انواع پروفیل با توجه به سایز، آلیاژ و ضخامتشان کاربرد های بسیار متنوعی دارند. از نمونه های نازک و ظریف که برای ساخت وسایل تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند تا ابعاد بزرگ و ضخیم این پروفیل ها، که در ساختمان سازی کاربرد دارند. در ادامه به چند نمونه از مهمترین کاربرد های پروفیل اشاره خواهیم کرد.

1.ساخت انواع مبل و وسایل تزئینی :

با توجه به این که برای تولید مبلمان و وسایل تزئینی، زیبایی و مقاومت در درجه اول اهمیت قرار دارند باید از ماده ای برای ساخت استفاده بشود که بهره مند از هر دو این ویژگی ها باشد. پروفیل سبک و استیل بهترین گزینه ها برای این هدف هستند. پروفیل سبک علاوه بر این که سطح صیقلی و زیبایی دارد، بسیار هم فرآیندپذیر است یعنی با کمترین ایراد میتوان تغییرات ظاهری چون خم در آن ایجاد کرد. این ویژگی برای ساخت و تولید مبل و وسایل تزئینی بسیار مهم است چرا که با این فرآیندها میتوان ظاهری زیباتری برای محصول تولیدی ایجاد کرد. تنها نکته ی منفی در مورد این قوطی مقاومت کم آن در برابر زنگ و خوردگی است که با آبکاری تا حد زیادی اصلاح میشود. پروفیل استیل نیز درست مثل پروفیل سبک، هم سطح براقی دارد که زیبایی محصول تولیدی را دو چندان میکند و هم مقاومت زیادی برای تحمل وزن و فشار دارد. پروفیل استیل فرآیندپذیر است اما مقاومت بالای آن کمی انجام این فرآیندها را دشوارتر میکند. قیمت پروفیل استیل چیزی حدود چهار برابر بیشتر از قوطی سبک است به همین خاطر با توجه به ویژگی های این مقاطع و کاربرد محصول تولیدی در اکثر مواقع پروفیل سبک برای تولید وسایل تزئینی و حتی مبلمان گزینه مقرون به صرفه تری است.

2. ساخت انواع درب و پنجره:

پروفیل سبک درب و پنجرهپروفیل سبک درب و پنجره نوع خاصی از انواع پروفیل ها هستند که به واسطه ی شکل مقطع متفاوتشان با نام های سپری، کلافی و لنگه دری در صنعت شناخته میشوند. این مقاطع نیز نوعی پروفیل سبک هستند چرا که برای تولیدشان از ورق روغنی استفاده میشود. قیمت ورق روغنی به دلیل ضخامت کم و مواد اولیه ی ارزانی که دارد بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و دقیقا به همین خاطر است که قیمت پروفیل سبک درب و پنجره نیز به نسبت ارزان و مناسب است اما به دلیل هدر رفت بالای انرژی این درب و پنجره ها امروزه کاربرد زیادی ندارند.

3. ساخت اسکلت گلخانه از پروفیل:

برای ساخت بدنه ی اصلی سازه ی گلخانه به مقطعی سبک وزن، فرآیندپذیر، ارزان و البته ضد زنگ نیاز است. با توجه به این ویژگی ها پروفیل سبک گالوانیزه بهترین گزینه است. تمام ویژگی های این مقطع کاملا مشابه قوطی سبک است به علاوه ی این که تنها نقطه ضعف آن هم به لطف گالوانیزاسیون اصلاح شده است. قیمت پروفیل سبک گالوانیزه تفاوت زیادی با پروفیل سبک ندارد زیرا گالوانیزاسیون فرآیندی ساده و کم هزینه است.

4. ستون سازه های سبک و سنگین:

قوطی ستونیقوطی ستونی کاربردهای بسیار متنوعی دارد اما همان طور که از نام آن پیدا است یکی از مهمترین آن ها ساخت انواع ستون و پایه میباشد. علی رغم این که مقطعی توخالی است اما توانایی بالایی در تحمل وزن و نیرو دارند و دقیقا همین توخالی و به نسبت سبک وزن بودن این مقطع باعث محبوبت آن در صنعت شده است. گرچه قوطی ستونی به تنهایی هم بسیار مقاوم است اما در ترکیب با بتن این مقاومت دو چندان میشود. از ورق سیاه برای ساخت قوطی ستونی استفاده میشود. گرچه قیمت ورق سیاه بسیار مناسب تر از سایر انواع ورق های فولادی است اما وزن زیاد آن و در پی آن وزن زیاد این مقطع باعث میشود قیمت قوطی ستونی به ازای هر شاخه به نسبت سایر مقاطع زیاد به نظر برسد اما در واقع خریدار، هم به ازای هر کیلو هزینه ی کمتری پرداخت کرده و هم به نسبت کاربرد محصولی با قیمتی معقول خریداری کرده است.

5. حصارکشی و ساخت نرده راه پله با پروفیل:

پروفیل ها گزینه ی بسیار خوبی برای حصارکشی زمین های کشاورزی و نرده محافظ در راه پله های ساختمان هستند. حصارکشی زمین کشاورزی، فضای امنی برای محافظت از تجهیزات مزرعه و دام ها فراهم میکند. نه فقط در مزرعه بلکه این مقاطع حتی برای حفاظ کشی حیاط های بزرگ هم مناسب و کاربردی هستند. برای این هدف عموما از قوطی ستونی با ضخامت کمتر و ابعاد کوچکتر استفاده میشود اما برای نرده های محافظ راه پله به دلیل آن که این نرده ها در معرض دید قرار دارند و داشتن ظاهر زیبا اهمیت پیدا میکند اکثرا از پروفیل مبلی یا استیل استفاده میشود. اغلب پروفیل سبک با آبکاری نیکل کروم برای نرده مورد استفاده قرار میگیرد که هم براق و زیبا است و هم ضدزنگ و مقاوم در برابر خوردگی.

پروفیل آهن, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402