منظور از قوطی یک قطعه فلزی است که از ورق فلزی ساخته شده است. این قطعه فلزی معمولاً به شکل مکعب یا مستطیل است و دارای ضخامت نسبتاً کمی است. قوطی آهن یکی از پرکاربردترین انواع قوطی است که تقاضای زیادی از آن در بازار وجود دارد. قوطی آهن، یک نوع پروفیل بسته است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. این محصول، پروفیلی چهارگوش و شبیه به قوطی بوده که دارای سطح ثابت و طول بلند است و مانند لوله مبلی ساخته می‌شود. برای تولید قوطی آهن، معمولاً از روش نورد سرد استفاده می‌شود. در مرحله اول، رول ورق‌ها به نوارهای نازک‌تر برش داده خواهد شد، سپس در دستگاه فرمینگ با وارد کردن فشار از طرفین، به لوله تبدیل می‌شود. در مرحله آخر باعبور از غلتک‌های سایزینگ، به‌شکل خاص خود در می‌آید.

جوشکاری قوطی آهن بسیار مهم است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که قطعات فلزی را به یکدیگر متصل کنید و محصولات مختلف را از قوطی‌های فلزی بسازید. جوشکاری قوطی آهن کاربردهای مختلفی دارد، از جمله برای ساخت قطعات مختلف ماشین آلات مانند قاب، بدنه، و قطعات، برای ساخت تجهیزات مختلف مانند مخازن، لوله‌ها، و خطوط انتقال و برای ساخت مبلمان مانند صندلی، میز، و کابینت استفاده می‌شود.

انواع جوشکاری قوطی آهن عبارتند از جوشکاری قوس الکتریکی دستی (SMAW)، جوشکاری گاز محافظ (MIG) و جوشکاری گاز تنگستن با قوس محافظ (TIG). انتخاب روش جوشکاری مناسب برای جوشکاری قوطی آهن به عوامل مختلفی مانند نوع فلز، ضخامت فلز، و کاربرد جوش بستگی دارد.

جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری با قوس الکتریکی همان نوع از جوشکاری است که در بین مردم به “جوشکاری” معروف شده است. در واقع این نوع از جوش به حدی مرسوم است که شاید کمتر کسی از کلمه قوس الکتریکی برای آن استفاده کند. رایج شدن جوشکاری قوس الکتریکی طوری بوده است که صرفا آن را جوشکاری نامیده و انواع دیگر جوشکاری را با نام کاملشان صدا می‌زنند. به حالتی از تخلیه الکتریکی که در هوا یا در محیط‌های نارسانا انجام می‌شود، قوس الکتریکی (به انگلیسی electric arc) می‌گویند. به عبارت دیگر منتقل شدن جریان الکتریکی بین دو رسانا توسط هوا را قوس الکتریکی می‌نامند.

جوشکاری قوس الکتریکی نوعی از جوشکاری برای متصل کردن فلزها است که در آن توسط الکتریسیته گرمای کافی جهت ذوب فلز ایجاد شده و با سرد شدن آن‌ها فلزات به هم متصل می‌شوند. به عبارت بهتر در این نوع جوشکاری توسط ترانس قوس الکتریکی بین الکترود و فلز مورد نظر قوس الکتریکی ایجاد شده و اتصال را ایجاد می‌کند. پس اگر بخواهیم بدانیم قوس الکتریکی در جوشکاری چیست کافی است به شعله سفید رنگ میان الکترود و سطح فلز نگاه کنیم.

نحوه دقیق این نوع از جوشکاری این گونه است که یک سیم اتصال از ترانس جوشکاری به بدنه‌ی کار وصل شده و با اتصال و جدا کردن الکترود از فلز، جوش قوس الکتریکی رخ می‌دهد. همچنین توسط ترانس می‌توانید شدت قوس الکتریکی را تعیین کرده و با کم و زیاد کردن آمپر به تنظیم قوس الکتریکی بپردازید.

جوشکاری میگ (MIG)

این مدل از جوش یکی از زیرمجموعه‌های جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW) است که با استفاده از گاز محافظ بی اثر انجام می‌شود. گرمای ایجاد شده در فرایند جوشکاری میگ با استفاده از قوس الکتریکی و الکترود مصرفی حاصل می‌شود. این الکترود از جنس فلز بوده و به صورت اتوماتیک در تفنگ جوشکاری، شارژ می‌شود. گاز مورد استفاده در جوش میگ نیز از گازهای بی اثر است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هلیوم و آرگون اشاره کرد. دلیل اصلی استفاده از این گازها این است که در اطراف محل جوشکاری پوششی ایجاد می‌کنند تا از اثرگذاری محیط جلوگیری شود.

برای اجرای فرایند جوشکاری میگ نیاز به تجهیزات خاصی می‌باشد که باید تهیه شوند. روش صحیح جوشکاری میگ به این صورت است که سیم جوش را با استفاده از لوله تماس و تفنگ جوشکاری به قطعه و حوضچه جوش می‌رسانیم. تفنگ جوشکاری علاوه بر این کار، گاز محافظ را به صورت مداوم به حوضچه جوش تزریق می‌کند تا از آن در برابر اتمسفر اطراف محافظت کند. البته اینکه سیم جوش و گاز محافظ از چه جنسی باشد بستگی به این دارد که قطعات مورد جوش شما از چه جنسی بوده و هدفتان از انجام این جوشکاری چه چیزی است.

جوشکاری با الکترود تنگستن (TIG)

به این فرآیند، جوشکاری قوسی تنگستن گازی (GTAW) نیز گفته می‌شود. در روش TIG از یک الکترود تنگستن غیر مصرفی برای تولید قوس الکتریکی استفاده می‌کنند. قوس الکتریکی همچنین به عنوان یک محافظ گاز عمل می‌کند تا از جوش در برابر هوا که می‌تواند باعث اکسیداسیون شود محافظت کند. این روش یک روش مطلوب برای جوشکاری آلومینیوم است.

 

قیمت قوطی آهن

آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی

آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی به عوامل مختلفی مانند نوع فلز، ضخامت فلز، و نوع الکترود بستگی دارد. به طور کلی، برای جوشکاری قوطی‌های فلزی با ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر، از آمپرهای پایین مانند 50 تا 70 آمپر استفاده می‌شود. برای جوشکاری قوطی‌های فلزی با ضخامت بین 2 تا 5 میلی‌متر، از آمپرهای متوسط مانند 70 تا 120 آمپر استفاده می‌شود. برای جوشکاری قوطی‌های فلزی با ضخامت بیشتر از 5 میلی‌متر، از آمپرهای بالا مانند 100 تا 150 آمپر استفاده می‌شود.

برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن با الکترودهای 6013، از آمپرهای بالاتری نسبت به الکترودهای 7018 استفاده می‌شود. این به این دلیل است که الکترودهای 6013 دارای جریان جوش بالاتری هستند. طبق استاندارد ANSI/AWS A5.1، جریان جوش توصیه شده برای الکترودهای 6013 برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن بین 80 تا 120 آمپر است. این جریان جوش به اندازه کافی بالا است تا جوش‌های سریع و روانی ایجاد کند که برای جوشکاری فلزات نازک مناسب است.

در مقابل، جریان جوش توصیه شده برای الکترودهای 7018 برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن بین 50 تا 90 آمپر است. این جریان جوش کمتر است زیرا الکترودهای 7018 دارای پوشش کم هیدروژنی هستند که باعث می‌شود جوش‌های قوی‌تر و با دوام‌تری ایجاد کنند.

البته، مقدار جریان جوش دقیق به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ضخامت فلز، نوع الکترود و مهارت جوشکار. با این حال، در حالت کلی، برای جوشکاری قوطی‌های فلزی مانند قوطی آهن، از الکترودهای 6013 با جریان جوش 80 تا 120 آمپر استفاده می‌شود.

نمونه هایی از آمپر مناسب برای جوشکاری قوطی:

  • قوطی فلزی با ضخامت 1 میلی‌متر و الکترود 6013: 50 تا 70 آمپر
  • قوطی فلزی با ضخامت 2 تا 3 میلی‌متر و الکترود 7018: 90 تا 120 آمپر
  • قوطی فلزی با ضخامت 3 تا 5 میلی متر و الکترود 7018: 120 تا 150 آمپر