحل اجرای پله فلزی با قوطی عبارت است از:

  1. طراحی: اولین قدم، طراحی پله است. در این مرحله باید ارتفاع، عرض، تعداد پله‌ها، نوع نرده و سایر جزئیات پله مشخص شود.
  2. تهیه مصالح: پس از طراحی، باید مصالح مورد نیاز مانند قوطی‌های فلزی، ورق‌های فلزی، پروفیل‌ها، نرده‌ها و بست‌ها تهیه شوند.
  3. برش و خمکاری: قوطی‌های فلزی بر اساس طرح برش داده می‌شوند و سپس با استفاده از دستگاه‌های خمکاری به شکل مورد نظر خم می‌شوند.
  4. جوشکاری: قطعات برش خورده و خم شده به یکدیگر جوشکاری می‌شوند تا اسکلت پله ساخته شود.
  5. نصب پله‌ها: کف پله‌ها بر روی اسکلت اصلی نصب می‌شوند.
  6. نصب نرده: نرده‌ها بر روی پله‌ها نصب می‌شوند.
  7. رنگ‌آمیزی: در نهایت، پله‌ها و نرده‌ها رنگ‌آمیزی می‌شوند.

نحوه برش قوطی پروفیل

برشکاری قوطی پروفیل

برشکاری فلزات (Metal Cutting Process) یک فرآیند است که از طریق آن ورق‌های فلزی، میله و شمش‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌های متنوع به قطعات کوچک‌تر و کاربردی تقسیم می‌شوند. هدف اولیه از برشکاری ساخت قطعات فلزی مورد نیاز برای مونتاژ دستگاه‌های مختلف است. با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متمایز ذاتی فلزات مختلف، روش‌های مورد استفاده در برش آنها متنوع است. فلزات قوی و سنگین نیاز به استفاده از ماشین آلات پیچیده دارند اما فلزات سبک تر را می‌توان با ابزارهای ساده تر برش داد.

متداول ترین روش های برش آهن آلات 5 روش زیر است :

  1. برش با اره آتشی
  2. برش با اره فیبری
  3. برش اره دیسکی یا صابونی
  4. برش با اره نواری
  5. برش با هوا گاز یا پلاسما
  6. برش لیزری

در میان این 5 روش برش، برای پروفیل آهن سریع ترین روش برش با اره فیبری و دقیق ترین آن برش با اره دیسکی است که بسته به مشخصات پروژه خود میتوانید یکی را انتخاب کنید .

نکته مهم اینکه برای اجرای پروژه هایی همچون راه پله ، چون برش ها سر پروژه انجام میشود باید دستگاهی انتخاب کنید که قابلیت حمل بیشتری داشته باشد. استفاده از دستگاه های اره آتشی بزرگ یا هوا گاز بصرفه نیست . اره های فیبری وصابونی کوچکترین دستگاه ها هستند و میتوانند انتخاب خوبی برای پروژه شما باشند .

جوشکاری قوطی یا پروفیل آهن

جوشکاری قوطی یا پروفیل آهن در ساخت پله، یکی از مراحل مهم و ضروری است. پیش از این در رابطه با آموزش جوشکاری پروفیل به طور کامل صحبت نمودیم. بهترین سیستم جوشکاری برای قوطی های آهن همان جوش برق است، و اگر پروفیل ما ضخامت 2 میل باشد بهترین آمپر 80 تا 100 آمپر است . این کار، باعث می‌شود که پله از استحکام و دوام کافی برخوردار باشد و در برابر ضربه و فشار مقاومت خوبی داشته باشد. در ساخت پله، معمولاً از قوطی یا پروفیل آهنی با ضخامت حداقل 2 میلی‌متر استفاده می‌شود. قوطی یا پروفیل آهنی، به صورت طولی و عرضی به یکدیگر جوشکاری می‌شوند تا پله تشکیل شود. سپس، تسمه‌های فلزی به قاب جوشکاری می‌شوند تا پله شکل بگیرد.

جوشکاری قوطی یا پروفیل آهنی در ساخت پله، معمولاً با استفاده از یکی از روش‌های زیر انجام می شود:

  • جوشکاری قوس الکتریکی: این روش، یکی از روش های متداول جوشکاری است که برای جوشکاری فلزات مختلف، از جمله آهن، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، از یک الکترود و یک جریان الکتریکی برای ذوب کردن فلز استفاده می شود.
  • جوشکاری نقطه ای: این روش، برای جوشکاری فلزات نازک، مانند قوطی یا پروفیل آهنی، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، دو نقطه از فلز به یکدیگر جوشکاری می شوند.
  • جوشکاری نفوذی: این روش، برای جوشکاری فلزات ضخیم، مانند پروفیل آهنی، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، فلز به طور کامل ذوب می شود و دو سطح فلز به یکدیگر نفوذ می کنند.

انتخاب روش جوشکاری مناسب، به عوامل مختلفی، از جمله نوع و ضخامت فلز، نوع پله و تجهیزات موجود بستگی دارد.

مطلب مرتبط: آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی چقدر است؟

در هنگام جوشکاری قوطی یا پروفیل آهنی در ساخت پله، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کرد:

  1. از عینک ایمنی، دستکش و لباس های محافظ استفاده کنید.
  2. محل کار را از مواد قابل اشتعال دور نگه دارید.
  3. جریان برق را به طور مناسب تنظیم کنید.
  4. فاصله بین الکترود و فلز را به طور مناسب تنظیم کنید.

پروفیل آهن, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 1 اسفند 1402