لوله داربست یک سازه فلزی است که استفاده گسترده‌‌ای در ساخت‌ و ساز دارد. برای دسترسی به نقاط مختلف یک ساختمان، به‌عنوان نخاله‌ گیر و جان‌ پناه و کمک به نگهداری سازه در برخی پروژه‌ها مثل پل‌سازی، از لوله‌های داربست استفاده می‌شود. این سازه برای غرفه‌‌های نمایشگاهی و رمپ‌‌های اسکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت بازار خرید و فروش آن داغ و گسترده است. اما توجه به برخی نکته‌ها برای خرید آن بسیار مهم است؛ از این رو، در این مطلب می‌خواهیم به لوله‌های داربستی، کاربردهای آن و چالش‌هایی که هنگام خرید لوله داربست پیش روی شماست، بپردازیم.

لوله داربستی چیست؟

لوله‌ داربستی، لوله‌ای است که بیشتر برای ساخت داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل به طور کلی با نام لوله داربستی در صنعت شناخته می شود. این لوله‌ ها از جنس فولاد یا فولاد گالوانیزه، در آلیاژها و اندازه‌ های مختلف، در 2 نوع بدون‌‌ درز و درزدار ساخته می‌شوند.

لوله‌ های بدون‌ درز، مقاوم‌ تر و ایمن‌ تر هستند؛ به‌‌ همین دلیل قیمت بالاتری دارند. اما مدل درز‌دار نیز برای ساخت داربست مناسب است.

همچنین با توجه به نوع کاربرد، لوله‌ ها به‌ صورت سبک یا سنگین ساخته می‌شوند و هر دو نمونه آن به‌ عنوان لوله‌ های داربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وزن آن نیز، در قیمت لوله داربست موثر است.

چیزی که در مورد لوله‌ های داربستی اهمیت دارد، میزان مقاومت و استحکام آن‌هاست که برای سنجش این موارد، آزمایش‌ های خاصی روی آن ها انجام می‌شود.

این لوله‌ها با بست‌های مخصوص به همدیگر متصل می‌شوند و سازه ی داربست را می‌سازند. نحوه اتصال و کیفیت این لوله‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و ساخت آن به تخصص ویژ‌ه‌ای نیاز دارد؛ زیرا در صورت خراب ‌شدن خسارت‌های جبران‌ ناپذیری را ایجاد می‌کند.

 

خرید لوله داربست و چالش‌های آن

بازار خرید لوله داربست با توجه به گستردگی موارد مصرف آن به خصوص پروزه های متعدد ساخت و ساز بسیار داغ است اما ممکن است که موقع خرید با چالش‌ هایی رو به‌ رو شوید از جمله اینکه:

لوله‌های‌ داربستی را کیلویی بخریم یا شاخه‌ای؟

لوله‌‌های داربستی هم به‌ صورت کیلویی و هم به‌ صورت شاخه‌‌ای به فروش می‌رسد. اما خرید کیلویی آن به خصوص در نمونه‌های نو بهتر است چرا که ممکن است برخی فروشنده‌ها به هدف افزایش سود خود، لوله‌ها را با قطر و ضخامت کمتر بسازند و به مشتری تحویل دهند.

لوله‌‌های داربست چند کیلویی بخریم؟

توجه به وزن لوله‌ی داربست موقع خرید بسیار مهم است. وزن این لوله‌ها در وزن نهایی داربست و همچنین قیمت آن تاثیر دارد، معمولا لوله‌ها را در وزن 14 تا 17 کیلویی می‌سازند.

باید گفت که قیمت لوله داربست 14 کیلویی به واسطۀ وزن کمترش پایین‌تر بوده و کار با آن نیز راحت‌‌تر است. اما این لوله‌‌ها کاربردهای کمتری دارند. معمولاً لوله‌‌های داربست‌ 17 کیلویی برای سازه‌های مرتفع‌تر پیشنهاد می‌شود.

مشخصات لوله‌های داربستی استاندار و با کیفیت چیست؟

بهتر است لوله داربستی از با کیفیت‌ ترین ورق موجود یعنی ورق فولاد مبارکه ساخت شده باشد.  قطر خارجی آن 48 و ضخامت آن بین 1.8 تا 3 میلی‌متر باشد. طول آن 6 متر باشد. دقت کنید که در برخی مواقع به جای 6 متر، لوله 5.90 یا 5.85 به مشتری تحویل داده می‌ شود که می‌ تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند.

لوله داربستی دست دوم بخریم یا نو؟

لوله‌ های داربستی دست دوم قیمت کمتری دارند اما خرید آن‌ها توصیه نمی‌ شود. به این علت که ممکن است آسیب‌ دیده، زنگ‌ زده و یا تاب‌ خورده باشد و شما موقع خرید متوجه این مشکلات نشوید. این آسیب ها با توجه به این که استحکام سازه داربست مستقیما در ارتباط با سلامت و جان افراد است اهمیت دو چندان پیدا می کند. علاوه بر این لوله های داربستی دست دوم ضمانت کیفیت ندارند و نصب آن ها نیز به عهده ی خریدار خواهد بود.

 قیمت لوله‌های داربستی

قیمت لوله‌ های داربست‌ به وزن و کیفیت ورق استفاده شده در آن بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت لوله داربست 17 کیلویی که چیزی حدود 3 کیلو با نمونه 14 کیلویی اختلاف وزن دارد بی شک بالا تر خواهد بود. در مورد این لوله ها بیشتر منظور از کیفیت ورق تاثیری است که کیفیت بر روی مقاومت و استحکام لوله دارد.

سخن پایانی

همان‌طور که توضیح دادیم کاربرد لوله‌های داربستی بسیار متفاوت و متنوع است. خود این لوله‌ها نیز انواع متفاوتی دارند، گرچه شامل طیف گسترده‌ای نمی‌شوند اما حتی تفاوت‌های کم و کوچک آن‌ها هم تاثیر قابل‌توجهی در ویژگی و عملکرد نهایی آن‌ها دارد. به همین خاطر در زمان خرید، لوله حتماً باید با توجه به کارکرد و ویژگی‌های خود لوله انتخاب شود تا بهترین و مناسب‌ترین عملکرد را داشته باشد.

لوله داربست, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 23 آبان 1402