جهان امروز را فضای مجازی در بر گرفته‌ است… شاید در گذشته، افراد برای خرید محصولات مورد نیازشان گاهی حتی مجبور میشدند از شهری به شهر دیگری بروند؛ اما امروز با وجود اینترنت و تنها با چند کلیک ساده می توان محصولات تولید کنندگان مختلف را با هم مقایسه کرد و به ساده ترین شکل، بهترین آن ها را از دور ترین نقاط کشور و حتی جهان خریداری کرد. شیوع کووید 19 و تعطیلی های پی در پی آسیب بزرگی به طیف گسترده ای از کسب و کارها وارد کرد از همین رو، بسیاری برای فرار از ورشکستگی، فروشگاه‌ های اینترنتی راه‌ اندازی نمودند. الگوی خرید مردم، با بحران کووید 19 کاملا به سمت فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی چرخید و بسیاری از کسب و کارها یا به طور کامل اینترنتی شدند و یا در کنار فروش حضوری فروش اینترنتی خود را نیز پیش بردند. در واقع، این پاندمی کرونا بود که این تغییر الگوی خرید را سرعت بخشید. در این میان، عرضه‌ کنندگان لوله‌ استیل نیز با این جریان به خوبی پیش رفتند. در کنار مزایای بسیاری که فروشگاه‌ های اینترنتی برای فروشنده و خریدار داشته‌ است، معایبی نیز وجود دارد، به خصوص برای خریداری محصولات تخصصی و مواد اولیه. خرید لوله‌ و پروفیل استیل دکوراتیو به صورت اینترنتی مشتریان بسیاری را به خرید این محصول ترغیب نموده ‌است؛ اما خرید محصولی مانند لوله‌ استیل که جز همین محصولات پایه است، به صورت اینترنتی از ریسک بالایی برخوردار است. به همین خاطر در این مقاله، تلاش خواهیم کرد به شما راهکارهایی برای کاهش ریسک خرید اینترنتی لوله‌ استیل ارائه نماییم.

 

لوله‌ استیل چیست؟

لوله استیل

مقاطعی توخالی از جنس فولاد ضدزنگ یا استیل هستند. این لوله‌های بسته به نوع مصرف آنها، روش تولید متفاوتی دارند. این لوله‌ها به دو روش درزدار و بدون درز تولید می‌شوند که لوله‌های بدون درز برای مصارف صنعتی تولید می‌شوند و لوله‌های استیل درزدار را در صنایع غذایی و دکوراتیو استفاده می‌کنند. برای تولید لوله‌های استیل بدون درز ابتدا شمش فولاد را در دمایی معین پیش‌ گرم می‌کنند و سپس در دستگاهی آن را قرار می‌دهند تا با ایجاد حفره درون میله، لوله‌ استیل یکپارچه یا بدون درز تولید شود. در نوع درزدار، به عنوان مثال لوله‌ استیل دکوراتیو، از ورقه‌های استیل استفاده می‌شود و در دو مرحله تولید آن صورت می‌گیرد. در مرحله اول آن را شکل می‌دهند و در مرحله دوم جوشکاری می‌کنند. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید، این است که قیمت لوله‌ استیل به روش تولید و نوع مصرف آن بستگی دارد.

 

نکاتی که هنگام خرید اینترنتی لوله‌ استیل باید به آن ها توجه داشت:

برای خرید اینترنتی لوله‌ استیل، حال چه از نوع لوله‌ استیل دکوراتیو باشد یا بدون درز، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید:

سایز لوله: یکی از پارامترهایی که روی قیمت لوله استیل تأثیر بسیاری دارد، سایز آن می باشد. قطر لوله‌های استیل با دو واحد اندازه‌ گیری اینچ و میلی‌متر اندازه‌ گیری می‌شود؛ بنابراین باید هنگام خرید به اندازه و سایز لوله دقت نمایید.

ضخامت و رده: به یاد داشته ‌باشید، ماده اولیه، ضخامت و فرآیند ساخت از پارامترهای مؤثر بر طول عمر لوله‌ استیل است. هم ‌چنین قبل از خرید اینترنتی لوله‌ استیل، باید بدانید چه رده لوله‌ای برایتان مناسب است. رده های201 و 304 از جمله رده‌های متداول و پر استفاده هستند. رده، روی قیمت لوله‌ استیل تأثیر مستقیم دارد چرا که عناصر موجود در آلیاژ را تغییر می دهد. به عنوان مثال، از آنجایی که لوله و پروفیل‌ استیل 201 نسبت به 304 مقاومت کمتری در مقابل رطوبت، زنگ و خوردگی دارد، بنابراین لوله‌ استیل 201 ارزان‌تر است. قیمت لوله‌ استیل وابستگی بسیاری به آلیاژ مصرف ‌شده و گرید آن دارد. هر آلیاژی برای شرایط خاصی مناسب است. اگر قصد خرید لوله‌ استیل دکوراتیو را دارید، حتما از مشورت افراد مجرب بهره بگیرید. آنها، با توجه به شرایط و نوع استفاده‌ای که خواهید داشت، به شما بهترین نوع را معرفی خواهند نمود.

 

فرایند پذیری فولاد و استیل

لوله استیل

میزان فرآیند پذیری فولاد و فولاد ضدزنگ به خاطر عناصر آلیاژی متفاوتی که در ترکیبات خود دارند بسیار متفاوت است. این خاصیت حتی برای لوله و پروفیل سبک و سنگین و انواع رده های استیل هم متفاوت است اما این بار نه به واسطه ی عناصر آلیاژی بلکه پروفیل سبک و سنگین که به ترتیب از ورق روغنی و سیاه برای تولیدشان استفاده می شود به واسطه ی فرآیند تولید متفاوتشان فرآیند پذیری کاملا متفاوتی از هم دارند.

 

آیا جایگزین ارزانی برای لوله‌ استیل هست؟

با این‌که لوله‌های استیل مزایای بسیاری دارند و به نظر می‌رسد که جایگزینی ندارند، اما اختلاف قیمت چهار برابری آن ها به نسبت لوله و پروفیل مبلی و سنگین و هزینه زیادی که به مصرف کننده تحمیل می کنند صنعت گران را بر آن داشته تا محصولی ضد زنگ و البته ارزان قیمت تر تولید کنند. شاید بتوان گفت لوله گالوانیزه تا حد زیادی می تواند جایگزینی خوب و البته ارزان قیمت برای لوله استیل باشد. لوله گالوانیزه در واقع لوله فولادی به علاوه ی یک لایه آبکاری است به همین خاطر قیمت لوله گالوانیزه اختلاف زیادی با لوله فولادی ندارد و حدود چهار برابر ارزان تر از لوله استیل است اما طول عمر آن ها با هم اختلاف زیادی دارد و مقاومت لوله گالوانیزه با توجه به ضخامت و کیفیتش حتی در بهترین حالت هم بسیار کمتر از استیل است. 

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402