به‌ علت صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بسیاری از افراد خرید لوله داربست دست دوم را ترجیح می‌دهند. لوله‌های داربستی کاربردهای فراوانی دارند که مهم‌ترین آن‌ها در ساختمان‌سازی و برای تسهیل کار روی بخش‌هایی از ساختمان است که در ارتفاع بوده و از دسترس خارج هستند. همچنین استفاده از آن برای حفظ ایمنی نیز مطرح است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی لوله‌ داربست دست­ دوم، مزایا و معایب آن و 5 نکته مهم که هنگام خرید آن باید بدانید، بپردازیم.

لوله داربست دست دوم چیست؟

برای ساخت داربست از لوله داربستی استفاده می‌شود. داربست، سازه بسیار پرکاربرد و ضروری به‌ خصوص برای ساخت و تعمیر ساختمان‌های بلند و برج هاست. لوله داربستی نیز لوله‌ای فلزی است که در آلیاژ و اندازه‌های مختلف و معمولا در اندازه‌های 3 یا 6 متری و از جنس فولاد یا فولاد گالوانیزه، تولید می‌شود.

لوله داربست دست دوم همان طور که از نام آن نیز پیدا است لوله های داربستی هستند که پیشتر از آن ها استفاده شده و فروشنده به هر دلیل امکان دارد قصد فروش آن را داشته باشد.

مزایای خربد لوله داربست دست دوم

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای داربست فراهم‌کردن امکان دسترسی به قسمت‌های مختلف ساختمان به‌صورت ایمن و مطمئن است. برای کفراژ بندی، حفاظ یا جان‌پناه نیز می‌توان از آن استفاده کرد. اگر لوله‌ها و اتصالات داربست دست دوم کاملا سالم باشند می‌توان با پرداخت هزینه کمتر از فواید داربست بهره‌ برد. چرا که وزن زیاد این لوله ها و حجم بالا مصرف آن ها باعث شده در مقایسه با سایر مقاطع فولادی خرید آن ها هزینه ی بیشتری برای خریدار داشته باشد.

معایب لوله داربستی دست دوم

لوله‌های داربستی دست دوم در کنار مزایایی که دارند در صورتی که در انتخاب آن ها دقت کافی را به خرج نداده باشیم ممکن است معایبی هم داشته باشند. از جمله:

طول عمر کوتاه، تمامی محصولات صنعتی و مصرفی عمر مفید مشخصی دارند. که مستقیما با نوع مصرف ارتباط دارد. در مورد لوله های داربست دست دوم مدت زمان مصرف و نوع مصرف آن مشخص نیست درنتیجه قطعا طول عمر نمونه ی دست دو مشابه نمونه ی نو نخواهد بود. همین مورد باعث شده گاهی استفاده از نمونه های دست دوم غیر اقتصادی باشد.

شاید در ابتدا به ‌نظر برسد که خرید داربست دست دوم اقتصادی‌ تر است، اما در واقع اگر شما قصد استفاده طولانی‌ مدت از آن را دارید، احتمال ایجاد اشکال و ایراد در آن زیاد است. چرا که احتمالا به‌‌ علت طول عمر پایین آن‌ها، شما مجبور به خرید دوباره داربست خواهید شد. عوامل متعددی در تعیین قیمت لوله داربست موثر است از جمله نوع، جنس، ابعاد داربست و این را فراموش نکنید که در بسیاری اوقات خرید سازه نو مقرون به‌صرفه‌تر است.

لوله داربست دست دوم همچنین شامل خدمات پس از فروش نمی شود. خدمات پس از فروش برای این مقاطع شامل دو مورد است. اول این که نصب و برش قطعات به عهده ی خریدار خواهد بود و دوم مربوط به سلامت لوله هاست. در صورتی که در قطعات نمونه ی آسیب دیده وجود داشته باشد فروشنده مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

5 نکته مهم در مورد خرید لوله‌ داربست دست دوم

برای خرید لوله داربست دست دوم باید به یک سری نکات دقت کنید چرا که لوله‌های داربستی به مرور زمان و در اثر استفاده غلط دچار مشکلاتی می‌شوند که می‌تواند باعث از بین­ رفتن کارایی آنها شود و خسارات زیادی را برای شما به بار آورد.

در ادامه به مهم‌ترین مواردی که موقع خرید باید به آن توجه کنید اشاره می‌کنیم:

1.قیمت لوله داربست:

یکی از فاکتورهای مهم در خرید لوله داربست، قیمت است. قبل از اینکه اقدام به‌ خرید لوله داربست دست دوم کنید، نخست قیمت آن را در بازار رصد کرده و با نمونه نو آن مقایسه کنید. قیمت نمونه های داربستی بر اساس پایه قیمت آن ها و در قدم بعدی سلامت و کیفیت این مقاطع تعیین می شود. علاوه بر آن وزن لوله نیز تاثیر قابل توجهی بر قیمت آن داردو البته تاثیر این مورد برای داربست های نو بیشتر است. برای مثال قیمت لوله داربست 14 کیلویی به واسطه ی وزن کمتری که دارد ارزان تر داربست های 17 کیلویی است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که لوله های داربستی دست دوم به هیچ وجه نباید براساس وزن قیمت گذاری بشوند. این لوله ها اغلب در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. حین پروژه های ساخت احتمال این که مصالح ساختمانی چون گچ و سیمان به این لوله ها بچسبد بسیار زیاد است. در نتیجه خرید این لوله ها براساس وزن به هیچ وجه به نفع خریدار نخواهد بود.

2.پوسیده بودن لوله‌ها:

لوله‌های داربستی مانند انواع دیگر محصولات فولادی در تماس با هوا و رطوبت به سرعت اکسید می شوند. اکسید آهن ساختاری پودری و سست دارد و باعث خوردگی قطعه می شود. پیش از خرید بررسی سلامت لوله ها هم از نظر مالی هم با توجه به تاثیری که بر سلامت کارگران دارد بسیار مهم است. لوله‌های زنگ‌زده برای استفاده در داربست بسیار خطرناک هستند. با شکستگی حتی یکی از لوله های پایه احتمال سقوط کل داربست وجود دارد. بنابراین هرچند قیمت لوله‌های زنگ‌زده داربستی پایین تر از قیمت پایه باشد اما استفاده‌ از آن صرفه اقتصادی ندارد.

3.تابدار بودن لوله‌ها:

اگر وزن بیش از حد روی لوله‌های داربستی قرار بگیرد و فشار وارده بر آن بیشتر از ظرفیت تحمل آن باشد، لوله‌ها تاب‌دار می‌شوند. این انحنا یا تاب­دار بودن لوله، یک تهدید برای سلامت جان کارگران مشغول به کار بر روی داربست به حساب می‌آید. زیرا با اعمال فشار بیشتر احتمال شکستن آن ها وجود دارد. به این نکته هنگام خرید لوله داربست دست دوم توجه ویژه داشته باشید.

4.مشخص نبودن ایرادات لوله‌:

این نکته را درنظر بگیرید که ممکن است برخی از ایرادات لوله‌های داربستی را هنگام خرید متوجه نشوید. بنابراین بهتر است حتی برای خرید لوله های دست دوم هم به فروشنده معتبر مراجعه کنید یا در صورتی که برای طولانی مدت قصد استاده از این لوله ها را دارید خرید لوله داربست نو را جایگزین نمونه ی دست دوم کنید. مخصوصا برای سازه های بلند که نیروی وزن وارده به آن ها بسیار زیاد است. برای این نوع سازه ها  لوله‌های 17 کیلویی مناسب تر هستند. شاید قیمت لوله داربست 17 کیلویی باتوجه به وزن بیشتری که دارد نهایتا بالاتر بشود اما از نظر ایمنی گزینه ی مناسب تری است.

5.آسیب دیدگی سطح لوله ها:

بیشترین کاربرد لوله‌های داربستی برای کار روی ساختمان است. به این منظور داربست در فضای باز و بیرون از ساختمان نصب می‌شود؛ بنابراین احتمال آسیب به سطح این سازه در اثر برخورد اجسام سنگین وجود دارد و اگر این آسیب جدی باشد می‌تواند باعث ایجاد شستگی و از بین­ رفتن سازه بشود.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402