برای بررسی هرچه بهتر خواص و ویژگی های انواع لوله و پروفیل های استیل بهتر است نخست در مورد آلیاژ آن اطلاعات کسب کنید. برای شناخت فولاد، نخست باید بدانید که این فلز، نوعی آلیاژ است و با تغییر درصد عناصر آلیاژی این ترکیب رده های مختلفی از آن به دست می آید. استیل 201 یکی از همین رده هاست که عنوان پر‌کاربرد‌ترین را در میان دیگر رده‌ها به خود اختصاص داده است. قیمت لوله استیل 201، همانند دیگر رده‌ها، با توجه به چندین و چند عامل گوناگون تعیین شده و حتی تغییر می کند.

استیل چیست؟

پایه اصلی استیل، آهن است که به آن سایر عناصر آلیاژی چون کربن و از همه مهم‌تر کروم و نیکل افزوده می شود. کربن به تنهایی می‌تواند مقاومت لازم را به این فلز بدهد، اما استیل فقط به مقاومت و استحکام نیاز ندارد بلکه باید بزرگ ترین نقطه ضعف آهن و آلیاژ های آن نیز در این ترکیب اصلاح بشود. به لطف کروم و نیکل استیل ضدزنگ هم می شود. لوله‌ استیل رده های مختلفی دارد و این تنوع را می‌توان مرتبط با کم یا زیاد‌بودن برخی از این مواد و فلزات اضافه‌شده به آهن دانست. هر عنصر آلیاژی می‌تواند خاصیت جدیدی را به آن بیفزاید که مستقیما بر قیمت لوله استیل نیز اثر می گذارد.

منظور از رده بندی لوله ها چیست؟

لوله استیل طلاییهمان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم رده بندی لوله و پروفیل های استیل بر اساس درصدعناصر آلیاژی آن ها انجام می شود و از دو سیستم استاندارد جهانی به نام های AISI و  DIN برای نام گذاری آن ها استفاده می شود. با تغییر درصد این عناصر در ترکیب آلیاژ خواص آن نیز به وضوح دچار تغییرات می شود. باتوجه به این که عناصر گران قیمتی چون نیکل و کروم در این آلیاژ ایجاد کننده ی خاصیت ضدزنگی هستند تغییر درصد آن ها به طور مستقیم بر مقاومت و قیمت پروفیل استیل و به طور کلی تمام مقاطع ساخته شده از آن ها اثر دارد.

انواع رده های استیل

در هر کدام از این سیستم ها از روش متفاوتی برای نام گذاری رده های استیل استفاده می شود. در سیستم AISI از اعداد سه رقمی به ای منظور استفاده می شود اما در سیستم DIN از حرف X  در کنار اعداد به این منظور استفاده می شود. هر کدام از این رده ها کاربرد و کارکرد خاص خود را دارد اما بین تمامی این رده ها، لوله و پروفیل استیل 201 و 304 متداول ترین آن ها هستند. هر دو ضدزنگ اما با درصد مقاومت و البته قیمت متفاوت هستند.

عوامل موثر بر قیمت لوله استیل

مجموعه ای از عوامل می‌توانند بر تعیین قیمت نهایی نقش داشته باشند که یکی از مهم‌ترین آن ها میزان مقاومت آلیاژ در برابر زنگ زدگی است. قیمت لوله استیل 201 به نسبت سایر رده ها ارزان تر و به صرفه تر است اما همچنان چندین برابر قیمت پروفیل سبک به عنوان یک مقطع فولادی است. در ادامه به چند مورد از عوامل تعیین کننده ی قیمت این مقاطع فولادی اشاره می کنیم

میزان عرضه و تقاضا

لوله استیل 201این محصول را هم می‌توان مانند هر کالای دیگری دانست که عدم تعادل میان عرضه و تقاضای آن برابر با نوسانات قیمت است.  هرچه تقاضا برای خرید بیشتر باشد به همان نسبت قیمت نیز افزایش پیدا می کند. در شرایط عکس نیز با کاهش تقاضا و افزایش موجودی بازار بدیهی است که قیمت ها نیز کاهش میابد.

نرخ مواد خام

سنگ آهن را می‌توان ماده خام و پایه برای ساخت استیل دانست. هزینه‌هایی که برای استخراج این سنگ از معادن خرج می‌شود، باید هنگام فروش بازگردانده شود. حمل‌و‌نقل‌هایی که برای جا‌به‌جایی و ارسال مواد به کارخانه صورت می‌گیرد هم در این بین نقش پررنگی ایفا کرده و در قیمت نهایی تاثیر‌گذار هستند.

نرخ دلار و ارز

قیمت لوله استیل 201 هم همانند بسیاری از کالا‌های دیگر بر‌اساس قیمت دلار و ارز سنجیده می‌شود. این تاثیر برای مقاطع استیل حتی بیشتر هم هست چرا که بخش قابل توجهی از لوله و پروفیل های استیل موجود در بازار کشور وارداتی هستند. به غیر از این تاثیر مستقیم نوسانات ارز با تاثیری که بر صادرات لوله و پروفیل می گذارد با نبود کنترل می تواند باعث برهم خوردن تعادل میزان عرضه و تقاضا در بازار بشود که این عامل همان طور که پیش تر توضیح دادیم مستقیما بر قیمت نهایی اثر می گذارد.

چرا قیمت لوله استیل 201 مناسب تر از سایر رده هاست؟

در ترکیبات لوله و پروفیل استیل 201 به نسبت سایر رده ها کروم و نیکل درصد پایین تری دارد. حجم کمتر این دو عنصر گران قیمت در آلیاژ مستقیما بر قیمت نهایی آن اثر گذاشته و باعث پایین آمدن قیمت نهایی می شود. این اختلاف قیمت را می‌توان با‌ مقایسه این رده با آلیاژ‌های رده 300 و 400 به خوبی متوجه شد. این اختلاف در درصد عناصر آلیاژی و قیمت به معنای کیفیت پایین این رده نیست بلکه نشان دهنده ی تنوع در خواص این محصولات است. این درصد پایین تر کروم و نیکل باعث شده پروفیل و لوله استیل 201 کمتر در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم باشد.

نتیجه گیری

راهکارهای مختلفی حتی برای ضدزنگ کردن مقاطعی که ضدزنگ نیستند هم وجود دارد اما نه با دقت و تنوع استیل. با استفاده از مقاطع استیل این امکان برای تولید کننده وجود دارد که با توجه به شرایط محیطی که از محصول تولید استفاده می شود رده ی مورد نیاز خود را انتخاب کنند و متناسب با خواص و ویژگی های آن هزینه برای خرید پرداخت کند.

استیل, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402