پروفیل سبک یکی از انواع مقاطع فولادی است که موارد مصرف زیادی در صنایع تولیدی مانند مبلمان، دوچرخه، خودرو، لوازم خانگی، کانتینر و غیره دارد. این پروفیل دارای ضخامت کمی نسبت به پروفیل آهن است و به همین دلیل قیمت پروفیل سبک نسبت به سایر مقاطع، کمتر می‌باشد. این نوع پروفیل از ورق روغنی که فرآیند نورد سرد را طی کرده است، ساخته می‌شود. به عبارت دیگر بعد از اینکه ورق سیاه در نتیجه فرآیند نورد گرم، ساخته شد، وارد فرآیند نورد سرد شده و با کم شدن ضخامت آن و عبور از حوضچه روغن، ورغ روغنی شکل گرفته و سپس این ورق با استفاده از روش مستقیم یا غیرمستقیم به پروفیل سبک تبدیل می‌شود.

این پروفیل‌ها با توجه به نوع کاربردی که خواهد داشت، نیاز به جوشکاری دارد. امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های جوشکاری، آرگون نام دارد که به آن جوشکاری تیگ (TIG) نیز می‌گویند. در این فرایند برخلاف روش‌های دیگر جوشکاری، از یک الکترود غیرمصرفی از جنس تنگستن استفاده می‌شود تا جریان الکتریسیته را بین قطعه کار و الکترود انتقال دهد. الکترود تنگستن که مصرفی نمی‌باشد توسط ابزاری به نام تورچ جوشکاری تیگ نگه داشته شده و عملیات جوشکاری را به انجام می‌رساند. در این روش از جوشکاری ایجاد حوضچه مذاب می‌تواند باعث شود تا مناطق تحت حرارت اکسید شوند. به همین دلیل است که از گازهای خنثی استفاده شده و از اکسید شدن قطعات جلوگیری می‌شود. بهترین گاز برای این کار آرگون است که باعث شده تا نام این روش به جوشکاری آرگون نیز شناخته شود.

قیمت پروفیل سبک یا مبلی

دستگاه‌هایی که جوش آرگون دارند، معمولاً از یکی از دو روش جوش آرگون لیفت آرک و جوش آرگون خراشی، پشتیبانی می‌کنند. جوش آرگون لیفت آرک و جوش آرگون خراشی هر دو روش‌های جوشکاری آرگون هستند که از الکترود تنگستن غیر مصرفی استفاده می‌کنند. با این حال، بین این دو روش تفاوت‌هایی وجود دارد. در روش Lift Arc، قوس الکتریکی با دور کردن تورچ از قطعه کار ایجاد می‌شود. این روش برای جوشکاری فلزات نازک و ضخیم مناسب است. در روش خراشی، قوس الکتریکی با خراش دادن الکترود تنگستن روی قطعه کار ایجاد می‌شود. این روش برای جوشکاری فلزات نازک مناسب است.

اما آیا ممکن است جوش آرگون خراشی به پروفیل سبک آسیب وارد کند؟

بله، جوش آرگون می‌تواند به پروفیل سبک آسیب وارد کند. این آسیب می‌تواند به صورت خراش، سوراخ، یا تغییر شکل ظاهر شود. به خصوص وقتی از روش آرگون خراشی استفاده می‌شود، به دلیل تماس مستقیم تنگستن با پروفیل سبک، احتمال آسیب بیشتر نیز می‌شود.

خراش‌ها رایج‌ترین نوع آسیب ناشی از جوش آرگون هستند. آن‌ها معمولاً در اثر تماس الکترود جوشکاری با سطح پروفیل ایجاد می‌شوند. برای جلوگیری از خراش، باید از یک الکترود جوشکاری با قطر مناسب استفاده شود. همچنین باید از یک نگهدارنده الکترود استفاده شود تا الکترود به طور مستقیم با سطح پروفیل تماس پیدا نکند.

سوراخ‌ها می‌توانند در اثر گرمای بیش از حد جوشکاری ایجاد شوند. این گرما می‌تواند باعث ذوب فلز پروفیل شود و منجر به ایجاد سوراخ شود. برای جلوگیری از سوراخ شدن، باید از یک جریان جوشکاری مناسب استفاده شود. همچنین باید از یک گاز محافظ استفاده شود تا از اکسیژن و نیتروژن در هوا جلوگیری شود.

تغییر شکل ظاهری می‌تواند در اثر حرارت بیش از حد جوشکاری نیز ایجاد شود. این گرما می‌تواند باعث تغییر شکل فلز پروفیل شود. برای جلوگیری از تغییر شکل ظاهری، باید از یک جریان جوشکاری مناسب استفاده شود.

برای کاهش آسیب ناشی از جوش آرگون به پروفیل سبک، می‌توان از جوش آرگون لیفت آرک استفاده کرد که در این روش هیچ تماس مستقیمی بین تنگستن و سطح فلز برقرار نمی‌شود.

فرآیند, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 14 آبان 1402