پروفیل مبلی یا پروفیل سبک به واسطه ویژگی های مناسبی که دارد در صنعت به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد. در اکثر مواقع برای تولید به شکل خام کاربرد ندارد و تحت فرآیندهای گوناگون تغییراتی در شکل ظاهری آن ایجاد میشود. با توجه به تنوع سایز و ضخامت و فرآیندهایی که پیش از تولید محصول نهایی باید بر روی پروفیل مبلی انجام شود انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه کار مهم و حساسی است. در ادامه نخست به بررسی خصوصیات کلی پروفیل مبلی خواهیم پرداخت و بعد به تعدادی از سوال های مهم و کلیدی درباره ی خریدی بی نقص پاسخ میدهیم.

به طور کلی مقاطع فولادی که از ورق روغنی در تولید آن ها استفاده میشود به دلیل ضخامت و در پی آن وزن کم در صنعت با نام مقاطع فولادی سبک شناخته میشوند. پروفیل نوع خاصی از انواع مقاطع فولادی است که شکل مقطع آن مربع، مستطیل یا اشکالی شبیه به آن ها است و به واسطه ی ویژگی های خوب ورق آن، بسیار فرآیندپذیر و مقاوم است همچنین از دقت ابعادی و کیفیت سطحی بالایی برخوردار است.

 

انتخاب مناسب ترین پروفیل مبلی برای خمکاری و آبکاری:

پروفیل مبلیانتخاب پروفیل باید با توجه به محصول نهایی و فرآیندهای مد نظر تولید انجام بشود تا احتمال بروز خطا به حداقل برسد. خمکاری و آبکاری معمول ترین فرآیندها برای پروفیل مبلی است. این مقطع در خمکاری با توجه به کیفیت ورق و کیفیت درز جوش واکنش های متفاوتی خواهد داشت. برای مثال اگر ورق کیفیت مناسبی نداشته باشد در ناحیه ی خم، پروفیل دچار شکستگی، پارگی یا چین خوردگی میشود یا اگر جوشکاری درز با کیفیت مناسبی انجام نشده باشد حین خمکاری پروفیل سبک درز جوش باز خواهد شد. در بین تمامی انواع آبکاری، آبکاری نیکل کروم برای پروفیل مبلی با توجه به آن که بیشتر در تولید مبلمان مورد استفاده قرار میگیرد ، کاربرد دارد. برای تولید محصولات تزئینی و مصرفی خانگی پروفیل نیاز دارد علاوه بر مقاومت در برابر ضربه، ضدزنگ و زیبا هم باشد. آبکاری نیکل کروم برای این هدف بهترین گزینه است. در این نوع آبکاری نخست یک لایه از فلز نیکل بر سطح پروفیل قرار میگیرد که مقاومت بالایی در برابر خوردگی ایجاد میکند. در مرحله ی بعد لایه ای از فلز کروم برای ایجاد سطح براق و زیبا به آن اضافه میشود. اگر زبری سطح ورق پروفیل مبلی خیلی زیاد باشد بعد از آبکاری سطح ناصافی ایجاد خواهد شد که زیبایی مورد انتظار را نخواهد داشت یا اگر زبری سطح خیلی کم باشد آبکاری به شکل ورق از سطح پروفیل بلند خواهد شد. در مورد آبکاری پروفیل های درزدار باید به کیفیت درزجوش هم توجه داشت. اگر درز جوش به قدری ناهموار باشد که برای از بین بردن آن، پروفیل نیاز به پرداخت داشته باشد، هزینه ی زیادی صرف ایجاد سطح صاف و مناسب آبکاری خواهد شد. هنگام خرید حتما باید محصول را به شرط مناسب بودن کیفیت برای فرآیندها از تامین کننده خریداری کنید.

انتخاب مناسب ترین ضخامت برای افزایش سود تولید:

ورق روغنی با ضخامت های متنوعی از 0.4 میلی متر تا 1.5 میلی متر تولید میشود به همین خاطر پروفیل سبک هم تنوع بالایی از نظر ضخامت و سایز مقطع دارد. هر کدام ویژگی خاص خود را دارند و برای تولید محصول خاصی مناسب هستند. ضخامت ورق و سایز مقطع تعیین کننده ی وزن نهایی پروفیل مبلی است. هر کدام از آن ها اگر حتی چند دهم میلی متر بیشتر از حد مورد نیاز باشند، تاثیر قابل توجهی بر وزن نهایی خواهد گذاشت و با توجه به این که قیمت پروفیل سبک بر اساس وزن محاسبه میشود ضخامت بیشتر و سایز بزرگتر در نهایت باعث میشود تولیدکننده هزینه ی بیشتری بپردازد. یا اگر ضخامت پروفیل سبک با توجه به محصول نهایی و فرآیندهایی که روی آن باید انجام شود، کمتر از حد مورد نیاز باشد انجام فرآیندها با بروز مشکلاتی همراه خواهد بود. برای مثال با کم شدن ضخامت خمکاری سخت تر میشود و یا حین کششکاری ممکن است ورق پروفیل پاره بشود. در این صورت تمامی بار خریداری شده بی استفاده خواهد شد.

انتخاب پروفیل مبلی با دقت ابعادی مناسب:

پروفیل مبلیوقتی برای تولید محصول نیاز باشد دو قطعه از پروفیل مبلی درون هم چفت بشوند دقت ابعادی اهمیت ویژه ای پیدا میکند. دقت ابعادی در طراحی قطعه بسیار مهم است. بزرگتر یا کوچکتر بودن سایز پروفیل سبک موجب می شود در نهایت دو قطعه به درستی درون هم قرار نگیرند. محصولات کارخانه های مختلف با توجه به کیفیت دستگاه ها دقت ابعادی متفاوتی در طول و عرض دارند. این مقدار برای دستگاه های با کیفیت 0.2 میلی متر و برای دستگاه های با کیفیت کمتر 0.5 میلی متر است.

خریداری مناسب ترین حجم بار:

خرید مقاطع فولادی به دو شکل عمده و یا خرده فروشی انجام میشود. خرید به صورت عمده (نبدل) نه فقط در بازار فولاد بلکه در مورد تمامی تجارت ها با توجه به تخفیفی که خریدار از جانب تامین کننده دریافت میکند به نفع خواهد بود. در وهله ی اول شاید این مبلغ ناچیز به نظر برسد اما در بازه ی زمانی طولانی تر مبلغ قابل توجه و تاثیرگذاری خواهد بود.

 

و در پایان شاید در ظاهر تولید تمامی کارخانه ها شبیه به هم باشد اما این کیفیت ورق است که قیمت نهایی را مشخص میکند. 90% هزینه ای که بابت پروفیل پرداخت میشود قیمت ورق و تنها 10% هزینه ی تولید است. گاهی کارخانه تولید پروفیل مبلی با استفاده از ورق های بی کیفیت به منظور سود جویی محصولات خود را با قیمت های کمتر روانه ی بازار می کنند. اگر صنعتگر شناخت کافی از تامین کننده و یا کارخانه نداشته باشد با خرید محصولات نامناسب و بی کیفیت حین تولید با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد که می تواند منجر به از بین رفتن بخش بزرگی از سرمایه او بشود.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402