در حالی که فلز فوق العاده سخت است، همیشه راه هایی برای برش آن وجود داشته است، با ظهور ابزارهای برقی مانند آسیاب و اره، برش چیزی مانند قفل فولادی سخت شده نسبتاً ساده است.

با پروتئوس آشنا شوید: اولین ماده ساخت بشر و «غیرقابل برش».

حداقل تیمی از محققان به سرپرستی مهندسان دانشگاه دورهام در انگلیس آن را اینگونه توصیف می کنند. در مقاله‌ای درباره Proteus که دوشنبه در مجله Scientific Reports منتشر شد، آنها توضیح می‌دهند که این ماده از فوم فلزی آلومینیومی با کره‌های سرامیکی در داخل آن تشکیل شده است.

هنگامی که یک ابزار برقی به این کره ها برخورد می کند، این تعامل باعث ارتعاشات با فرکانس بالا می شود که تیغه را در عرض چند دقیقه مات می کند. هنگامی که یک ابزار به مواد نفوذ می کند، کره ها ذرات گرد و غبار ریز سرامیکی را آزاد می کنند که مانند کاغذ سنباده عمل می کند و آن را بیشتر کند می کند. این ذرات همچنین فوم آلومینیوم را پر می کنند و برش آن را حتی متراکم تر و سخت تر می کنند.

هر چه نیروی اعمال شده بیشتر باشد، به عبارت دیگر، ماده قوی تر می شود. این بدان معناست که پروتئوس از نظر تئوری می تواند حتی تیزترین ابزارها را نیز تحمل کند. در یک نمایش، محققان سعی کردند پروتئوس را با یک چرخ زاویه ای، یک مته برقی و حتی یک جت آب برش دهند. هر ابزار نتوانست بیش از اندکی زیر سطح را برش دهد.

اگرچه هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، پروتئوس ممکن است طیف گسترده ای از کاربردهای بالقوه را ارائه دهد، از جمله استفاده در درب های با امنیت بالا و انواع قفل‌ها. با این حال، تاکنون محققان نمونه های اولیه را در دو شکل و اندازه ساخته اند: صفحات مستطیلی با ضخامت حدود 40 میلی متر، و استوانه هایی با قطر 60 میلی متر.

در یک پست وبلاگ، Stefan Szyniszewski، نویسنده اصلی مطالعه جدید، نوشت که ساختارهای طبیعی مانند ساختارهای موجود در پوسته آبالون و پوست گریپ فروت الهام بخش اختراع تیمش بوده است.

او نوشت: پوسته محافظ موجودات دریایی دارای مقاومت شکستگی حدود 2000 بیشتر از آجرهای آراگونیتی است که از آن ساخته شده است. این امکان وجود دارد زیرا بلوک‌ها با مواد پلیمری نرم پوشیده شده‌اند. ما از طبیعت الهام گرفته‌ایم، اما مجبور شدیم جهشی نوآورانه به جلو داشته باشیم تا آسیاب‌های زاویه‌ای سریع، مته‌های برقی و برش جت آب را متوقف کنیم.»

طبق این مطالعه، پوست گریپ فروت ساختار مشابهی دارد که می تواند گریپ فروت را از سقوط تا ارتفاع 30 فوتی محافظت کند.

صدف های دریایی و پوست گریپ فروت نیز نسبتاً سبک وزن هستند – مانند پروتئوس. چگالی این ماده 85 درصد کمتر از فولاد است.

محققان می گویند که تولید انبوه پروتئوس امکان پذیر است، زیرا مواد اولیه آن رایج است. به گفته SciTechDaily، این تیم یک پتنت در انتظار دارد و امیدوار است با شرکای صنعتی برای عرضه آن به بازار همکاری کند.