امروزه استفاده از لوله‌ برای انتقال سیالات رواج بسیار زیادی دارد. جنس این لوله ها بسیار متنوع بوده و متریال‌ مختلفی برای تهیه آن‌ها به کار می‌رود. نبود سیستم لوله‌کشی می‌تواند زندگی انسان را مختل کند و همچنین کار بسیاری از صنایع را با مشکل مواجه کند. پرمصرف‌ترین آلیاژ برای تولید لوله و پروفیل ها، استیل است که در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت زیادی دارد. به دلیل ویژگی‌های خاص موجود در این نوع آلیاژ، طی سالیان اخیر استفاده از آن افزایش چشمگیری داشته است. انواع لوله استیل علاوه بر اینکه برای انتقال سیال مناسب هستند، برای مصارف تزئینی و طراحی حفاظ نیز به کار گرفته می‌شود. تماس زیاد لوله‌ها با مواد مرطوب زمینه پوسیدگی آن ها را به‌راحتی فراهم می‌کند اما استفاده از انواع لوله‌ استیل تا حد زیادی این مشکل را کنترل می کند. این لوله‌ها برای استفاده‌های گوناگون، تنوع زیادی دارند و میزان خواص هر یک با دیگری متفاوت است. در واقع بر اساس محتویات هر آلیاژ در ساختار مواد لوله، کارایی آن نیز تغییر می‌کند.

ویژگی‌های انواع مقاطع استیل

انواع لوله استیل از ترکیب کربن، کروم، مولیبدن، نیکل و آهن ساخته می‌شوند. در نتیجه قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی دارند که آن ها را برای رفع نیاز صنایع مختلف کاملا کاربردی کرده است، همچنین به دلیل داشتن ویژگی‌های ظاهری مطلوب و متریال باکیفیت، مزایای آن نیز برای استفاده در صنعت افزایش پیدا می‌کند. هرچه متریال مورد استفاده در تهیه پروفیل بهتر باشد یا به عبارت دیگر درصد بیشتری کروم و نیکل در آلیاژ استیل باشد، قیمت لوله استیل نیز بیشتر می‌شود.

تمام انواع لوله‌ استیل از ویژگی‌های مشترکی برخوردارند. ظاهر درخشان و براق، مقاومت بسیار بالا در برابر فرسایش و زنگ‌زدگی، مقاومت زیاد در برابر خوردگی مواد شیمیایی، عدم تغییر شکل و رنگ در برابر شرایط محیطی، قدرت بالای پایداری حرارتی، استحکام و دوام بسیار زیاد، سطح مناسب برای ازبین‌بردن میکروب‌ها و آلودگی‌ها و… از مهم‌ترین ویژگی‌های این مواد صنعتی است.

انواع مقاطع استیل و کاربرد‌های آن

انواع لوله استیل با توجه به خواص و ویژگی ها مورد مصرف متفاوتی دارند و برای تولید محصول خاصی کاربرد دارند. در ادامه هریک را نام‌برده و کاربرد‌های آن را بیان می‌کنیم.

1. لوله و پروفیل استیل ۲۰۱

این لوله از آلیاژ فولاد ضد زنگ تولید می‌شود که درصد کروم و نیکل آن زیاد و میزان کربن آن کم است. به همین دلیل خاصیت مغناطیسی ندارد و عمل جوشکاری بر روی آن به‌راحتی انجام می‌شود. قیمت پروفیل استیل ۲۰۱ در کنار استحکام بسیار زیاد، بسیار مناسب است اما این لوله انعطاف زیادی ندارد و تغییر شکل در آن کمی با دشواری همراه است. استفاده از استیل 201 برای صنعت دکوراسیون و حفاظ‌های تزیینی خانه و محیط اداری، لوله‌های مورد استفاده در صنایع غذایی، معدن، صنایع پتروشیمی، راه‌آهن، صنایع شیمیایی، سیستم انتقال گاز و نفت، لوله‌کشی و… مناسب است.

2. پروفیل و لوله استیل ۳۰۴

این لوله ساختار فولاد ضدزنگ دارد. در ساخت آلیاژ آن ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم به‌کاررفته است. بر اساس میزان کربن مورد استفاده در تولید آن، دارای دو نوع مختلف بوده که با عنوان‌های L ۳۰۴ و H ۳۰۴ شناخته می‌شود. مقاومت لوله و پروفیل استیل 304 در برابر خوردگی بسیار زیاد است؛ ولی مقاومت حرارتی محدودی دارد که برای حرارت‌های بالای ۸۰۰ درجه فارنهایت مناسب نیست. این لوله برای صنایع ساخت‌وساز، تأسیسات مخصوص تصفیه آب، تجهیزات کارخانه‌های مواد غذایی، صنعت شیمیایی و منابع انرژی، کاغذ‌سازی، معماری و…. قابل‌استفاده است.

3. لوله و پروفیل استیل ۳۰۹

میزان مقاومت این پروفیل در برابر حرارت و گرما بسیار زیاد است و به همین دلیل نیز اهمیت زیادی در برخی از صنایع پیدا کرده است. میزان کروم مورد استفاده در این لوله حدود ۲۳ درصد است که باعث بالا رفتن توان مقاومت حرارتی آن شده و در دمای بالای ۶۵۰ درجه نیز مقاومت دارد. این لوله برای استفاده در صنایع کوره‌های آجرپزی و سفالگری، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های تجهیزات و عناصر گرمایشی، اگزوز خودرو، موتور هواپیما و جت، لوازم ترابری دارای دمای بالا، مبدل‌های حرارتی مورد استفاده در صنایع و… کاربرد دارد‌.

4. پروفیل و لوله استیل ۳۱۰

این لوله از آلیاژ فولادی برخوردار است که میزان مولیبدن و نیکل موجود در ترکیبات سازنده آن زیاد است. به همین دلیل قدرت مقاومت آن در برابر خوردگی و آسیب بسیار بالاست و همچنین توان مقاومت حرارتی مطلوبی دارد. این پروفیل برای انتقال سیالات چون نفت و گاز، سیستم‌های کارخانه‌های با درجه حرارت زیاد، مبدل‌های حرارتی، ساخت ظروف مخصوص انتقال مواد شیمیایی، تهیه انواع لوله‌ استیل مخصوص احتراق، ساخت قطعات مورداستفاده در کوره و… بسیار مناسب است.

5. لوله و پروفیل استیل ۳۱۶

در ساختار این لوله از آلیاژ فولاد با ۱۰ درصد نیکل، ۱۶ درصد کروم و ۲ درصد مولیبدن استفاده می‌شود. به همین دلیل مقاومت آن در برابر خوردگی‌های ناشی از کلراید بسیار بالا است. در نمونه دیگری از این لوله مقدار بسیار کمی کربن نیز استفاده شده است که به‌عنوان لوله نوع استیل L ۳۱۶ شناخته می‌شود.

 این پروفیل برای استفاده در صنایع دریایی و ساختمانی، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، نیمکت، تجهیزات شیمیایی عمومی، مبدل‌های حرارتی، مخزن نگهداری اسیدسیتریک، مخازن تحت‌فشار، محیط‌های ساحلی و مناطق دارای نمک، حفاظ‌های مورداستفاده در استخر‌ها، تجهیزات معماری و پزشکی، نرده و اتصالات مخصوص قایق و کشتی و…. متناسب است.

قیمت مقاطع استیل

انواع لوله استیل به دلیل قابلیت‌ها و کاربرد‌های زیادشان تقریبا در تمامی صنایع به شکل گسترده کاربرد دارند و مورداستفاده قرار می‌گیرند‌. مواد اولیه در ساختار این لوله‌ها از نوسانات نرخ ارز، اختلاف قیمت موادی مانند فولاد که به‌صورت جهانی تغییر پیدا می‌کند، میزان عرضه و تقاضا موجود در بازار و همچنین برخی از شرایط اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌پذیرد. علاوه بر اینکه وزن این لوله در تعیین قیمت آن اهمیت زیادی دارد، بر اساس میزان عناصر موجود در آلیاژ لوله‌ها، نوع پروفیل استنلس‌استیل و کاربرد آن در صنایع نیز تعیین می شود. بدیهی است هر چه موارد مصرف پروفیل استیل بیشتر بشود، قیمت پروفیل استیل نیز بیشتر می شود؛ چراکه قانون عرضه و تقاضا بیشترین اثر را بر قیمت های بازار دارد.

جمع‌بندی

انواع لوله استیل بر اساس میزان مواد فلزی موجود در ساختار هر یک، کاربرد‌های مختلفی پیدا کردند. پروفیل‌های استیل در صنایع مختلف پتروشیمی، آب و فاضلاب، صنعت مواد غذایی و خوراکی، تولید لوازم دارویی و پزشکی، مواد شیمیایی و… به میزان زیاد استفاده می‌شود. قیمت هر نوع لوله استیل نیز بر اساس ویژگی‌ها و درصد عناصر آلیاژی به کار رفته در تولید هر یک تعیین می‌شود. آشنایی با هرکدام از این لوله‌ها قبل از تهیه بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند محصولی متناسب را خریداری کنید.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402