برای برش لوله استیل، هم دستگاه های برش اره ای کاربردی است و هم دستگاه های برش لیزری. دستگاه لیزر، یک جریان فوتونی پر قدرت را در یک نقطه متمرکز می‌کند. این جریان، انرژی زیادی را به فولاد منتقل میکند که باعث برش خوردن ورق می شود. نوع لیزرهایی که برای برش ورق‌های فولادی، ورق آهنی و فولاد ضدزنگ به کار برده می‌شوند، متفاوت هستند. لیزرهای cod & nd: yag از جمله لیزرهایی هستند که با قدرت بالا برش ورق‌های فولادی سخت، همچون برش لوله استیل را انجام می دهند.

پروفیل و لوله استیل دکوراتیو

پروفیل و لوله استیل، مقاطع تو خالی ساخته شده از فولاد ضدزنگ هستند که بسته به ابعاد و ضخامتشان کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این مقاطع مقاومت بسیار زیادی دارند که این امر باعث شده ماندگاری بالایی در چرخه تولید و مصرف هم داشته باشند.

برای ساخت استیل از کروم به عنوان عنصر آلیاژی ضدزنگ استفاده می‌کنند. قیمت پروفیل استیل تحت تاثیر قیمت زیاد همین عنصر کروم به نسبت مقاطع فولادی سبک و سنگین چون لوله و پروفیل مبلی بیشتر است. همچنین قیمت این مقاطع بر اساس خلوص و درصد عناصر آلیاژی نیز دچار تغییرات می شود. هر چه در ترکیب و ساخت این پروفیل‌ها مقدار آلیاژ و عناصر تغییر کند، قیمت نیز به طبع تغییر می کند و دچار افزایش یا کاهش می شود ضمن آنکه دشواری برش لوله استیل نیز با توجه به درصد این عناصر متفاوت خواهد بود.

مزایا و معایب استیل

به خاطر وزن سبک و استحکام بالایی که دارند، ایجاد تغییر شکل­ در آن‌ به نسبت ساده است. هم با دوام است و هم قابل بازیافت. با بازیافت این مقاطع هم در مصرف مواد اولیه صرفه جویی می شود و هم این مواد به عنوان زباله وارد طبیعت نمی شوند. مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد یا به عبارت بهتر همین ویژگی نقطه ی عطف و تمایز این آلیاژ و مقاطع آن از سایر آلیاژ های آهن است اما با این وجود در محیط­های دریایی حتی لوله استیل دکوراتیو هم دچار خوردگی می‌شوند. محلول‌های کلرید می‌توانند با لایه بیرونی استیل که حاوی کروم اکسید است وارد واکنش شوند و به مرور آن‌ها را دچار خوردگی و زنگ زدگی کنند. شاید قیمت لوله استیل در نگاه اول به دلیل اختلاف چند برابری با فولاد نقطه ضعف این محصول باشد اما با در نظر گرفتن عمر مفید زیاد و قابلیت بازیافت در واقع نقطه ی قوت مهمی برای این مقاطع است.

کاربرد لوله استیل چیست؟

لوله و پروفیل استیل طلاییلوله استیل در صنایع مختلفی همچون صنایع غذایی، سلامت و پزشکی کاربرد دارند. همچنین به اشکال مختلف نظیر مبلمان و نرده‌های استیل در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کاربرد گسترده و متنوع نشان دهنده ی مطلوب بودن ویژگی های این مقاطع فولادی است.

لوله استیل دکوراتیو پایداری خوبی دارد و به راحتی تمیز و ضد عفونی می‌شوند. بر سطح لوله استیل، هیچ حفره یا تخلخلی برای تجمع باکتری‌ها وجود ندارد درنتیجه ضد عفونی آن‌ها بسیار آسان بوده و با ایمنی بالایی انجام می شود این ویژگی استیل را به محصولی کاربردی برای مصارف پزشکی تبدیل کرده است.

انواع لوله استیل دکوراتیو

اصلی ترین معیار برای دسته بندی استیل ها رده های آن ها است. لوله و پروفیل استیل 201 و 304 از جمله متداول ترین رده های استیل هستند که در صنعت به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. استیل به شکل معمول نقره ای رنگ است اما به کمک آبکاری می توان تغییر رنگ ایجاد کرد و استیل طلایی تولید نمود. بزرگ­ترین و بیشترین کاربرد لوله‌ استیل طلایی در دکوراسیون داخلی است. می‌توانند در ابعاد کوچکتر به عنوان پایه‌ی مبلمان، پایه‌ میز و کنسول، دستگیره و هم به صورت انواع اکسسوری ها مورد استفاده قرار گیرند. البته ساخت نرده‌های استیل طلایی رنگ نیز بسیار متداول است و استفاده از آن‌ها دکوراسیون شما را شیک و منحصر به فرد نشان می‌دهد. این فرآیند ثانویه و تغییر رنگ علاوه بر کارایی، باعث زیبایی و البته تفاوت قیمت لوله و پروفیل استیل طلایی و نقره‌ای است.

برشکاری لوله‌های استیل و چالش‌های آن

برشکاری، اولین اقدامی است که معمولا بعد از خریداری مقاطع فولادی بر روی آن انجام می‌شود دستگاه های متنوعی هم برای این هدف در بازار وجود دارد اما برشکاری برای مقاطع سختی چون استیل کمی متفاوت است. در ادامه به انواع این روش ها و شرایط استفاده از آن ها خواهیم پرداخت.

برش لوله استیل با فرزدستیفرزدستی:

باتوجه به سایز کوچک فرزهای دستی این ابزار تنها برای برش لوله استیل نازک مناسب و کاربردی است و برای لوله با ضخامت های زیاد قابل استفاده نیست.

اره دیسکی:

برش لوله استیل با اره دیسکی امکان پذیر است اما در صورتی که از تیغه ی درست استفاده بشود. تیغه ی مناسب برای برش مقطع سختی چون لوله استیل تیغه ی الماسی است و تنها این تیغه قادر به برش استیل است.

دستگاه برش پلاسما:

این دستگاه به طور خاص برای فلزات و آلیاژهای سخت چون فولاد ضدزنگ طراحی شده است. اما چند نکته بسیار مهم هنگام استفاده از دستگاه برش پلاسما برای کاهش خطرات احتمالی باید رعایت بشود. باید تمام نکات ایمنی هنگام کار با دستگاه رعایت شود، از ابزار مناسب برای این منظور استفاده بشود و در محیط درست و مناسب فرآیند برش انجام بشود.

سخن پایانی

انتخاب بهترین روش برای برش لوله استیل باید بر اساس ضخامت مقطع انجام بشود. برای ضخامت های کم دستگاهی چون فرز دستی و  برای ضخامت های بیشتر اره دیسکی می تواند مناسب و کاربردی باشد. همچنین برای ضخامت های خیلی زیاد این دستگاه برش پلاسما است که بهترین خروجی را دارد اما به هر حال برش استیل متفاوت از برشکاری لوله و پروفیل فولادی است و به تخصص بیشتری برای انجام آن به شکل درست و اصولی نیاز است.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402