فولاد یکی از بهترین و کاربردی ترین انواع آلیاژهای فلزی است که استفاده از آن در انواع صنایع سبک و سنگین مزایای زیادی هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده دارد. از این مقاطع با انواع اشکال و ترکیبات در زمینه های مختلفی از تولیدات صنعتی تا مجسمه سازی و خلق انواع آثار هنری استفاده می شود. تولید مبلمان، انواع لوازم خانگی و تزئینی، لوله کشی آب از جمله متداول ترین کاربردهای این مقاطع فولادی است. بسته به کیفیت، مواد اولیه، مقاومت و نوع ساخت، این مقاطع قیمت های متفاوتی دارند که بین تمامی آن ها استیل با اختلاف زیادی گران قیمت تر است اما ویژگی های بی نظیر و مزایای متعدد آن قیمت نسبتا زیادش را جبران می کند.

اصلی ترین ویژگی های مقاطع فولادی که تولید کننده را مجاب به خرید آن ها می کند عبارتند از:

ضدزنگ، لک و خوردگی بودن این مقاطع

زنگ زدگی نخستین و اصلی ترین دشمن آهن و انواع آلیاژهای آن می باشد اما علاوه بر زنگ عوامل دیگری وجود دارد که سطح مقطع را از دو جهت داخلی و خارجی دچار آسیب می کند. سطح بیرونی لوله و پروفیل سبک و سنگین و حتی استیل در معرض خاک و اشعه ی UV دچار آسیب می شود. سطح داخلی نیز یا دچار زنگ زدگی میشود یا بر اثر سایش و انباشت زباله آسیب می بیند. در مورد لوله و پروفیل استیل دکوراتیو به لطف خاصیت ضدزنگی این آسیب ها به حداقل می رسد به همین خاطر این مقاطع بهترین گزینه برای انتقال آب بهداشتی و تولید لوازم و تجهیزات بیمارستانی است.

ارزش بالا مقاطع استیل

در واقع با خرید پروفیل و لوله استیل دکوراتیو مقطعی ارزشمند خریداری کرده اید که برای دهه ها بدون آسیب و ایجاد مشکل قابل استفاده خواهد بود. علاوه بر این که ویژگی های مثبت این مقاطع ارزش آن را بالا میبرد درون ترکیبات آلیاژ آنها نیز از فلزات گران قیمتی چون کروم و نیکل استفاده شده تا این آلیاژ در برابر زنگ و خوردگی مقاوم باشد. این مقاطع علاوه بر ماندگاری بالا شرایط نگه داری نسبتا ساده ای دارند و با انواع فرآیندها می توان اشکال متنوعی در آن ها ایجاد کرد. تمامی این موارد در کنار هم ارزش این مقطع را دوچندان می کند.

سازگاری و شکل پذیری مقاطع فولادی

مقاطع فولادی

برای بهبود خاصیت ضدزنگی استیل می توان از انواع عناصر چون مولیبدن، نیکل و نیتروژن استفاده کرد. فولاد مقاومت بسیار خوبی هم در برابر حرارت دارد. نکته ی مهم دیگری که در مورد فولاد و فولاد ضد زنگ وجود دارد شکل و فرآیند پذیری آن ها است. فولاد که تحت نورد به شکل ورق روغنی یا ورق سیاه تولید می شود در قدم بعدی برای تولید انواع لوله و پروفیل مبلی و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاطع با درصدهای متفاوتی فرآیند پذیر هستند. در مقاطع سبک با کمترین مشکل می توان انواع تغییرات ظاهری را ایجاد کرد اما برای مقاطع سنگین این فرآیند کمی دشوار تر و شاید با بروز مشکل همراه بشود. در مورد استیل نیز با افزودن عناصری به ترکیبات آلیاژ می توان مقاطعی نازک تر و البته فرآیندپذیرتر تولید کرد.

جذابیت بالا مقاطع فولادی

بین مقاطع سبک، سنگین و استیل به عنوان سه مورد از متداول ترین انواع مقاطع فولادی، پروفیل و لوله مبلی و استیل دکوراتیو به واسطه ی سطح زیبا، روشن و براقی که دارند بهترین گزینه ها برای تولید محصولات دکوراتیو و استفاده در مراکز تجاری هستند و از جذابیت و زیبایی ظاهری خوبی برخوردار هستند.

دوستدار محیط زیست

فولاد بر خلاف اغلب محصولاتی که امروز در صنعت به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد بر پایه نفت نیست به همین خاطر به راحتی و 100% قابل بازیافت است. امروز برای تولید فولاد و استیل علاوه بر سنگ آهن از مقاطع بازیافتی به عنوان ماده اولیه تولید استفاده می شود. بازیافت اثر تخریبی این صنعت برای محیط زیست را به حداقل می رساند.

 

کاربرد مقاطع فولادی بسیار متنوع و گسترده است که در ادامه به سه مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

تجارت داخلی و ساخت محصولات خانگی

پروفیل استیل 201 و 304 گزینه هایی متداول و کاربردی برای تولید محصولات خانگی هستند چرا که به لطف عمر مفید طولانیشان مصرف کننده در کوتاه مدت مجبور به تعویض آن ها نمی باشد. مصارف خانگی این مقاطع بسیار متنوع است. از لوله کشی آب تا تولید انواع میز، صندلی و مبلمان. پروفیل و لوله سبک نیز برای تولید محصولات خانگی بسیار کاربردی است اما برای لوله های آب یا گاز کاربردی نیستند.

صنعت پزشکی

اگر ماده ای در صنعت پزشکی کاربرد دارد پس باید ایمن باشد. استیل بین تمامی انواع فلزات و آلیاژ های آن ها بیشترین کاربرد را در صنعت پزشکی دارد چرا که سطح صاف و غیر متخلخل آن گزینه ای مناسب و کاربردی برای تولید محصولاتی است که نیاز به ضدعفونی مدام دارند. این سطح صیقلی کمک می کند که با ضدعفونی کردن، سطح به طور کامل عاری از هر گونه آلودگی بشود.

صنعت ساختمان سازی

یکی از اصلی ترین کاربردهای این مقاطع در ساختمان سازی است. فرآیندپذیری در عین استحکام و مقاومت بالا، مقاطع فولادی را به یکی از بهترین و متداول ترین مواد مصرفی در زمینه ساختمان سازی تبدیل کرده است. هر کدام از این مقاطع با توجه به خواص و ویژگی هایشان برای بخش خاصی کاربردی هستند. مقاطع استیل که بیشتر کاربرد تزئینی دارند، پروفیل سبک درب و پنجره همان طور که از نامشان پیدا است به طور خاص برای ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. و لوله و پروفیل های سنگین که از نصب داربست تا ساخت ستون و لوله کشی انتقال گاز کاربرد دارند.

عمومی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402