خم لوله و پروفیل | خمکاری لوله و پروفیل

خمکاری لوله و پروفیل به فرآیندی اطلاق میشود که در آن قسمتی از محور طولی لوله یا پروفیل بشکل کمانی از دایره در می آید به نحوی که حتی الامکان تغییری در مقطع آن ایجاد نشود . شعاع دایره ذکر شده همان R خم لوله و پروفیل است و هر چه R خم کمتر باشد با خم سخت تری روبرو هستیم .

در واقع هر چه R خم کمتر باشد، زاویه خم بیشتر باشد یا قطر لوله (یا عرض پروفیل) بیشتر باشد، احتمال تغییر شکل های ناخواسته در پروسه خم بیشتر است، تغییر شکل هایی همچون : چروکیدگی جدار خم، پارگی ورق لوله یا باز شدن درز، صاف شدن خم و …

صرف نظر از سایز لوله یا پروفیل و R خم، ایجاد یک خم بی نقص به چهار عامل اصلی بستگی دارد:

1- کیفیت و جنس لوله و پروفیل : هرچه متریال استفاده شده برای تولید لوله یا پروفیل نرم تر و چکشخوار تر باشد کیفیت خم افزایش پیدا میکند . به عنوان مثال لوله های مسی بسیار مناسب خم هستند یا در مورد لوله های فولادی هر چه درصد کربن کمتر باشد کشسانی فولاد بیشتر است و امکان خمکاری با سختی کمتر وجود دارد.

2- ماشین آلات خمکاری : اگر چه امروزه بیشتر فرآیند خم توسط دستگاه ها و به صورت اتومات انجام می شود ولی هنوز هم ابزار و تجهیزات مهمترین بخش و نگرانی درباره ی فرآیند خمکاری است.

3- ابزار و متعلقات خم :برای انجام خم لوله و یا خم پروفیل به مجموعه ای از ابزار و تجهیزات اختصاصی همچون: مندرل ، قالب اصلی خم ، قالب دنباله ی خم و … نیاز هست، که کیفیت تولید این تجهیزات بشکل مستقیم بر کیفیت خم اثرگذار است .

4- روغنکاری مناسب : روغنکاری اصطکاک بین قالب متحرک و قطعه کار را کم کرده و احتمال تغییر شکل ناخواسته را کاهش میدهد .

 

در کارگاه خمکاری گروه صنعتی صبا از دستگاه های  CNC با دقت میلی متر برای خمکاری انواع لوله و پروفیل استفاده می شود و این کارگاه در حال حاضر با ظرفیت 5000 قطعه در روز مشغول به فعالیت و آماده ی ارائه ی خدمت به شما تولید کننده ی گرامی می باشد.

خمکاری لوله و پروفیلفعالیت کارگاه خمکاری لوله و پروفیل گروه صنعتی صبا در زمینه ی خم پروفیل، خم لوله سبک، خم پروفیل و لوله سنگین، خم لوله و پروفیل استیل دکوراتیو می باشد که برای تولید انواع محصولات همچون مبل، میز و صندلی های خانگی و اداری، قفسه های خانگی یا فروشگاهی، انواع لوازم خانگی مثل بند رخت، میز اتو، لوستر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

 

لوله و پروفیل طی فرآیند خم ممکن است دچار چه مشکلاتی بشوند؟

چندین عامل بر کیفیت خم تاثیر گذار است. عدم تناسب بین میزان خم و جنس و کیفیت می تواند باعث پارگی، تخت شدگی و یا باز شدن درز جوش بشود.

نوع آلیاژ ورق لوله و پروفیل تا چه حد بر کیفیت خم تاثیر گذار است؟

کیفیت خم تا حد زیادی به نوع آلیاژ ورق آن بستگی دارد تا جایی که گاهی میزان خم، جنس آلیاژ را مشخص می کند.

از چه ابزاری برای جلوگیری از چین خوردگی هنگام فرآیند خم استفاده می شود؟

برای جلوگیری از چین خوردگی مقطع فولادی در فرآیند خم از دو ابزار مندرل در داخل و قالب دنباله ی خم خارج از لوله استفاده می شود. مندرل درون لوله ایجاد فشاری به سمت بیرون می کند و قالب دنبال خم بیرون لوله و درست در نقطه ی شروع خم قرار می گیرد و مانع از چین خوردگی در نقطه خم می شوند.

 

خدمات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 2 بهمن 1402


guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها