از نظر ظاهر و کیفیت سطح شاید بتوان گفت لوله و پروفیل مبلی یکی از شبیه ترین ها به مقاطع استیل دکوراتیو است، اما در کنار این تشابه چند تفاوت اساسی هم میان آن ها وجود دارد. در ادامه نخست خواص و ویژگی های این دو پروفیل پرطرفدار و کاربردی را بررسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد چه تفاوت های بین این دو نوع مقطع فولادی در عین شباهت وجود دارد. نکته ای که در مورد تفاوت های این دو مقطع باید در نظر داشت فرآیند تولید و آلیاژ آن ها است. فولاد و فولاد ضد زنگ دو نوع آلیاژ متفاوت از آهن هستند. نورد سرد و گرم نیز دو نوع فرآیند برای تولید هستند که برای هر نوع آلیاژی می توان از آن ها استفاده کرد.

لوله و پروفیل مبلی

لوله و پروفیل مبلی مقاطعی فولادی هستند که ورق آن ها طی فرآیندی به نام نورد سرد تولید شده است. نورد سرد روشی است که از آن برای کاهش ضخامت ورق با دقت بالا، ایجاد سطحی صیقلی و البته زیبا استفاده می شود نکته ی حائز اهمیت دمای قطعه ی کار حین نورد است. نورد سرد همان طور که از نام آن نیز پیدا است در دمای کم (دمای اتاق) انجام می شود. در عین حال خواص مکانیکی مثبت به ویژه در زمینه ی فرآیندپذیری در فولاد ایجاد می کند. ورق سیاه یعنی فولاد پیش از نورد سرد، سخت و شکننده است و برای انجام فرآیندهای تخصصی مناسب نیست پس ورق تحت نورد، اسید شویی و آنیلینگ قرار می گیرد تا این خواص آن اصلاح شود. در صنعت به این ورق فولادی اصلاح شده، ورق روغنی می گویند. مقاطع مبلی از این ورق تولید می شوند به طبع ویژگی آن ها نیز مشابه است. قیمت پروفیل مبلی که یکی از مهم ترین و حساس ترین موارد برای تولید کننده است به واسطه ی وزن کم مقطع و قیمت پایین ورق روغنی بسیار مناسب و به صرفه است.

لوله و پروفیل استیل دکوراتیو

استیل آلیاژی از آهن و نوعی فولاد است که به واسطه ی خواص ضدزنگی که دارد طی سالیان اخیر در صنعت شهرت زیادی پیدا کرده است. علاوه بر آن در برابر حرارت بالا نیز بسیار مقاوم است. سطح صاف، صیقلی و زیبایی دارد که برای مصارف تزئینی بسیار کاربردی است. آلیاژ لوله و پروفیل استیل دکوراتیو متفاوت از مقاطع سبک است. در واقع درون ترکیبات استیل، درصدی نیکل و کروم علاوه بر ترکیبات فولاد وجود دارد. با تغییر این درصدها آلیاژی جدید با خواص جدید تولید می شود که لوله و پروفیل استیل 201 و 304 از جمله کاربردی ترین آن ها است. قیمت لوله استیل بسته به رده آن متفاوت است علاوه بر آن مجموعه ای از عوامل نیز به صورت روزانه قیمت آن را دچار نوسان می کند اما در هر شرایطی چیزی حدود سه تا چهار برابر بیشتر از قیمت پروفیل سبک است.

شباهت و تفاوت های مقاطع مبلی و استیل

در مورد مقاطع فولادی با توجه کاربرد آن ها چند خاصیت مهم وجود دارد پس در ادامه توضیح خواهیم داد این خواص در این دو نوع مقطع تا چه حد متفاوت و مشابه است.

اولین مورد کیفیت سطحی است، هر دو سطح با کیفیت و زیبایی دارند که هم برای تولید محصولات تزئینی مناسب است و هم قابلیت آبکاری دارد اما نکته ی ویژه ای که در مورد مقاطع استیل در مقایسه با پروفیل و لوله مبلی وجود دارد تخلخل بسیار کم سطح استیل است. نبود تخلخل به آن معنا است که فضایی برای تجمع و انباشت باکتری ها وجود ندارد و با ضدعفونی کردن، سطح با ایمنی بالایی تمیز می شود. به همین خاطر است که از استیل با انواع و اقسام اشکال در صنایع پزشکی و رستورانی که رعایت بهداشت اهمیت ویژه ای دارد استفاده می شود.

دومین مورد مهم، دقت ابعادی است. چه از لحاظ ضخامت و چه از نظر ابعاد لوله و پروفیل، هر دو این مقاطع با دقت بالایی تولید می شوند همین ویژگی است که باعث شده تا این حد در قطعه سازی از آن ها استفاده بشود.

سومین و البته یکی از مهم ترین موارد، میزان فرآیند پذیری مقطع است. لوله و پروفیل فارغ از جنس و آلیاژ به ساده ترین شکل ممکن تولید می شود تا مصرف کننده مطابق با نیاز خود و به کمک انواع فرآیند های تخصصی بتواند در آن تغییر شکل مورد نیاز خود را ایجاد کند. به همین خاطر است که میزان فرآیند پذیری فولاد تا این حد مهم است. لوله و پروفیل استیل دکوراتیو مقاومت بالایی دارند که انجام فرآیندهایی چون خم را دشوار تر می کند اما لوله و پروفیل سبک به لطف آنیلینگ به قدری نرم و فرآیند پذیر است که به راحتی می توان انواع اشکال را در آن ها ایجاد کرد.

چهارمین مورد میتواند جوش پذیری قطعه باشد. به طور کلی جوشکاری استیل کمی دشوار تر از مقاطع سبک است اما این مورد هم بسته به رده استیل می تواند کاملا متفاوت باشد. برای جوشکاری پروفیل سبک هم ضخامت بسیار مهم و تعیین کننده است. ورق روغنی با ضخامت کمتر از 0.9 تحت حرارت جوشکاری ذوب شده و نمی تواند ایجاد اتصال کند.

پنجمین و البته اصلی ترین مورد مقاومت قطعه در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. همان طور که توضیح دادیم در آلیاژ فولاد درصدی کروم و نیکل وجود دارد که با مقاومت بالایی مقطع را در برابر زنگ و خوردگی محافظت می کند اما میزان این مقاومت هم بستگی به رده یا به عبارت دیگر درصد کروم و نیکل موجود در آلیاژ دارد. مقاطع سبک اما مقاومتی در برابر زنگ زدگی ندارند و در معرض اکسیژن به سرعت خورده می شوند. برای ایجاد مقاومت در این مقطع از گالوانیزاسیون استفاده می شود. قیمت پروفیل گالوانیزه اختلاف زیادی با پروفیل سبک ساده ندارد اما تا حد قابل قبولی در برابر زنگ زدگی مقاوم است.

استیل, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402