هم هند و هم چین به تحقیر مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) یا «مالیات کربن» که توسط اتحادیه اروپا معروف شده است، ادامه می‌دهند. در همین حال، اتحادیه اروپا مدعی است که این طرح جدید جزئی از برنامه آنها برای دستیابی به انتشار صفر در شش صنعت اختصاصی است.

رژیم مالیاتی جدید اخیراً وارد مرحله ای شده است که برخی کارشناسان آن را “مرحله گذار” می نامند. از اول اکتبر، واردکنندگان کالاها، از جمله فولاد، به اتحادیه اروپا باید میزان انتشار کربن آن محصولات را گزارش کنند. از سال 2026، این واردکنندگان نیز مشمول هزینه خواهند بود. اتحادیه اروپا قصد دارد مالیات جدید را بر کشورهایی که انتشار کربن قابل توجهی دارند اعمال کند. و در حالی که هدف اعلام شده مالیات کربن این است که تولیدکنندگان اتحادیه اروپا را با همتایان خود در جاهای دیگر، به برتری برساند، هزینه فولاد، آلومینیوم و سایر کالاها را نیز افزایش خواهد داد.

دیدگاه چین در مورد مالیات جدید بدون تغییر باقی می ماند

چین مدتی است که علیه مالیات کربن اتحادیه اروپا صحبت کرده است. با این حال، چند روز پیش، انجمن فولاد کشور تحت حمایت دولت تا آنجا پیش رفت که این مالیات را «موانع تجاری جدید» نامید. در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داد که انجمن آهن و فولاد چین (CISA) خواستار مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا در مورد این موضوع است.

به گفته نماینده این نهاد، مالیات جدید مراحل مختلف توسعه در کشورهای مختلف را در نظر نمی گیرد. وی ادامه داد که این مالیات بر خلاف اصل مسئولیت های مشترک اما متمایز است. در واقع، برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند که مالیات کربن می تواند هزینه محصولات فولادی را از 4 تا 6 درصد افزایش دهد. این به اندازه کافی برای غیرقابل تحمل کردن صادرات چین کافی است.

هند نیز مالیات کربن را تایید نمی کند

هند نیز مانند همسایه خود، مالیات جدید اتحادیه اروپا را تایید نمی کند و ادعا می کند که به صادراتش لطمه می زند. هند رتبه بسیار بالایی در صادرات مقاطع فولادی مانند لوله مبلی و پروفیل سبک دارد. پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنعت اخیراً اعلام کرد که این مالیات “تصور نادرست” است و افزود که اتحادیه اروپا در روزهای آینده متوجه این موضوع خواهد شد و باید این ایده را به کلی کنار بگذارد. پیش از این نیز جلساتی بین نهادهای مختلف تجاری، تولیدکنندگان و دولت در خصوص مالیات برگزار شده است. مانند چین، هند همچنین اشاره کرد که چگونه CBAM در تخصیص مقادیر مختلف برای مراحل مختلف تولید در کشورهای جداگانه شکست خورده است.

وزیر هند همچنین اظهار داشت که دولت راه حلی پیدا خواهد کرد، به احتمال زیاد مالیات داخلی معادل مالیات اروپایی. سپس آنها می توانند از این درآمد جدید برای انتقال انرژی سبز استفاده کنند. وی خاطرنشان کرد که این راه حل به طور غیرمستقیم به شرکت های هندی که صادرات می کنند کمک می کند تا ردپای کربن خود را با حرکت به سمت تولید انرژی پاک تر کاهش دهند. در نهایت، نیازی به CBAM نخواهد بود.

در حالی که هند ممکن است در حال بررسی مالیات داخلی برای دور زدن این مشکل باشد، چین همچنان به اعمال تدابیر حمایت تجاری مشابه برای حفظ منافع تولیدکنندگان داخلی خود اشاره می کند. در هر صورت، رژیم جدید احتمالاً دوره جدیدی از عدم اطمینان، اصطکاک و خطرات را در سراسر این بخش آغاز خواهد کرد.

هند و چین در حال جایگزینی بین اقدامات پیشگیرانه و واکنشی

هر دو کشور امیدوارند که اتحادیه اروپا مجدداً از مالیات وضع شده تجدیدنظر کند احتمالاً آن را به طور کامل حذف کند. آنها حداقل امیدوارند که سازمان با توجه به تغییر ساختار واردات، هزینه ها و چالش های عملیاتی مصرف کنندگان پایین دستی را به دقت بررسی کند. در مقطعی، هند حتی سازمان تجارت جهانی را بر سر مالیات کربن تهدید کرد.

با این حال، وزارت محیط زیست چین اخیراً به آلاینده‌های بزرگ صنعتی خود دستور داده است تا گزارش‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را افزایش دهند. به گفته بلومبرگ، این کار برای آماده کردن صنعت برای مالیات کربن بود. تولیدکنندگان هفت بخش، از جمله فولاد و آلومینیوم، که سالانه بیش از 26000 تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند، باید تا دسامبر سال جاری، داده‌های سال 2022 خود را تأیید کنند.

برعکس، هند همچنان منطق قیمت گذاری کربن را در همان سطح در هند با اروپا زیر سوال می برد. با این حال، دولت امیدوار است که اگر آنها بتوانند مالیات محلی داشته باشند و این درآمد را به سمت انتقال انرژی سبز قرار دهند، می توانند هر گونه مزیت غیررقابتی در صادرات هند به اروپا را نفی کنند.