در نشستی که چند روز پیش برگزار شد، مقامات ایالات متحده و مغولستان درباره ابداع رویکردهای نوآورانه برای اطمینان از استخراج مواد معدنی ضروری از کشور محصور در خشکی مغولستان به بازار جهانی، یعنی برای مواد مغناطیسی خاکی کمیاب، بحث کردند. ال اویون اردن، نخست وزیر مغولستان، پس از دیدار خود با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده در واشنگتن، به رویترز گفت که مغولستان قصد دارد تلاش های مشترک خود را با ایالات متحده در حوزه معدن تشدید کند. این کشور به طور خاص خاک‌های کمیاب، فلزات خاکی کمیاب و سایر مواد معدنی را که در فناوری‌های پیشرفته ضروری هستند، هدف قرار خواهد داد.

دو طرف همچنین راهبردهایی را برای پیشبرد اهداف تعیین شده در یادداشت تفاهمی بررسی کردند. این یادداشت تفاهم از همکاری ژوئن بین وزارت امور خارجه ایالات متحده و وزارت معدن و صنایع سنگین مغولستان ناشی شد. این به طور بالقوه می‌تواند راه را برای منبع جدیدی از خاک‌های کمیاب برای ایالات متحده ایجاد کند تا فلزات خاکی کمیاب تولید کند.

کارشناسان بر این باورند که این دیدار پیامدهای قابل توجهی برای رقابت ژئوپلیتیکی بین چین و ایالات متحده دارد. در واقع، این کشور نه تنها دارای ذخایر طبیعی قابل توجهی است، بلکه تخصص قابل توجهی در پالایش و استخراج این عناصر حیاتی دارد.

آهنرباهای خاکی کمیاب و نبرد جهانی برای تسلط بر زمین های کمیاب

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده و به نقل از رویترز، گفتگوها بر مناطق خاصی متمرکز شده است که ایالات متحده می تواند به مغولستان در درک پتانسیل منابع خود کمک کند. آنها همچنین روش های استخراج و راه های تولید را مورد بررسی قرار دادند. این سخنگو افزود که ایالات متحده از مغولستان در یافتن راه حل های ابداعی که به آن قدرت می دهد تا کنترل بیشتری بر استخراج، اکتشاف و تولید مواد معدنی حیاتی و عناصر خاکی کمیاب اعمال کند، حمایت خواهد کرد.

این منجر به تحقیقات متعددی در مورد اینکه چگونه ایالات متحده ممکن است صادرات بلامانع چنین منابعی از مغولستان را تسهیل کند، انجامید. با توجه به موقعیت چالش برانگیز ژئوپلیتیکی این کشور، این امر محتاطانه پیش خواهد رفت.

رقابت چین و ایالات متحده برای فلز مس

همسایه چین، مغولستان دارای ذخایر وسیع مس است. این فلز قرمز مایل به نارنجی برای بسیاری از کاربردهای تکنولوژیکی پیشرفته، از جمله دستگاه‌های دفاعی خاص، ضروری است. در همین حال، ایالات متحده برای کاربردهای فناوری پیشرفته، از جمله سیستم‌های دفاعی، نیاز فوری به خاک‌های کمیاب و مس دارد. به همین دلیل، این کشور در تلاش است تا منابع خود را فراتر از رقیب اصلی جهانی خود، چین، متنوع کند.