حسن یونسیان مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو : یکی از مهمترین عوامل در کاهش تصمیم های شخصی و غیرفنی سامانه جامع آهن و فولاد بوده است.

حسن یونسیان در رابطه با امور بومی سازی اعلام کرد:

این سامانه در کاهش تصمیم گیری های شخصی و غیرفنی این حوزه در خصوص تولید و تامین کالاها و خدمات مورد نیاز بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در نشست ویدئو کنفرانسی که یونسیان با انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، شرکت های فولادی و معدنی بزرگ و شرکت ایریسا داشت به بررسی جزئیات سامانه جامع آهن و فولاد ایران پرداخت و تاکید کرد که اگر ورود اطلاعات کامل و دقیق باشد و بررسی لازم توسط کمیته فنی سامانه و طبق فرایند از پیش تعریف شده انجام شود، اطلاعات جامع و کاملی از کیفیت و کمیت کالاهای ارائه شده و همچنین خدمات بومی سازی شده در اختیار شرکت های زنجیره آهن و فولاد و فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت و این امر می تواند از تصمیم گیری های شخصی و غیرفنی جلوگیری کند .

وی عنوان کرد تاکنون 1850 کاربر ثبت نام و 22 هزار و 50 قطعه بومی شده به ثبت رسیده است. وی در ادامه افزود از دیگر اهداف ایجاد سامانه به اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات و تجربیات و نیز مدیریت دانش در بخش بومی سازی است.  

سامانه جامع آهن و فولاد ایران مرجع وزارت صمت در شناسایی کالاها و خدمات

پس از کیفی سازی سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد ایران به عنوان مرجع مورد تأیید وزارت صمت در شناسایی کالاها و خدمات بومی سازی شده خواهد بود و با هدف حمایت از تولید و ساخت داخل درخصوص اعمال محدودیت در واردات موارد مشابه خارجی تصمیم گیری و عمل خواهد کرد.

در این نشست شرکت ایریسا که مجری طراحی و پیاده سازی این سامانه می باشد، گزارشی از اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته ارائه کرد. این گزارش شامل اقداماتی از جمله طراحی و پیاده سازی سامانه، برگزاری فراخوان ثبت نام در سامانه، ایجاد بستر برگزاری فراخوان های ساخت داخل و جمع آوری اطلاعات قطعات بومی سازی شده توسط شرکت های صنعتی و معدنی، بود که عنوان شد.

همچنین اقدامات آینده سامانه مذکور به شرح زیر اعلام شد:

  • هدایت سازندگان و تامین کنندگان برای ورود به سامانه
  • اعلام فراخوان های بومی سازی در سامانه
  • بررسی و اصالت سنجی اطلاعات وارد شده در سامانه
  • ارائه تاییدیه کیفیت برای قطعات بومی سازی شده توسط کمیته تخصصی و استقرار سامانه
  • مدیریت دانش در امر بومی سازی در صنعت آهن و فولاد 

در این نشست بحث و تبادل نظر درباره فرآیند بررسی و تایید اقلام و خدمات بومی سازی ، حذف موارد تکراری در سامانه، مدت زمان مورد نیاز برای ثبت دقیق اطلاعات قطعات توسط تامین کنندگان و تولید کنندگان، رضایت مصرف کنندگان از کیفیت کالاها و خدمات و مدیریت دانش صورت گرفت.