جوشکاری مقاطع کم ضخامت مثل پروفیل مبلی کمی پیچیده تر و بغرنج تر از مقاطع فولادی ضخیم است. حرارت زیاد دستگاه جوش، می تواند منجر به سوختگی قطعه بشود و در مقابل حرارت کم و ناکافی نمی تواند اتصال قوی و مستحکمی در درز ایجاد کند. روشی که برای جوشکاری از آن استفاده می کنید نقش کلیدی بر کیفیت محصول تولیدی و عملکرد آن در فرآیندهای بعدی دارد. زمانی که از ورق های خیلی نازک مثل ضخامت های کم ورق روغنی برای تولید لوله و پروفیل استفاده می کنید باید برای انجام درست جوشکاری آن چند نکته را مد نظر داشته باشید. عموما برای جوشکاری ورق های کم ضخامت، جوشکاری قوس الکتریکی پیشنهاد می شوند اما طی فرآیندهایی می توان از روش های دیگر هم استفاده کرد.

 

4 نکته ی مهم در مورد جوشکاری پروفیل مبلی:

سوختگی پروفیل مبلی بر اثر جوشکاری:

سوختگی در واقع زمانی اتفاق می افتد که بخشی از ورق ذوب شده و از قطعه اصلی جدا بشود. در این صورت به جای یک اتصال قوی حفره ای بزرگ در نمونه کار ایجاد می شود. این مشکل در پی حرارت بالا جوش ایجاد می شود و به شکلی کار را مختل می کند. با ایجاد سوختگی، پروفیل و لوله مبلی دیگر قابل استفاده نخواهد بود و برای ادامه ی کار جوشکار باید از نمونه ای سالم و تمیز استفاده کند.

ظاهر درزجوش پروفیل مبلی:

زمانی که از حرارت کمتر برای جوش درز فولاد کم ضخامت استفاده می کنیم زائده های بیشتر در محل درز جوش ایجاد می شود. زمان کار با پروفیل و لوله استیل دکوراتیو که از فلز پرکننده برای جوش استفاده می شود این مشکل بیشتر پیش می آید.

زاویه ی نگه داری سرجوش:

زاویه ای که سرجوش نسبت به قطعه کار دارد تعیین کننده ی انرژی است که به محل جوش وارد می شود. وقتی زاویه و سرعت حرکت مناسب را پیدا کردید در قدم بعدی باید ویژگی ها و نقطه ذوب فلز را بررسی و مد نظر داشته باشید. تمام این موارد تعیین کننده ی میزان انرژی هستند که سرجوش به نقطه جوشکاری وارد می کند. تحت کنترل داشتن میزان انرژی وارد شده بر قطعه، احتمال سوختگی و آسیب های دیگر را کاهش می دهد.

لایه ی گاز محافظ:

انتخاب مناسب ترین گاز برای محافظت از سطح جوش به شدت بر روند و کیفیت انجام جوشکاری اثر دارد. اگر این لایه گاز محافظ مانع از عبور مقدار مناسب انرژی برای جوشکاری بشود درز جوش بسیار ضعیف خواهد بود. در مقابل اگر انرژی خیلی زیادی را هم عبور بدهد حجم بسیار زیادی زائده ایجاد خواهد کرد.

 

چطور می توان از جوشکاری MIG برای ایجاد اتصال در پروفیل مبلی استفاده کرد؟

تنظیم شیوه ی جوشکاری:

برای پروفیل سبک یا به طور کلی هر نوع فولادی با ضخامت های خیلی کم می توان با انتقال اتصال کوتاه، درز جوشی بی نقص حتی برای ضخامت های خیلی کم ایجاد کرد. همچنین انتقال اتصال کوتاه (Short-Circuit Transfer) پیچیدگی ها و انحرافات درز جوش را به حداقل می رساند به علاوه ی این که زائده های بسیار کمی هم ایجاد می کند.

بهره گیری از گاز محافظ:

گاز محافظ لایه ای است که بر سطح محل جوشکاری قرار می گیرد. مناسب ترین گاز محافظ، گازی است که حاوی مقدار زیادی آرگون باشد. 25% دی اکسیدکربن و 75% آرگون ایده آل ترین ترکیب است. با وجود این گاز محافظ زائده های جوش بسیار کم خواهد بود چرا که آرگون در مقایسه با دی اکسید کربن انرژی کمتری را عبور می دهد.

انتخاب فلز پرکننده:

از فلز پرکننده ای نازک تر از خود ورق باید استفاده کرد. اغلب از پرکننده هایی با ضخامت 0.023 تا 0.024 اینچ برای این منظور استفاده می شود. این مقدار برای لوله و پروفیل استیل دکوراتیو بیشتر و برابر با 0.030 و 0.034 اینچ است.

تکنیک جوش ضربانی:

برای این منظور نخست به بخش کوچکی از درز حرارت وارد می شود سپس تا خنک شدن کامل، نقطه ی جوش استراحت داده می شود. به هیچ وجه جوشکاری نباید به یکباره انجام بشود و کل درز یکسره جوش داده بشود چرا که با ایجد حرارت زیاد حفره ایجاد می شود. این روش با ایجاد رسوب مناسب در درز جوش اتصالی قوی به وجود می آورد و به دلیل آن که در این روش جوشکاری حجم زیادی انرژی به طور ناگهانی به قطعه وارد می شود برای جوشکاری قطعات شکننده باید محتاط تر عمل بشود. استفاده از سیم پرکننده با حداقل ضخامت بسیار مهم است چرا که باعث می شود با حداقل انرژی مصرفی بتوان اتصالی مستحکم ایجاد کرد و حرارت کمی به بدنه ی اصلی وارد نمود.

یکی از مهم ترین دلایل اهمیت این تکنیک ها موقع کار با فولاد کم ضخامت کنترلی است که بر انرژی خروجی وجود دارد. همچنین جوشکار کنترل خوبی بر ظاهر درزجوش ایجاد شده دارد. حتی در این روش می توان ایرادات ایجاد شده در جوش کم انرژی را هم کنترل و اصلاح نمود.

سخن پایانی

با در نظر داشتن چند نکته ی کلیدی از تمامی روش های جوشکاری می توان برای مقاطع کم ضخامت چون لوله و پروفیل مبلی استفاده نمود. مقرون به صرفه بودن قیمت پروفیل مبلی و خواص و ویزگی های کاربردی آن دو عامل مهم در گسترش موارد مصرف و مشکلات جوشکاری مقاطع نازک و سرعت بالای اکسایش فولاد دو نکته ی منفی و محدود کننده ی موارد مصرف برای این مقاطع به حساب می آیند. مشکل اکسایش با آبکاری برطرف و مشکل جوشکاری مقاطع کم ضخامت نیز با این تکنیک ها مرتفع می شود و به عبارتی به کمک این تکنیک ها پروفیل مبلی به یکی از بهترین ها چه از لحاظ قیمت و چه از نظر خواص و ویژگی ها تبدیل شده است.

فرآیند, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 27 آبان 1402