داربست­ ها، مجموعه ای از لوله­ های یکدست و یک اندازه هستند که با استفاده از بست­های مخصوص، به یکدیگر متصل و محکم می­شوند. آن‌ها عموما برای استقرار کارگران در ارتفاع ­های زیاد در پروژه های ساخت یا بازسازی ساختمان، مورد استفاده قرار می­گیرند. پیش از استفاده از این تجهیزات در پروژه، کسب اطلاعات در مورد خواص، ویژگی، کارکرد، قیمت و البته علت تنوع قیمت بین انواع آن ها کمک می کند تا انتخاب درست تری داشته باشیم. در ادامه به طور خاص در مورد قیمت لوله داربست 14 کیلویی، خواص و ویژگی های آن به عنوان یکی از پرمصرف ترین انواع لوله داربست توضیح خواهیم داد. 

داربست چیست؟ 

داربست سازه ی موقتی است که از تخته های چوبی و لوله های فولادی ساخته شده است و برای دسترسی آسان و حفاظت از کارگران یا هر کسی که باید در ارتفاع بر روی پروژه های ساختمانی کار کند، مورد استفاده قرار می گیرد. قدمت استفاده از داربست برای این منظور بسیار طولانی است و به 17000 سال پیش برمی گردد اما بی شک داربستی که امروز از آن استفاده می شود بسیار متفاوت از نمونه های اولیه است. در عصر جدید، داربست ها از انواع مواد با انواع طراحی ها تولید می شوند، موادی چون چوب و فولاد و اشکالی چون مثلثی، چکشی و … 

انواع داربست های فلزی

  1. داربست مثلثی شکل:

داربست مثلثی، در واقع فریم­ هایی مثلثی شکل از لوله های داربست هستند که به لطف گیره و قلاب های موجود در زوایا به شکل نر و ماده به هم متصل می شوند. این گیره ها باعث شده تا فرآیند نصب نسبتا راحتی داشته باشند و برای باز و بسته کردن این نوع از داربست­ ها، نیاز به متخصص نباشد.

2. داربست فلزی

ساده ترین شکل داربست است. این نوع داربست تعدادی لوله فولادی است که با بست به هم متصل شده اند. داربست به صورت طبقه ای و در جوار سازه ی اصلی نصب می شود. عموما لوله های مصرفی برای این نوع داربست 14 کیلویی یا 17 کیلویی هستند. لوله داربست 14 کیلویی ضخامتی برابر با 2 میلی متر و 17 کیلویی 2.5 میلی متر دارد. بدیهی است که این افزایش ضخامت به همان نسبت که باعث بالا رفتن مقاومت می شود باعث افزایش قیمت لوله داربست 17 کیلویی به نسبت نمونه 14 کیلویی آن هم می شود. 

3. داربست چکشی با طرح کاسه ای

داربست­ های چکشی با طراحی کاسه ­ای، دارای پایه­ هایی قائم و مهارهای افقی است. هنگام نصب این داربست، می­توان به راحتی آن‌ها را توسعه داده و نمای ساختمان را با کمک آن‌ها اجرا نمود. داربست های چکشی برای اتصال نیازی به بست ندارند و توسط قلاب های موجود در لوله و به کمک چکش به هم متصل می شوند. 

4. داربست چکشی ستاره

نوع ستاره­ای این سازه ­ها نیز از نظر نصب و استقرار، شباهت زیادی به طرح کاسه­ ای دارد. در حالی که نصب و بازکردن آن‌ها راحت بوده و بدون آچار و متخصص انجام می شود. انتقال این داربست­ ها ساده بوده اما برای نصب در ارتفاعات زیاد، نیاز به مهارهای ویژه‌ دارد.  

لوله داربست 14 کیلویی چیست؟

در حالت کلی لوله‌های داربستی، در دو نوع سبک و سنگین تولید می­شوند. اندازه­ های استانداردی که برای آن‌ها در نظر گرفته می­شود شامل ضخامت­ های 2، 2.5 یا 3.2 میلی­متر، قطر خارجی 48.3 میلی­متر و طول 6 متر است. لوله­ های داربستی که دارای ضخامت 2 میلی­متر هستند وزنی حدود 14 کیلو دارند و در صنعت نیز با نام لوله داربست 14 کیلویی شناخته شده اند. در حالی که لوله ­های سنگین، دارای ضخامت 2.5 بوده و وزنی برابر 17.5 کیلو دارند و به طور کلی لوله داربست های فولادی از ورق سیاه یا ورق نورد گرم تولید می شوند و از استحکام و دوام مناسبی برخوردار هستند.

قیمت لوله داربست 14 کیلویی

برای محاسبه ی قیمت کل سازه ی داربست، ابتدا باید وزن کلی آن را محاسبه نمود چرا که قیمت لوله داربست هم مشابه انواع دیگر مقاطع فولادی براساس وزن آن در شاخه محاسبه می شود. برای محاسبه ی قیمت لوله داربست یک راهکار ساده وجود دارد کافی است تنها قطر خارجی لوله را در ضخامت آن ضرب کرده و تقسیم بر هزار کنید بدین ترتیب وزن شاخه 6 متری این لوله به دست می آید. به عنوان مثال، اگر ضخامت داربست 6 متری، 2 میلی­متر باشد وزن آن حدود 14.5 کیلوگرم خواهد بود و برای ضخامت 2.5 میلی­متر، وزن لوله چیزی حدود 17.5 کیلوگرم خواهد شد. قیمت لوله های دابستی و به طور کلی سیاه بار نوسان زیادی دارد. با قیمت امروز، لوله داربست 14 کیلویی حدود 504 هزار تومان و 17 کیلویی چیزی حدود 612 هزار تومان است. همان طور که توضیح دادیم قیمت لوله داربست 14 کیلویی به خاطر همین ضخامت و وزن کمتر پایین تر از 17 کیلویی است و اختلاف قیمت این لوله علت دیگری جز این مورد ندارد اما به طور کلی قیمت مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل گوناگونی دچار تحولات می شود. 

علت نوسان قیمت مقاطع فولادی

لوله صنعتی علاوه بر استحکام و مقاومت زیاد سطحی تیره رنگ و زبر دارد که باعث شده بیشتر در صنعت کاربرد داشته باشد. در ادامه به چند مورد از مهم ترین عوامل ایجاد نوسان قیمت در لوله های صنعتی اشاره خواهیم کرد. 

1. وزن لوله داربست

یکی از نکاتی که هنگام بررسی قیمت و خرید لوله­ های داربست باید در نظر داشت وزن نهایی لوله است. سایز و ضخامت لوله­ ها تعیین کننده ی وزن نهایی هستند. با توجه به این که قیمت هر شاخه بر اساس وزن آن محاسبه می شود هر چه وزن بیشتر باشد، قیمت نهایی یک شاخه هم بالاتر خواهد بود.

2. جنس لوله ها

یکی دیگر از اصلی ترین عوامل تعیین قیمت، جنس لوله یا همان جنس ورق مصرفی برای ساخت لوله است. برای این منظور هم از ورق سیاه هم ورق سیاه گالوانیزه استفاده می شود. قیمت لوله گالوانیزه اختلاف زیادی با نمونه ی غیر گالوانیزه ندارد اما به لطف گالوانیزاسیون طول عمر آن بیشتر است.

3. سایز لوله داربستی

برای تعیین سایز لوله در واقع قطر داخلی و خارجی آن در نظر گرفته می شود. این ویژگی ها به واسطه ی تاثیری که بر وزن دارند قیمت نهایی و به طور خاص قیمت لوله داربست 14 کیلویی را دچار نوسان و تغییرات می کنند.

4. ضخامت لوله داربست

ضخامت مهم ترین عامل در تعیین وزن مقاطع فولادی مخصوصا لوله داربست است که انواع فولادی آن تنها از لحاظ ضخامت اختلاف دارند. هرچه ضخامت بیشتر باشد وزن افزایش پیدا می کند و به همان نسبت قیمت لوله داربست هم بالاتر می رود.

 

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402