کارخانه تولید پروفیل

 

فعالیت کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل با توجه به حجم بالای مصرف این مقاطع در صنعت، تاثیر زیادی بر گردش چرخ تولید سایر کارخانه‌ها و صنایع دارد، چرا که محصولات تولیدی این کارخانه‌ها در واقع ماده اولیه بسیاری از صنایع تولیدی و تجاری مثل کارگاه‌های مبل‌سازی و کارخانه‌های عظیم تولید تجهیزات صنعتی هستند. شناخت روند کلی تولید این مقاطع و پاسخ این سوال که در کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل چه میگذرد، قطعا به شما به عنوان تولیدکننده، دید بهتری برای درک و شناخت بهتر نقاط ضعف و قوت پروفیل خواهد داد. در این راهنمای جامع، همراه ما باشید تا دنیای کارخانه‌های تولید پروفیل را بهتر بشناسیم و از این شناخت برای انتخاب برترین محصول استفاده کنیم.

کارخانه تولیدکننده پروفیل

کارخانه‌‌های تولیدکننده پروفیل در واقع مجموعه‌های تخصصی هستند که پروفیل‌های مورد استفاده در سایر صنایع را تولید می‌کنند. این پروفیل‌ها معمولاً از موادی مانند آلومینیوم، فولاد یا پلاستیک ساخته می‌شوند و شکل‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است. این جا به طور خاص به بررسی کارخانه‌های تولید پروفیل آهن می‌پردازیم.

تولید این مقاطع فولادی در چند رده و عموما در کارخانه‌های مجزا انجام می‌شود. مراحل تولید آن از ساخت شمش فولاد به عنوان نخستین رده آغاز می‌شود. شمش در کارخانه تحت نورد به ورق تبدیل شده و بعد از این مرحله در کارخانه از این ورق‌ها به عنوان ماده‌ی اولیه تولید پروفیل استفاده می‌کنند. در واقع در کارخانه تولید پروفیل، رول ورق به انواع لوله و پروفیل با ابعاد و اندازه‌های مختلف تبدیل می‌شود. کارخانه تولید پروفیل به شدت می‌تواند بر کیفیت و نوع ساخت مقطع اثر گذار باشد. این که از چه نوع دستگاه‌هایی با چه کیفیتی در کارخانه استفاده می‌شود و یا ورق مصرفی در کارخانه به عنوان ماده اولیه تولید پروفیل چه کیفیتی دارد، مستقیما بر این که نهایتا خروجی کارخانه چه دقت و کیفیتی داشته باشد اثرگذار است.

 

اهمیت کارخانه تولید پروفیل آهن

کارخانه تولید پروفیل آهن نقش اساسی در بسیاری از صنایع دارد چرا که درواقع تامین‌کننده مواد اولیه مصرفی آن‌هاست. این کارخانه‌ها پروفیل‌های مورد نیاز طیف گسترده‌ای از صنایع را تامین می‌کنند و نقش حیاتی در برآورده کردن نیاز صنایع مانند ساخت و ساز، حمل و نقل، هوافضا، خودروسازی و غیره دارند. برای ساخت ساختمان‌ها، تولید ماشین‌آلات یا توسعه زیرساخت‌ها، پروفیل‌ها به عنوان مواد اولیه ساختاری و مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی این پروفیل‌های تولید شده در کارخانه‌ها اجزا ساختاری هستند که اطمینان از استحکام، دوام و کارایی آن‌ها برابر با تامین تمام این ویژگی‌ها در محصول نهایی است.

با بهره‌گیری از تکنیک‌های تولید پیشرفته و تجهیزات به روز، کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل می‌توانند مقاطعی باکیفیت تولید کنند که با استانداردهای صنعتی سازگاری دارند. این کارخانه‌ها از تکنسین‌ها و مهندسان ماهر کمک می‌گیرند که به دقت پروفیل‌ها را طراحی، تولید و بازرسی کنند چرا که نهایتا محصول تولیدی باید مطابق استانداردها و نیاز مصرف‌کننده باشد. در نتیجه، پروفیل‌های تولیدشده در این کارخانه‌ها بر کیفیت و عملکرد محصولات نهایی که از آن‌ها تولید می‌شوند هم اثر دارند.

 

انواع پروفیل

درواقع پروفیل فولادی به مقطعی 6 یا 12 متری، ساخته شده از فولاد گفته می‌شود که شکل سطح مقطع آن می‌تواند ساده یا پیچیده و باز یا بسته باشد. پروفیل‌ها انواع و اشکال بسیار متفاوت و متنوعی دارند که می‌توان براساس معیار و مقیاس‌های مختلف آن‌ها را دسته‌بندی کرد.

براساس کاربرد به دو گروه ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند. همان طور که از نامشان نیز پیدا است بخش اصلی کاربرد پروفیل ساختمانی در زمینه ساختمان سازی و پروفیل‌های صنعتی برای تولید محصولات و ماشین آلات صنعتی می‌باشد. شکل ظاهری یکی از معیارهایی است که براساس آن می‌توان پروفیل‌ها را به دو گروه باز و بسته تقسیم کرد. اینجا منظور از باز و بسته در واقع شکل سطح مقطع باز و بسته است. نورد گرم و سرد دو شکل تولید پروفیل هستند که نوعی معیار و مقیاس برای تقسیم‌بندی مقاطع هم به حساب می‌آیند. جنس پروفیل نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دسته‌بندی این مقاطع است. اگرچه اینجا ما تنها پروفیل‌های فولادی را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما به این موضوع توجه داشته باشید که فولاد هم انواع مختلفی دارد که فولاد کربنی، فولاد گالوانیزه و استیل سه نمونه از متداول‌ترین آن‌هاست.

 


 

بیشتر بدانیم:

پروفیل آهن چه کاربردهایی دارد؟

 


 

صفر تا صد فرآیند تولید پروفیل

بسته به این که محصول نهایی چه نوع پروفیل با چه ویژگی‌هایی است، فرآیند تولید در کارخانه تغییر پیدا می‌کند. مقاطع درزدار که از ورق تولید می‌شوند فرآیند تولیدی متفاوت از نمونه‌های بدون درز دارند که با سنبه‌کاری ساخته می‌شوند. بعضی مقاطع نیز به طور کلی با ریخته‌گری ساخته می‌شوند که به کلی فرآیند تولیدشان متفاوت از سایر نمونه‌هاست. در ادامه شکل کلی فعالیتی که در کارخانه تولید پروفیل مبلی انجام می‌شود را توضیح خواهیم داد که نتیجه آن مقطعی درزدار و سبک است.

1. طراحی الگو اولیه

ابتدا باید ویژگی‌های مورد نیاز در مقطع شامل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی، میزان مقاومت، فرآیندپذیری و کیفیت سطحی تعیین بشود. سپس طراحی الگو اولیه باتوجه به همین ویژگی‌ها انجام می‌شود. امروزه با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته، بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر می‌توان الگو و نقشه پروفیل را طراحی کرد. به این شکل الگو پروفیل با توجه به تمام ویژگی‌های مورد نیاز طراحی می‌شود.

2. انتخاب و آماده‌سازی مواد اولیه

بعد از مشخص شدن شکل و ویژگی‌های کلی پروفیل قدم بعدی انتخاب و آماده‌سازی مواد اولیه است. این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که در واقع خواص و ویژگی‌های اصلی این مقاطع براساس نوع ماده اولیه مصرفی برای تولید آن‌ها تعیین می‌شود. همان طور که پیش‌تر هم توضیح دادیم فولاد کربنی، گالوانیزه و استیل سه نمونه از کاربردی‌ترین اشکال و انواع فولاد هستند.

فولاد کربنی رده‌های مختلفی دارد که بسته به درصد عناصر موجود در آن خواص متفاوتی هم خواهد داشت. به طور کلی فولاد کربنی مقاومت و استحکام بسیار خوبی دارد، فرآیندپذیر است و به نسبت قیمت مناسبی هم دارد اما مقاومت آن دربرابر زنگ‌زدگی بسیار پایین است. فولاد گالوانیزه خواصی تقریبا مشابه فولاد کربنی دارد با این تفاوت که لایه گالوانیزه، آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی تا حد زیادی مقاوم می‌کند. استیل اما بسیار متفاوت از دو نمونه قبلی است و اصلی ترین تفاوت آن‌ها در عناصر آلیاژی است که به تبع آن سایر تغییرات هم ایجاد شده است. بعد از انتخاب نوع فولاد، رول ورق باز می‌شود تا به صورت نواری برش بخورد. سپس مجددا این نوارها رول شده و آماده انتقال به مرحله بعدی می‌شوند.

3. رول فرمینگ

نوارهای تولید شده در مرحله‌ی قبلی در واقع خوراک دستگاه‌های رول فرمینگ هستند. رول فرمینگ در یک خط تولید بسیار طولانی به کمک مجموعه‌ای از قالب‌ها و غلتک‌ها، نوار ورق را تبدیل به پروفیل می‌کند. این تغییر شکل باید کم‌کم و به تدریج به وجود بیاید تا تغییرات ناخواسته روند کلی تولید پروفیل را دچار مشکل نکند. بسته به این که سطح مقطع پروفیل چه شکلی دارد شکل قالب‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند. در پایان این مرحله ورق تبدیل به پروفیلی با درز باز شده است.

4. جوشکاری درز و برش

برای این که نهایتا پروفیلی بی‌نقص تولید بشود، طبیعتا این درز باز باید با استحکام و مقاومت بالا بسته شود. برای این منظور جوشکاری بهترین گزینه است. در همین خط تولید پس از آن که شکل مورد نظر در ورق ایجاد شد درز باز آن با جوشکاری بسته می‌شود. درمحل درز جوش زائده‌های به وجود می‌آید که می‌تواند کیفیت سطحی مقطع را به شدت دچار مشکل کند. پی از اتمام جوشکاری این زائده‌ها باید از روی درز برداشته بشود. باز هم بسته به نوع پروفیل شکل درز می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

گاهی تنها زائده‌ها برداشته می‌شود اما اثر جوشکاری بر روی پروفیل مشخص است و برای بعضی نمونه‌ها هم زائده و هم ظاهر اصلاح می‌شود. گاهی تنها زائده‌های بیرونی پاک می‌شود و درز داخلی زائده‌ها باقی می‌ماند و گاهی برای هر دو جهت پاکسازی انجم می‌شود.

5. کنترل کیفیت

در طول فرآیند تولید، کنترل کیفیت مداوم صورت می‌گیرد. با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف، پروفیل‌ها از لحاظ ابعاد، خواص مکانیکی و کیفیت سطحی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که این اقدامات در واقع تضمین می‌کنند که پروفیل‌ها با استانداردهای مورد انتظار مطابقت داشته باشند.

6. برش و بسته‌بندی

در پایان هم پروفیل‌ها برش می‌خورند. طول استاندارد این مقاطع بسته به نوع آن‌ها 6 یا 12 متر است. شاید تلورانس برش باعث بشود که طول تا 2 سانتی‌متر کمتر یا بیشتر از این اندازه‌ها هم باشد. تنها در صورتی که پروفیل در کارخانه و با حجم بالا به سفارش تولید بشود، امکان دارد با طول‌هایی متفاوت برش داده بشود. پس از این مقاطع بندل می‌شوند. به این معنا که باتوجه به ابعاد و ضخامت، در دسته‌های بزرگ تقسیم‌بندی می‌شوند. به این شکل فروش و جا‌به‌جایی آن‌ها بسیار ساده‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مقاله به بررسی دقیق فرآیند تولید پروفیل‌ها در کارخانه‌ تولید پروفیل پرداختیم. این فرآیند از طراحی الگو اولیه، انتخاب و آماده‌سازی مواد آغاز می‌شود و با جوشکاری درز و کنترل کیفیت پایان میابد. تأمین ماده اولیه با کیفیت، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، و رعایت استانداردهای کیفیت در هر مرحله، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در نهایت، این پروفیل‌ها در سایر کارگاه و کارخانه‌ها به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند که مستقیما بر کیفیت محصولات آن‌ها اثر گذار است. اینجاست که اهمیت کارخانه و تاثیری که بر کیفیت محصولات دارد مشخص می‌شود.

 

پرسش و پاسخ

بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید پروفیل کدام هستند؟ 

شرکت جهان پروفیل پارس، گروه صنعتی تهران‌شرق، کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، کارخانجات نورد لوله یاران چهار نمونه از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی هستند که در زمینه تولید پروفیل فعالیت دارند.

تمرکز کارخانه‌های تولید پروفیل در کدام استان است؟

بیشترین تولیدکنندگان پروفیل در استان‌های تهران و اصفهان قرار دارند و بخش عمده‌ی تولید پروفیل برای استان‌های مرکزی کشور است. تمرکز و تعدد معادن آهن در بخش مرکزی کشور باعث شده اکثر کارخانه‌های فولادی در تمام رده‌ها در همین استان‌ها احداث بشوند. از طریق لیست تولیدکنندگان فولاد ایران می‌توانید با تمام تولیدکنندگانی که در داخل ایران فعالیت می‌کنند، آشنا شوید.

پروفیل آهن, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402