استیل 201 یکی از انواع فولاد در رده‌ی آستنیتی محسوب می‌شود که استحکام و قدرت بسیار بالایی دارد. این آلیاژ با ترکیبی از کروم، آهن، منگنز، نیکل، سیلیکون، نیتروژن و کربن به محصولی مطلوب و مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی تبدیل شده است. در این مقاله به طور خاص به بررسی عوامل موثر بر قیمت پروفیل استیل 201 و تفاوت این آلیاژ با انواع دیگر استیل خواهیم پرداخت.

پروفیل استیل 201

این رده با چگالی 7.86 گرم بر سانتی‌متر مکعب، حداقل استحکام کششی 685 مگاپاسکال، حداقل استحکام تسلیم 292 مگاپاسکال و مدول الاستیک 197 مگاپاسکال خواص مکانیکی عالی دارند. همچنین هم در دمای پایین و هم دمای بالا عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند.

پروفیل استیل 201 برای مصارف بهداشتی نیز گزینه‌ی ایده‌آلی است. متخلخل نبودن سطح باعث می‌شود هم فضایی برای تجمع آلودگی و تکثیر میکروب وجود نداشته باشد و هم سطح به خوبی و با ایمنی بالا ضدعفونی بشود. به لطف مقاومت بالا سطح حتی این مواد ضدعفونی کننده هم نمی تواند صدمه ای به استیل وارد کند.

پروفیل‌های این رده شکل‌‌پذیری فوق‌ العاده‌ای دارند. به راحتی و به کمک انواع فرآیندهای تخصصی لوله و پروفیل می‌توان تغییر شکل‌های مورد نیاز را با کمترین چالش، بر آن‌ها ایجاد کرد. پروفیل استیل 201 برای مصارف زینتی و سازه‌ای که نیاز به استحکام و مقاومت بیشتری دارد نیز کاربردی است. به طور کل یکی از قوی‌ترین گریدها در این محدوده به‌ حساب می‌آید. این پروفیل‌ها بادوام هستند و دراکثر مواقع برای کاربردهای متوسط ​​تا کم فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت پروفیل استیل 201

قیمت پروفیل استیل 201 به خاطر درصد کمتر کروم در ترکیبات آن در مقایسه با رده‌های دیگر استیل، مناسب‌تر و به صرفه‌تر است. به عنوان مثال قیمت پروفیل استیل 304 به عنوان کاربردی ترین رده از استیل سری 300 به ازای هر کیلو فارغ از نوع پروفیل درصدی بیشتر از 201 است. اما به طور کل عوامل مختلفی بر قیمت مقاطع استیل در تمامی رده‌ها اثرگذار است که می‌توان تمام آن‌ها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد.

مجموعه‌ای از عوامل خارجی که در بازار نه فقط مقاطع استیل بلکه تمامی انواع و اقسام محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد. در مورد عوامل خارجی می توان به شرایط و پویایی بازار، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و عواملی از این دست اشاره کرد.

تعدادی هم عوامل داخلی هستن که با توجه به نوع پروفیل، مواد اولیه و فرآیند تولید باعث نوسان در قیمت‌ها می‌شود. اما فاکتورهای داخلی ایجاد کننده‌ی نوسانات قیمتی با توجه به نوع محصول تعیین می‌شوند. در مورد قیمت پروفیل استیل دو عامل اصلی وجود دارد: اول درصد عناصر آلیاژی، دوم فرآیند تولید و کیفیت محصول نهایی

درصد عناصر آلیاژی

استیل در رده‌های بسیار متنوعی تولید می‌شود. در واقع منظور از رده، آلیاژ جدید تولید شده با تغییر درصد عناصر آلیاژی موجود در ترکیب است. هر کدام از این عناصر آلیاژی خود قیمت‌های متنوعی دارند که افزایش یا کاهش آن‌ها می‌تواند بر قیمت تمام شده آلیاژ تاثیر مستقیم داشته باشد. کروم و نیکل از جمله گران‌قیمت‌ترین عناصر آلیاژی استیل هستند که مستقیما بر میزان مقاومت آلیاژ دربرابر عوامل ایجاد زنگ و خوردگی هم اثر دارند. رده‌ی 201 در مقایسه با 304 درصد کروم کمتری دارد درنتیجه قیمت تمام شده آلیاژ نیز کمتر خواهد بود. به این شکل، خریدار هم نهایتا هزینه‌ی کمتری برای خرید یک شاخه از آن پرداخت می‌کند.

کیفیت محصول نهایی

دو عامل اصلی کنترل‌کننده‌ی کیفیت نهایی محصول تولیدی هستند. نخست مواد اولیه‌ی مصرفی و دوم دستگاه‌های تولیدکننده. ماده ی اولیه‌ی تولید مقاطع درزدار ورق‌های استیل هستند. بدیهی است استفاده از ورق بی‌کیفیت به همان نسبت که باعث کاهش هزینه‌ی نهایی تولید می‌شود، بر کیفیت نهایی هم اثرگذار است. به عبارتی باعث می‌شود محصول نهایی، کیفیت قابل قبولی نداشته باشد. دستگاه‌های تولیدکننده می‌توانند بر تمامی ویژگی‌های فیزیکی پروفیل از دقت ابعادی تا کیفیت درزجوش اثر بگذارند.

نکات مهم پیش از خرید پروفیل 201

پیش از خرید باید سه نکته را مد نظر داشته باشید. 1. به نکاتی که باتوجه به محصول تولیدی شما اهمیت پیدا می‌کند توجه ویژه‌ای داشته باشید. 2. به بررسی ویژگی‌های کلی مقطع استیل باتوجه به نیاز خود بپردازید. 3. قیمت لوله استیل که تعیین‌کننده‌ی سود هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده می‌باشد را بررسی و علت کم یا زیاد بودن آن را جویا شوید.

خریداری این محصول از مجموعه‌های معتبر نکات مثبت زیادی به همراه خواهد داشت. علاوه بر این که پیش از خرید با راهنمایی‌هایی درست و دقیق برای انتخاب بهترین نمونه کمک می‌کنند، پس از خرید نیز در صورتی که پروفیل کیفیت مطلوب و مورد نظر را نداشته باشد با پشتیبانی درست مانع از متضرر شدن تولیدکننده می‌شود.

مقاومت در برابر خوردگی از عوامل موثر بر قیمت پروفیل استیل 201

تمامی مقاطع استیل در همه رده‌ها ضدزنگ هستند اما با توجه به رده‌ی آن‌ها میزان این مقاومت تغییر می‌کند. مقاومت استیل سری 200 به‌ خوبی رده‌های 304 و 316 در سری 300 نیست. اما به‌ طور کلی، مقاومت قابل قبولی دارد. مقاومت استیل 304 و 201 در بسیاری از موارد تقریبا مشابه است اما به طور کلی استیل 304 عملکرد بهتری دارد. برای مثال در زمینه حفظ کیفیت هنگام انتقال آب (آب مقطر، آب آشامیدنی، آب رودخانه، آب دیگ بخار و غیره) خوردگی فولاد ضدزنگ 304 و فولاد 201 تقریبا یکسان به‌ نظر می‌رسد. اما زمانی که یون‌‌های کلرید در محیط زیاد باشد استیل 304 مقاوم‌تر بوده و عملکرد بهتری دارد.

تفاوت کاربرد استیل 201 و دیگر رده‌ها

پروفیل استیل 201 و 202 معمولا در زمینه تولید محصولات دکوراتیو و تزئینی استفاده می‌شوند چرا که خیلی ترکیب سختی ندارد و ایجاد تغییرات ظاهری به واسطه‌ی فرآیندهای تخصصی در آن‌ها ساده‌تر است. پروفیل استیل 304 و 316 به واسطه‌ی مقاومت نسبتا زیادی که در برابر خوردگی حتی در محیط‌های دریایی دارند اغلب در محیط‌‌های ساحلی یا مرطوب و در سازه‌های نزدیک به دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیفیت مطلوب‌تر و آلیاژ مقاوم‌تر باعث شده قیمت این رده هم بالاتر باشد.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402