ساختمان‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که برای ساخت هر کدام از این اجزا از مقاطع مختلفی مثل پروفیل آهن استفاده می‌شود. در اکثر ساختمان‌ها نمای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. درست مثل ویترین مغازه‌ها که گاهی اوقات حتی از نمای داخل مغازه هم مهم‌تر هستند. ساخت نمای ساختمان‌ها نیاز به مصالح و ابزار خاصی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها داربست می‌باشد. داربست‌ها در واقع اسکلتی موقتی هستند که برای ساخت سازه‌های مختلف بنا می‌شوند. در ادامه با داربست و کاربرد آن در ساخت نمای ساختمان‌ها بیشتر آشنا می‌شوم.

داربست چیست و چه انواعی دارد؟

داربست‌ها سازه‌هایی فلزی یا چوبی هستند که برای کاربردهای مختلفی به صورت موقت ساخته می‌شوند. به طور معمول از این سازه‌ها برای تسهیل کردن کار در ارتفاعات استفاده می‌شود. مثلا در برج‌ها و ساختمان‌های چند طبقه برای اجرای نما نیاز است تا از داربست‌ها استفاده شود. بسیار مهم است که برای ساخت داربست‌های ساختمانی تمامی نکات ایمنی را به طور کامل رعایت کنیم. چرا که در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی امکان بروز حوادث و خطرات زیادی برای کارگران و عابران پیاده وجود خواهد داشت. داربست‌ها از انواع مختلفی تشکیل می‌شوند که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

داربست‌‌های تک

این داربست‌ها یکی از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین انواع داربست‌ها هستند که در بناهای سنگی و آجری که امکان سوراخ کردن دیوار برای نصب تکیه‌گاه وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند. داربست تک به طور معمول شامل لوله‌های عمودی و افقی و تیر‌های عرضی می‌باشد. لوله‌های عمودی معمولا در فواصل 2 تا 2.5 متر از یکدیگر و با فاصله 1.2 متر از دیوار نصب می‌شوند. لوله‌های افقی هم در فاصله‌های 1.2 تا 1.5 متری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داربست‌های دوبل

داربست دوبل یکی از رایج‌ترین داربست‌ها در نوع خود می‌باشد. این نوع از داربست معمولا در بناهای سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این اتفاق ان است که در دیوارهای سنگی ایجاد حفره برای نصب تیر عرضی بسیار سخت می‌باشد. به همین دلیل دو ردیف از داربست ساخته می‌شود تا از استحکام آن اطمینان حاصل شود.

داربست کنسول یا دروازه‌ای

داربست کنسولی نوعی خاص از داربست‌ها می‌باشد که با استفاده از مجموعه‌ای از سوزن‌ها که در دیوار فرو می‌روند مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. از این رو کیفیت سوزن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نیاز است تا پیش از استفاده از آن از کیفیت سوزن‌ها اطمینان کامل را حاصل کرد.

داربست معلق

این نوع از داربست قابل حمل بوده و در واقع از پیش آماده می‌باشد. در این داربست‌ها سکوی کار با استفاده از سیم بکسل یا زنجیر آویزان شده و تا سطح مورد نیاز بالا یا پایین برده می‌شود. کاربردهای اصلی این نوع از داربست در تعمیرات و نقشی می‌باشد.

داربست چکشی ستاره‌ای

داربست‌های چکشی ستاره‌ای که از پایه‌های قائم و مهارهای افقی تشکیل شده‌اند به سادگی باز و بسته می‌شوند. به همین دلیل برای نصب این نوع از داربست به زمان و مهارت قابل توجهی نیاز نمی‌باشد.

داربست مثلثی

همانطور که از نام این داربست هم مشخص است این داربست‌ها از ظاهری مثلثی شکل تشکیل شده‌اند که به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند. داربست‌های مثلثی نیز به سادگی باز و بسته شده و به مهارت ویژه‌ای نیاز ندارد.

داربست پایه دار

داربست‌های پایه دار که در نردبان‌های متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرند برای تعمیرات در ارتفاع کم و نقاشی و ساخت نماهای ساختمانی کم ارتفاع نیز استفاده می‌شوند.

داربست طره‌ای

داربست‌های طره‌ای که انواع و کاربردهای مختلفی را شامل می‌شوند به وسیله‌ی قطعات مختلفی به دیوار سازه‌ی اصلی متصل می‌شوند.

نقش داربست در نمای ساختمان

داربست فلزی نما ساختمان

همانطور که گفتیم نمای ساختمان از مهمترین بخش‌های یک ساختمان بوده و در صورت درست اجرا نشدن آن علاوه بر خراب کردن ظاهر ساختمان می‌تواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری در محیط بیرونی شود. ساخت این قسمت مهم از ساختمان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات ایمنی مناسب می‌باشد. مهمترین ابزار برای ساخت نما داربست‌ها هستند که در ادامه به کاربردهای آن در نمای ساختمان می‌پردازیم:

1. دسترسی به مناقطع مرتفع

امروزه ساختمان‌ها از ارتفاع زیادی برخوردار بوده و ساخت نمای آن‌ها نیازمند دسترسی به ارتفاعات زیاد می‌باشد. از این روز نیاز به ابزار و وسایلی می‌باشد که شما را به صورت ایمن به این ارتفاعات برساند. داربست‌ها دسترسی ایمن و مطمئن به سطوح مختلف نما را برای کارگران فراهم می‌کند. این دسترسی برای کارهایی نظیر تمیز کردن، رنگ‌آمیزی و انجام تعمیرات بسیار مهم می‌باشد.

2. ارائه بستر کاری پایدار

سکوهای داربست که به طور معمول توسط تخته‌ها ایجاد می‌شوند سطحی هموار و مطمئن را برای ایستادن کارگران ارائه می‌دهند. این پایداری برای کارهایی از جمله نصب پنجره‌ها که نیاز به دقت و تمرکز دارند بسیار ضروری است.

3. تسهیل عملیات‌های مختلف

داربست‌ها به کارگران این امکان را می‌دهند که عملیات‌هایی مثل نصب شیشه، سنگ‌تراشی‌های پیچیده و جوشکاری‌ها را با اطمینان خاطر و پایداری لازم انجام دهند.

4. ایجاد ایمنی‌های لازم و پیشگیری از سقوط

برای جلوگیری از سقوط افراد و اشیا می‌توان نرده‌ها و توری‌های ایمنی را روی داربست نصب کرد. این امر به ویژه در ساخت نما که کارگران در ارتفاعات قابل توجهی در حال کار می‌باشند از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. تسهیل حمل و نقل مواد

داربست‌ها وسیله‌ای مطمئن و کارامد برای انتقال مصالح و تجهیزات ساختمانی به سطوح مختلف نما می‌باشند. از این رو خیال کارگران از این بابت که به راحتی به مواد مورد نیاز خود دست پیدا خواهند کرد راحت خواهد بود.

6. سازگاری با ویژگی‌های پیچیده معماری

همانطور که در مقاله ” لوله داربست و کاربرد آن در ساخت تقاطع‌های غیر همسطح ” به این موضوع پرداختیم، نمای ساختمان‌ها می‌توانند ویژگی‌های معماری پیچیده‌ای مانند منحنی‌ها، فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها را داشته باشند. داربست‌ها را می‌توان برای مطابقت با این ویژگی‌ها سفارشی‌سازی و پیکربندی کرده و یک فضای کاری پایدار را برای کارهایی مانند ایجاد تزئینات و جزئیات ارائه کرد.

7. ایجاد شرایطی برای بازرسی و کنترل کیفیت

داربست‌ها علاوه برای اینکه شرایط کاری مناسبی را برای کارگران فراهم می‌کنند شرایطی را برای بازرسان و پرسنل کنترل کیفیت نیز ایجاد می‌کنند تا کارهای لازم برای ارزیابی پیشرفت و کیفیت نمای ساختمان را انجام دهند.

نقش داربست در نمای ساختمان

جمع‌بندی

داربست‌ها سازه‌ای ضروری برای ساخت نمای ساختمان بوده و بدون وجود آن‌ها این کار از سختی بسیاری برخوردار خواهد بود. از این رو نیاز است تا پیش از ساخت داربست‌ها با انواع و اجزای آن به طور کامل آشنا شده و روش‌های نصب درست و ایمن آن‌ها را بیاموزید. این سازه‌های مهم از لوله‌هایی ساخته شده اند که مهمترین جزء آن‌ها بوده و استحکام و فضای مناسب برای کار را فراهم می‌کنند. قیمت لوله داربست سهم بزرگی را در قیمت تمام شده‌ی داربست داشته و کیفیت آن با کیفیت کل سازه نیز برابری می‌کند. از این رو نیاز است تا لوله‌های داربست با کیفیتی را تهیه کنید.

ساخت نمای ساختمان به طور عمده به وسیله‌ی داربست‌ها انجام شده و وجود آن‌ها به جزئی جداناشدنی از این فرایند تبدیل شده است. این سازه‌ی پر اهمیت که از انواعی مثل مثلثی، معلق، دوبل و تک تشکیل شده است ویژگی‌هایی از قبیل دسترسی به نقاط مرتفع، تسهیل عملیات‌های مختلف، ایجاد ایمنی، تسهیل حمل و نقل مواد و سازگاری با ویژگی‌های پیچیده معماری را اراهئه می‌دهد. از این رو استفاده از این سازه‌ها برای ساخت نمای ساختمان امری واجب بوده و نبودن آن می‌تواند خطرآفرین باشد.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : امین شاکری | بروزرسانی : 20 فروردین 1403