ترک بند موتورسیکلت وسیله ای است که برای حمل بار یا مسافر اضافی استفاده می شود. انواع مختلفی از ترک بند وجود دارد، اما رایج ترین نوع آن از یک قاب فلزی تشکیل شده است که به پشت موتورسیکلت متصل می شود. ترک بندها می توانند برای حمل انواع بار، از جمله چمدان، کیسه های مواد غذایی و تجهیزات کمپینگ استفاده شوند. آنها همچنین می توانند برای حمل مسافر اضافی استفاده شوند. . هنگام استفاده از ترک بند برای حمل مسافر، مهم است که مطمئن شوید که ترک بند به درستی نصب شده است و مسافر به درستی مهار شده است.

هنگام انتخاب ترک بند موتورسیکلت، مهم است که نوع موتورسیکلت، نوع باری را که می خواهید حمل کنید و تعداد مسافران را در نظر بگیرید. همچنین مهم است که مطمئن شوید که ترک بند به درستی نصب شده است و از مواد با کیفیت ساخته شده است.

ارتفاع مناسب ترک بند موتورسیکلت

ارتفاع ترک بند موتورسیکلت یک عامل مهم برای راحتی و ایمنی راکب و سرنشین است. ارتفاع مناسب به نوع موتورسیکلت، قامت راکب و سرنشین و نوع بار بستگی دارد. نکات کلیدی در این زمینه عبارتند از:

  • راحتی: ارتفاع ترک بند باید به گونه ای باشد که راکب به راحتی به زمین برسد و پاهایش به طور کامل روی زمین قرار بگیرد.
  • ایمنی: ارتفاع ترک بند باید به گونه ای باشد که سرنشین در هنگام ترمز ناگهانی به جلو پرتاب نشود.
  • نوع موتورسیکلت: ارتفاع ترک بند در موتورسیکلت های مختلف متفاوت است. به طور کلی، موتورسیکلت های کروز و تورینگ دارای ترک بندهای بلندتر هستند، در حالی که موتورسیکلت های اسپرت و آفرود دارای ترک بندهای کوتاه تر هستند.
  • قامت: ارتفاع ترک بند باید متناسب با قامت راکب و سرنشین باشد. راکب های بلند قد به ترک بندهای بلندتر نیاز دارند، در حالی که راکب های کوتاه قد به ترک بندهای کوتاه تر نیاز دارند.
  • نوع بار: اگر قصد حمل بارهای سنگین را دارید، به ترک بندهای قوی تر و بلندتر نیاز دارید.

ارتفاع ترک بند موتور

جنس ترک بند موتور

ترک بندهای موتورسیکلت فلزی از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. برخی از انواع فلزی که در ترک بندهای موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

ترک بند استیل ضد زنگ:

ترک بند استیل ضد زنگ

فولاد ضد زنگ (به انگلیسی Stainless Steel) که با نام Inox نیز شناخته می‌شود، آلیاژی از فولاد بوده که مقاوم در برابر خوردگی است و اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده آن، آهن، کروم و نیکل است که حداقل درصد جرمی کروم در آن ۱۰٫۵ درصد و حداکثر درصد جرمی کربن آن ۱٫۲ درصد می‌باشد. به عبارت دقیق‌تر فولاد آلیاژی از آهن و کربن است. مقاومت دربرابر خوردگی و خواص کلی را حتی با تغییر درصد عناصر اجزای تشکیل دهنده فولاد ضد زنگ می‌توان بهبود هم بخشید. به کمک عناصری چون نیکل، مولیبدن، تیتانیوم، منگنز و …

فولاد ضد زنگ مانند AISI 304 یا AISI 316 از جنس فلزی است که در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی دارد. ترک بندهای فلزی از این نوع فولاد معمولاً برای استفاده در شرایط آب و هوایی نامساعد یا نزدیک دریاچه و دریا ساخته می‌شوند.

ترک بند آلومینیومی:

آلومینیوم (به انگلیسی Aluminium) فلزی به رنگ سفید مایل به نقره‌ای، عنصر 13 جدول تناوبی است. یکی از واقعیت‌های شگفت انگیز در مورد آلومینیوم این است که گسترده‌ترین فلز روی کرۀ زمین است و بیش از 8 درصد از جرم هسته زمین را تشکیل می‌دهد. عدد 8 درصد واقعاً برای یک عنصر بسیار زیاد و شگفت انگیز است. همچنین سومین عنصر شیمیایی رایج در سیاره ما پس از اکسیژن و سیلیکون است. در عین حال، به دلیل اینکه به راحتی با سایر عناصر ادغام می‌شود، آلومینیوم خالص در طبیعت وجود ندارد.

آلومینیوم به عنوان یک فلز سبک و مقاوم، برای ساخت ترک بندهای موتورسیکلت نیز استفاده می‌شود. این فلز به طور کلی مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد و همچنین به دلیل وزن کم، به راحتی قابل حمل است.

ترک بندهای تیتانیوم:

تیتانیوم (Ti) عنصر شماره 22 جدول تناوبی و یک فلز خاکستری نقره‌ای از گروه 4 (IVb) جدول تناوبی است که به طور طبیعی روی زمین یافت می‌شود و وزن اتمی آن 47.90 است. تیتانیوم یک فلز با ساختاری سبک وزن، با استحکام بالا و خوردگی کم است و به شکل آلیاژی برای قطعات هواپیماهای پرسرعت استفاده می‌شود. ترکیبی از تیتانیوم و اکسیژن (سال 1791) توسط شیمی‌دان و کانی‌شناس انگلیسی ویلیام گرگور (William Gregor) کشف شد و به‌طور مستقل (سال 1795) توسط شیمی‌دان آلمانی مارتین هاینریش کلاپروت (Martin Heinrich Klaproth) دوباره کشف شد.

تیتانیوم نهمین عنصر فراوان روی زمین است که به طور معمول از مواد معدنی مختلف در پوسته زمین مانند ایلمنیت، اسفن و روتیل استخراج می‌شود. با این حال، تا اواخر قرن 18 توسط جامعه علمی کشف نشد. علاوه بر این، تا قرن بیستم، استفاده از آن برای مقاصد صنعتی آغاز نشد. خود این عنصر به شکل روتیل و ایلمنیت در ماسه ساحل یافت می‌شود. امروزه روتیل به طور کلی در استرالیا و آفریقای جنوبی استخراج می‌شود.

ترک بندهای فلزی از تیتانیوم بسیار سبک و مقاوم نیز ساخته می‌شوند. این فلز به دلیل خصوصیات ضد خوردگی و مقاومت به ضربه محبوبیت بالایی دارد.

استفاده از لوله مبلی در ساخت ترک بند موتور

لوله مبلی که به لوله سبک یا لوله روغنی هم معروف است، لوله‌ای است که از ورق روغنی (ورق نورد سرد) و براساس استانداردهای DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 تولید می‌شود. لوله مبلی یکی از پرکاربردترین محصولات بازار لوله و پروفیل است که بدلیل فرم پذیری عالی، استفاده گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، مبلمان و صندلی، اگزوز، کانکس و کانتینر، دوچرخه سازی، لوازم خانگی و … دارد.

مطلب مرتبط: جوشکاری لوله مبلی در تنه موتور سیکلت

قیمت لوله مبلی

از مهمترین ویژگی‌های لوله مبلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت
  2. جوش پذیری
  3. فرم پذیری عالی در فرآیندهای خم کاری و کشش
  4. کیفیت سطحی مطلوب
  5. قابلیت آبکاری
  6. قابلیت کشش سرد

استفاده از لوله مبلی در ساخت ترک بند موتور

لوله مبلی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد بالا، به عنوان یکی از مواد محبوب در ساخت ترکبند موتورسیکلت شناخته می‌شود. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از لوله مبلی در ساخت ترکبند موتور اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت و استحکام بالا: لوله مبلی از فولاد ساخته می‌شود که به دلیل استحکام و مقاومت بالا، قادر به تحمل وزن‌های سنگین است و در برابر ضربه و فشار خم نمی‌شود.
  • قابلیت جوشکاری آسان: لوله مبلی به راحتی جوشکاری می‌شود، که این امر ساخت و تعمیر ترکبند را آسان‌تر می‌کند.
  • قیمت مناسب: قیمت لوله مبلی در مقایسه با سایر مواد مانند آلومینیوم و تیتانیوم، مقرون به صرفه‌تر است.
  • تنوع در ضخامت و ابعاد: لوله مبلی در ضخامت‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شود که تنوع زیادی در انتخاب برای ساخت ترکبند با توجه به نیاز و نوع موتورسیکلت به وجود می‌آورد.
  • موجود بودن در همه جا: لوله مبلی به راحتی در بازار یافت می‌شود و به دلیل مصارف عمومی، در دسترس همه افراد قرار دارد.

مزایای خاص برای ترکبند:

  • سبک: با وجود استحکام بالا، لوله مبلی وزن نسبتاً سبکی دارد که به چابکی و هندلینگ موتورسیکلت لطمه نمی‌زند.
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی: لوله مبلی با روکش‌های مختلف مانند رنگ یا گالوانیزه پوشیده می‌شود که از زنگ زدگی و خوردگی آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف جلوگیری می‌کند.
  • ایجاد اصطکاک: سطح لوله مبلی اصطکاک مناسبی را برای قرارگیری بار و چمدان ایجاد می‌کند و از لغزش آنها جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت نصب آسان: ترکبند ساخته شده از لوله مبلی به راحتی بر روی موتورسیکلت نصب می‌شود.

لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امید مرادی | بروزرسانی : 23 بهمن 1402