قیمت یکی از مهم ترین و اثرگذارترین فاکتورها در روند تولید است و این اهمیت برای مواد اولیه حتی بیشتر هم هست چرا که تعیین کننده ی قیمت نهایی محصول تولید شده خواهد بود. در مورد قیمت، عوامل مختلفی دخیل هستند که در کوتاه و بلند مدت تغییراتی ایجاد می کنند. به غیر از این موارد عواملی وجود دارد که در روند تولید تاثیر گذار هستند به همین دلیل اثر آن ها بر قیمت، ثابت و همیشگی است. در ادامه در مورد تمامی این عوامل توضیح خواهیم داد و بررسی خواهیم کرد پروفیل مبلی چطور و تحت چه شرایطی ارزان قیمت ترین مقطع فولادی به حساب می آید.

تاثیر عوامل موثر در روند تولید بر قیمت پروفیل مبلی:

1. قیمت ورق روغنی:

پروفیل مبلی درزدار در واقع نواری از ورق روغنی است که با شکل گیری مقطع و اتصال درز تبدیل به پروفیل شده است در نتیجه عمده ی قیمت پروفیل مبلی مربوط به ورقی است که برای تولید مورد استفاده قرار گرفته است یا به عبارت دیگر ورق روغنی تنها ماده ی اولیه ی تولید پروفیل مبلی است بدیهی است که قیمت ورق روغنی تاثر مستقیم و البته بیشترین تاثیر را بر قیمت پروفیل مبلی دارد.

2.ضخامت ورق و ابعاد مقطع:

پروفیل مبلی به صورت شاخه ای اما بر اساس وزن به فروش میرسد. بدیهی است میزان فولاد مصرف شده تعیین کننده ی وزن و به دنبال آن قیمت هر شاخه هست. میزان فولاد مصرف شده یا همان وزن پروفیل بر اساس ضخامت ورق و البته ابعاد مقطع تعیین می شود. بدیهی است هرچه ضخامت بیشتر و ابعاد بزرگتر باشد قیمت پروفیل مبلی به ازای هر شاخ بیشتر خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشت که پروفیل سبک ضخامتی بین 0.4 تا 1.5 میلی متر دارد و به خاطر این ضخامت کم در ابعاد خیلی بزرگ هم تولید نمی شود در نتیجه نهایتا وزن کمی دارد.

3.کیفیت ورق:

در کل ورق روغنی یکی از بهترین و با کیفیت ترین انواع ورق های فولادی است اما به دوشکل تولید می شود که یکی از این اشکال با کیفیت تر از دیگری است. ورق روغنی به واسطه ی میزان فرآیند پذیری بالایی که دارد در صنعت شهرت پیدا کرده و می توان گفت این مهمترین ویژگی در این مقاطع با توجه به کاربرد آن ها در صنعت است. همان طور که میدانید در حقیقت ورق روغنی، همان ورق سیاه است که تحت فرآیند ثانویه ای به نام نورد سرد قرار گرفته است، نورد سرد دو مرحله ی تعیین کننده دارد اول اسید شویی و سپس آنیلینگ. اسید شویی کیفیت سطحی ورق را اصلاح می کند اما تاثیری بر فرآیندپذیری ندارد و انعطاف و فرآیندپذیری ورق در مرحله ی آنیلینگ اصلاح می شود. گاهی ورق سیاه تنها تحت اسید شویی قرار می گیرد و آنیل نمی شود در این حالت ورقی با کیفیت سطحی بالا که فرآیند پذیر نیست تولید می شود که در صنعت به آن ورق اسیدشوی می گویند. ورق اسید شوی هم فرآیند تولید ساده تری دارد و هم قیمت ارزان تر اما در نهایت مقطعی که تولید می کند هم از کیفیت پایین تری برخوردار است. در نتیجه کیفیت ورق هم بر قیمت و هم بر کیفیت پروفیل تولید شده اثر مستقیم دارد.

4.کیفیت تولید:

تولید پروفیل درزدار فرآیند ساده ای دارد و کیفیت تولید آن تنها با دقیق بودن شکل مقطع و درست جوش خوردن درز جوش مشخص می شود. پس کیفیت تولید به طور مستقیم به کیفیت دستگاه های تولید کننده بستگی دارد. نبود اتصال قوی بین دو لبه ی ورق پروفیل باعث می شود حین فرآیند هایی چون خمکاری و آبکاری پروفیل دچار مشکل بشود. خمکاری پروفیل سبک می تواند با فشار وارد کردن به محل درز باعث باز شدن آن و از بین رفتن شکل کلی پروفیل بشود و برای آبکاری کیفیت بد درزجوش می تواند کیفیت سطحی آبکاری را به طور کامل دچار مشکل کند.

عوامل خارجی تاثیر گذار بر قیمت پروفیل مبلی:

1.عرضه و تقاضا:

در همه ی بازارها به هم خورد تعادل عرضه و تقاضا می تواند باعث نوسانات قیمتی بشود و بازار مقاطع فولادی هم مستثنا نیست. عواملی چون شروع پروژه های بزرگ عمرانی یا راه اندازی کارخانه های تولید لوله و پروفیل که بازار را دچار شک تولید یا مصرف کند می تواند قیمت پروفیل سبک را دچار تغییراتی کند.

2.قیمت ارز:

صنعت فولاد در ایران یکی از صنایع مادر و البته بومی است. زنجیره تولید فولاد تقریبا در تمامی مراحل در داخل انجام می شود به همین خاطر است که وابستگی زیادی به قیمت ارز ندارد اما نوسانات ارز میتواند با اثری که بر صادرات پروفیل سبک می گذارد باعث نوسانات قیمت ها بشود.

3. هزینه انرژی و حمل و نقل:

برای فولاد قیمت انرژی از تولید تا حمل و نقل مهم و اثر گذار است. فولاد برای تولید، انرژی قابل توجهی مصرف می کند گرچه امروزه به واسطه ی دستگاه های پیشرفته این میزان مصرف انرژی به میزان چشم گیری کاهش پیدا کرده است اما این مقدار همچنان زیاد است. علاوه بر آن جابجایی از اولین مرحله تا آخرین مرحله چندین بار انجام می شود که قیمت انرژی بر آهن تاثیر مستقیم دارد این اثر برای محصولات وارداتی به واسطه ی بعد مسافت حتی بیشتر هم هست.

چطور پروفیل مبلی ارزان قیمت ترین مقطع فولادی به حساب می آید:

قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه است به همین خاطر شاید این جمله اشتباه به نظر برسد که پروفیل مبلی ارزان قیمت ترین پروفیل فولادی است اما در واقع حقیقت این است که وزن کم پروفیل مبلی که به خاطر ابعاد کوچک و ضخامت کم ورق آن می باشد باعث شده خریدار هزینه ی کمتری بابت یک شاخه پروفیل مبلی در مقایسه با پروفیل سنگین پرداخت کند و بر اساس این موضوع می توان گفت پروفیل و لوله مبلی با وجود خواص و ویژگی های بینظیرش ارزان قیمت ترین مقطع فولادی در صنعت می باشد.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402