لوله استیل فارغ از گرید، شکل و ضخامت یکی از کاربردی ترین و پر استفاده ترین انواع مقاطع فولادی هستند. لوله استیل نازک، یکی از انواع همین لوله‌ها است که برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاطع به واسطه ی ضخامت کمی که دارند معمولا در صنایع سبک کاربرد دارند گرچه حتی ضخامت های کم این لوله هم مقاومت بسیار بالایی دارند. از آن ها بیشتر در دکوراسیون داخلی منازل و دفاتر، برای ساخت انواع محصولات دکوراتیو و مصرفی استفاده می‌کنند. اما کاربردهای این مقاطع به همین دو یا سه مورد محدود نمی شود و کاربردهای بیشتری هم دارد. برای آشنایی بیشتر با این مقاطع و چگونگی تولید و کاربرد آن ها در ادامه توضیحات تکمیلی را خواهیم داد.

لوله استیل چیست؟

لوله استیل، استوانه‌های توخالی، فولادی و نازک یا کم ضخیمی هستند که با طول‌ های مختلف تولید می‌شوند. فولاد مصرفی برای ساخت آن ها استنلس استیل یا همان فولاد ضدزنگ است. از آن جایی که در صنعت کاربردهای زیادی دارند، باید ویژگی‌های مختلفی را هم شامل شوند. یکی از مهمترین ویژگی های لوله و پروفیل استیل دکوراتیو قطر بیرونی و داخلی متنوع لوله یا همان ابعاد و ضخامت متنوع است چرا که این تنوع برابر با تنوع در کاربرد و موارد مصرف است. برخی از لوله‌ها برای صنایع سنگین و انتقال مایعات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی دیگر تنها کاربرد تزئینی داشته و در دکوراسیون مصرف می‌شوند. بنابراین با توجه به نیازدست مصرف کننده در انتخاب بهترین و مناسب ترین اندازه ها باز است. که سراغ لوله استیل نازک یا ضخیم بروید. نقطه تمایز استیل از فولاد عناصر آلیاژی آن می باشد که به لطف آن ها این آلیاژ خاصیت ضدزنگی خود را کسب کرده است.

لوله استیل چگونه تولید می‌شود؟

روش ساخت لوله استیل با توجه به کاربرد آن متفاوت است زیرا روش ساخت تا حدی تعیین کننده ی ویژگی های فیزیکی است. مسیر تولید لوله‌های درزدار با لوله‌های بدون درز کاملا متفاوت هستند. لوله های درزدار از برش و فرآوری ورق استیل تولید می شود در صورتی که برای تولید مقاطع بدون درز فرم ساخت آن کمی متفاوت است و از شمش های استیل استفاده می شود و مواد اولیه بدون هیچ درزی قالب گیری شده و به شکل لوله یا پروفیل در می آیند. لوله و پروفیل استیل 304 و 201 دو تا از متداول ترین رده های فولاد هستند.

انواع ضخامت این مقاطع

همانطور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم، لوله‌های استیل از پرکاربردترین مقاطعی هستند که در صنایع مختلف از نفت و گاز گرفته تا صنایع دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین در ضخامت‌های مختلفی هم تولید می‌شوند تا جوابگو تمامی این موارد مصرف باشند. لوله‌های استیل دکوراتیو، ضخامت و وزن کمتری دارند؛ در نتیجه قیمت تمام شده آن‌ها هم کمتر خواهد بود. به طور معمول لوله‌ و پروفیل استیل 201، 304، 310، 316 و 321 بیشتر کاربرد دکوراتیو دارند. در مقابل لوله‌های استیلی که کاربردهای صنعتی‌تری دارند، باید ضخامت بیشتری داشته باشند. این لوله‌ها بیشتر برای انتقال سیالات و گاز ها در کارخانه های تولیدات مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این لوله‌ها علاوه بر ضخامت، شکل، فرم ‌دهی و جوشکاری هم باید حساس‌تر باشد.

کاربرد لوله استیل نازک

لوله استیل نازک کاربردهای متنوعی دارد اما مهم‌ترین آن در تولید لوازم خانه،‌ دکوراسیون داخلی و طراحی آشپزخانه است. به دلیل گستردگی استفاده از این لوله‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، به آن لوله استیل دکوراتیو نیز می‌گویند.

همانطور که گفته شد، لوله استیل نازک از ورق‌های فولاد ضد زنگ ساخته شده و در گرید‌های مختلف و با هدف ساخت لوله‌هایی نازک‌تر از حالت عادی، نورد می‌شوند. از جمله دلایلی که از این لوله‌ها برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، می‌توان به زیبایی و درخشندگی آن‌ها و همینطور مقاومتشان در برابر خراشیدگی و زنگ زدگی اشاره کرد.

قیمت لوله استیل به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی و فرسایش در دراز مدت یا به عبارت بهتر عناصر آلیاژی گران قیمتی که ای خاصیت را در آن ایجاد کرده اند بیشتر از سایر لوله‌های مشابه چون لوله و پروفیل مبلی است. مزایای زیاد این نوع لوله‌ها باعث شده است تا در صنایع شیمیایی و سبک، صنایع مواد غذایی، ساخت ظروف مقاوم در برابر حرارت و برای انتقال مواد سیال نیز کاربرد داشته باشد. در ساخت لوله استیل نازک بیشتر از فناوری نورد سرد استفاده شده که به زیبایی و درخشندگی آن کمک بیشتری می‌کند.

چطور ضخامت این لوله تغییر داده می‌ شود؟

تنظیم و تغییر ضخامت در انواع درزدار و بدن درز کاملا متفاوت است. در لوله و پروفیل درزدار ضخامت از طریق ورق مصرفی تعیین می شود. اما برای لوله و پروفیل های بدون درز موضوع کمی متفاوت است. از روش های مختلفی می توان برای ساخت مقاطع بدون درز استفاده کرد بسته به روش تولید فرآیند تنظیم ضخامت کاملا متفاوت است. اما معمولا در این روش تولید برای تنظیم ضخامت از مندرل داخل لوله و انواع غلتک ها و قالب ها خارج آن استفاده می شود. گرچه بعد از تولید می توان ضخامت را با کشش لوله تغییر داد اما به خاطر هزینه بر و دشوار بودن این پروسه برای استیل معمولا کاربرد ندارد.

سخن پایانی

برای تعیین قیمت لوله استیل دو فاکتور اصلی وجود دارد. اول ضخامت و ابعاد مقطع، دوم قیمت استیل در واحد وزن. لوله استیل نازک که هم ابعاد کوچکی دارد و هم ضخامت کم از لحاظ وزنی سبک است اما به طور کلی این آلیاژ به واسطه ی عناصر آلیاژی گران قیمتش به ازای هر کیلو قیمتی چهار برابر بیشتر از فولاد دارد در نتیجه قیمت آن به نسبت نمونه های ضخیم کمتر است اما در مقایسه با فولاد بیشتر. قیمت مناسب و سطح با کیفیت باعث شده عمده مصرف این لوله در زمینه تولید محصولات دکوراتیو و تزئینی باشد.

 

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402