شناخت پیچیدگی‌های انتخاب مناسب‌ترین پروفیل، قطعا بر موفقیت پروژه شما تاثیر زیادی خواهد داشت، فارغ از این که شما یک تولیدکننده حرفه‌ای هستید که مدام با پروفیل سر و کار دارد و یا مصرف‌کننده‌ای عام که تنها برای پروژه بازسازی منزل خود تصمیم به خرید پروفیل گرفته‌ است. شاید در ظاهر پروفیل مقطع فولادی ساده‌ای باشد که برای تهیه آن مراجعه به بازار آهن بدون هیچ پیش زمینه و شناختی کفایت کند اما درواقع جزئیاتی در مورد این مقاطع وجود دارد که عدم آگاهی از آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی به وجود آورد. در این مقاله به طور مفصل در مورد پروفیل و نکاتی که زمان خرید آن باید بدانید، توضیح خواهیم داد.

پروفیل چیست؟ 

پروفیل به گروهی از مقاطع طویل فولادی گفته می‌شود که براساس فاکتورهای متفاوتی چون جنس و شکل سطح مقطع می‌توان آن‌ها را تقسیم‌بندی کرد. عمده‌ی موارد مصرف آن‌ها در زمینه ساخت و ساز است اما در صنایع تولیدی و تجاری، خودروسازی و برای ماشین‌آلات صنعتی هم کاربرد دارند. پروفیل‌ها بسیار مقاوم و مستحکم هستند یا به عبارت دقیق‌تر، نسبت استحکام به وزن آن‌ها در مقایسه با سایر فلزات بی‌نظیر است. این به این معنا است که پروفیل‌های فولادی حتی با ضخامت کم و ابعاد کوچک مقاومت بسیار زیادی دارد و درواقع به واسطه‌ی همین ویژگی هم تا این حد در صنعت شهرت پیدا کرده‌اند و کاربردشان چندین برابر شده است.

اگر می‌خواهید در رابطه با پروفیل بیشتر بدانید، مطالعه مقاله “پروفیل چیست؟” را به شما پیشنهاد می‌نماییم.

5 فاکتور که زمان خرید پروفیل باید در نظر داشته باشید

نوع، مشخصات فنی و قیمت پروفیل در کنار کارخانه تولیدکننده و شرکت تامین‌کننده 5 فاکتور مهمی هستند که می‌توان گفت با مد نظر قرار دادن آن‌ها هنگام خرید در واقع نکات اولیه یک خرید درست و اصولی را رعایت کرده‌اید. در ادامه به تفکیک در مورد هر کدام از این فاکتورها توضیح خواهیم داد.

1. نوع پروفیل 

پروفیل‌ها انواع مختلف و به طبع کاربردهای متفاوتی هم دارند یا به عبارت دیگر هر نوع خاص از پروفیل کاربرد خاص خود را دارد. پیش از هر چیز باید مناسب‌ترین نوع پروفیل مورد نیاز خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای ساخت در و پنجره قطعا پروفیل در و پنجره انتخاب بهتری است، گرچه با مقاطع مربع و یا مستطیل هم می‌توانید با کیفیتی کمتر به هدف نهایی خود برسید. یا پروفیل سنگین نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای تولید مبلمان باشد چرا که هم سطح زیبایی ندارد و هم وزن زیاد آن باعث می‌شود جا‌به‌جایی مبل تولیدی کار بسیار دشواری باشد.

2. مشخصات فنی پروفیل 

ضخامت، ابعاد سطح مقطع و جنس پروفیل بسیار مهم و تعیین‌کننده هستند و باید در نخستین مرحله مقدار دقیق و درست آن‌ها را تعیین کنید چرا که مشخصات فنی پروفیل بر عملکرد کلی آن از مقاومت و استحکام تا فرآیندپذیری و قیمت تاثیر زیادی دارد.

3. قیمت پروفیل 

قیمت پروفیل یکی از مهم‌ترین فاکتورها زمان خرید است چرا که برای تولیدکننده، تعیین‌کننده‌ی میزان سود آن و برای مصرف‌کننده‌ی عمومی، بر هزینه‌ی کلی پروژه اثر دارد. براساس نوع، مشخصات فنی و کارخانه تولیدکننده پروفیل، قیمت تا حدی تغییر پیدا می‌کند زیرا قیمت پایه برای انواع مختلف پروفیل متفاوت است. کارخانه هم باتوجه به این که تا حد زیادی تعیین‌کننده کیفیت است می‌تواند قیمت‌ها را دچار نوسان کند. ضخامت و ابعاد سطح مقطع تاثیر مستقیم بر وزن نهایی پروفیل دارد و همان‌طور که می‌دانید قیمت مقاطع فولادی در اکثر موارد براساس وزن آن‌ها محاسبه می‌شود. این مورد نکته بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.  مناسب‌ترین ضخامت را برای مورد مصرف خود پیدا کنید چرا که اختلاف چند دهم میلی‌متری در ضخامت تفاوت زیادی در وزن، به ویژه برای نمونه‌های سنگین ایجاد می‌کند. با بررسی اختلاف وزن ضخامت‌های مختلف پروفیل موجود در جدول به خوبی متوجه اهمیت این موضوع خواهید شد. در نهایت کارخانه هم باتوجه به این که تا حد زیادی تعیین‌کننده کیفیت است می‌تواند قیمت‌ها را دچار نوسان کند.

ضخامت سایز وزن
1 20*20 0.62
1.25 20*20 0.75
1.5 20*20 0.91
2 20*20 1.18

 

4. کارخانه تولیدکننده

توجه به کارخانه تولیدکننده پروفیل به دو جهت اهمیت دارد اول بعد مسافت به معنا فاصله‌ای که بین کارخانه تا مقصد وجود دارد و دوم کیفیت پروفیل. هزینه‌ی حملی که صرف انتقال این مقاطع می‌شود قطعا بر قیمت نهایی آن‌ها اثر دارد. در صورتی که جا‌به‌جایی درست و اصولی انجام نشود حتی می‌تواند مقاطع را دچار آسیب هم بکند و به این شکل هم به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

بسته به این که کارخانه از چه مواد اولیه و ماشین‌آلاتی برای تولید استفاده می‌کند کیفیت محصول نهایی قطعا متفاوت خواهد بود. این دو فاکتور مستقیما بر عملکرد مقطع تحت انواع فرآیندهای تخصصی چون خم، کشش و برش اثر دارد. نوع ورق فولادی به عنوان ماده اولیه تولید تعیین می‌کند میزان فرآیندپذیری پروفیل در چه حدی باشد. ماشین‌آلاتی که برای تولید استفاده می‌شود بر دقت ابعادی و کیفیت جوشکاری اثر دارد. در صورتی که اتصال درزجوش درست و دقیق نباشد امکان دارد تحت خم و کشش از هم باز شده و محصول نهایی دچار مشکل بشود.

5. شرکت تامین‌کننده

شرکت تامین‌کننده یکی از مهم‌ترین مواردی است که زمان خرید حتما باید به آن توجه داشته باشید. این که تامین‌کننده بتواند شما را به درستی در مورد نوع محصول راهنمایی کند، محصول باکیفیت را سالم ارسال کند و بدون مشکل به دست شما برساند همچنین خدمات پس از فروش قابل قبولی داشته باشد، در واقع تضمینی برای انجام شدن درست و اصولی کار شما است.

قیمت پروفیل آهن

نکات کلیدی برای خرید پروفیل 

پیش‌تر به 5 فاکتوری اشاره کردیم که به عنوان مهم‌ترین موارد و فاکتورها زمانی که تصمیم به خرید پروفیل گرفتید باید مد نظر داشته باشید اما علاوه بر این 5 مورد موارد بیشتری نیز وجود دارد که آن‌ها را برای درک بهتر به سه گروه تقسیم کرده‌ایم. نکات مهمی که باید پیش از خرید، حین خرید و پس از خرید پروفیل رعایت بشوند. در ادامه با ذکر جزئیات به این موارد اشاره خواهیم کرد.

نکات کلیدی پیش از خرید پروفیل 

شناخت نیازهای پروژه: پیش از هر چیز باید نیازهای پروژه‌ی خود را بررسی کنید. این که به چه پروفیلی با چه استحکام، مقاومت، ابعاد و ویژگی‌های ساختاری نیاز دارید. به عنوان مثال زمانی که پروژه‌ی شما نیاز به قوطی 4*4 دارد نباید از قوطی 2*2 استفاده کنید. یا این که پروفیل باید استیل باشد یا اگر نیاز به مقطع ضدزنگ دارید استفاده از پروفیل گالوانیزه هم می‌تواند با قیمتی به اندازه یک چهارم استیل نیاز شما را رفع کند یا نه.

تعیین بودجه: قیمت تامین‌کنندهای مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مرحله حتما کیفیت را اولویت قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که تامین‌کننده انتخابی بهترین کیفیت را با کمترین قیمت در اختیارتان قرار می‌دهد. حال با توجه به قیمت اعلام شده، هزینه پروژه را محاسبه و باتوجه به بودجه خود بررسی کنید.

نکات کلیدی هنگام خرید پروفیل 

پیش فاکتور: پروسه خرید مقاطع فولادی عموما به این صورت است که شرکت‌ تامین‌کننده باتوجه به لیست سفارش شما پیش فاکتور ارسال می‌کند. به جزئیات پیش فاکتور توجه داشته باشید که مشخصات خریدار و محصولات خریداری شده که شامل ابعاد، وزن و قیمت پروفیل است به درستی ثبت شده باشد. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که قطعا، وزن درج شده در پیش فاکتور با وزن نهایی بار ارسال شده برای شما درصد بسیار کمی اختلاف خواهد داشت. زیرا در پیش فاکتور وزن بار براساس فرمول و وزن دقیق مقاطع محاسبه می‌شود اما تلورانس ابعاد و ضخامت پروفیل باعث می‌شود با وزن نهایی تا حدی اختلاف داشته باشد.

باربریبرای انتقال بار از مبدا به مقصد، یا خود خریدار و یا شرکت تامین‌کننده هماهنگی‌های لازم با باربری را انجام می‌دهد. برای هماهنگی‌های بار به چند نکته توجه داشته باشید اول این که به باربری تاکید کنید خودرو مخصوص انتقال آهن برای شما ارسال کند. خودروهای آهن‌کش هم باربند قوی‌تری دارند و هم تجهیزات بسته‌بندی استانداردشان احتمال سقوط یا آسیب به بار را به حداقل می‌رساند. نوع خودرو باید براساس حجم و وزن بار انتخاب بشود. بارهای تا دو تن عموما با نیسان جا‌به‌جا می‌شوند. برای وزن بین 2 تا 5 تن، خاور گزینه‌ی مناسبی است. تا 12 تن کامیون تک، 12 تن به بالا از کامیون جفت و برای مقادیر بالاتر 20 تا 22 تن از تریلی استفاده می‌شود. تکمیل بودن مدارک راننده اعم از کارت شناسایی، حواله و بیجک باربری نیز برای تحویل بار بسیار مهم است.

نکات پس از خرید پروفیل 

اولین و مهم‌ترین اقدام بعد از رسیدن بار به مقصد بررسی سلامت، کیفیت و مغایرت‌های احتمالی است. در صورتی که ایرادی در بار ارسالی وجود داشت سریعا به تامین‌کننده اطلاع دهید تا اقدامات لازم برای حل این مشکل را آغاز کند. پس از تخلیه، پروفیل‌ها را در محیط مناسب و دور از عوامل ایجاد زنگ و خوردگی انبار کنید. جایی که رطوبت و دما زیاد نباشد. در این زمینه بهتر است به توصیه‌های تامین‌کننده هم توجه داشته باشید. به عملکرد بار در مراحل مختلف مصرف توجه داشته باشید تا بتوانید در مورد همکاری یا قطع همکاری با تامین‌کننده دقیق تصمیم بگیرید. قطعا تامین‌کننده‌ای که بار باکیفیت را سالم، بدون مشکل و با خدمات پس از فروش بتواند برای شما ارسال کند، تاثیر مثبتی بر کلیت فرآیند کار شما خواهد گذاشت.

انتخاب بهترین پروفیل 

برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین پروفیل تنها دو راه وجود دارد. اول این که خود به اندازه کافی نسبت به مقاطع و ویژگی‌هایشان شناخت پیدا کنید و دوم از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. گرچه مقاطع فولادی دنیایی بزرگ با پیچیدگی‌های خاص خود را دارند که اشراف پیدا کردن به همه جنبه‌های آن کار بسیار زمانی‌بری است اما قطعا آگاهی از اطلاعات اولیه در مورد این مقاطع هم می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

1. شناخت فرآیند تولید پروفیل 

با شناخت فرآیند تولید پروفیل قطعا بهتر می‌توانید مشکلات احتمالی در مراحل بعدی را پیش‌بینی کنید. تولید پروفیل عموما به دو شکل انجام می‌شود. یا مقاطع درزدار هستند که از جوشکاری برای تولیدشان استفاده می‌شود یا بدون درز که مستقیما از شمش تولید شده‌اند. برای مقاطع درزدار، اول ورق فولادی به شکل نوارهای باریک برش می‌خورد و سپس با عبور از میان چندین قالب و غلتک تبدیل به استوانه‌ای توخالی با درزباز می‌شود. برای متصل کردن درز از انواع روش‌های جوشکاری استفاده می‌شود. حال با دید کلی که نسبت به این فرآیند تولید به دست آوردید به خوبی می‌توانید درک کنید که چطور جوش غیر استاندارد می‌تواند در فرآیند خم باعث باز شدن کامل درز و از بین رفتن لوله بشود. یا استفاده از ورق بی‌کیفیت و خشک چطور می‌تواند باعث پاره شدن لوله حین خمکاری شود.

2. شناخت تاثیر آبکاری 

عموما با دو هدف پروفیل‌های فولادی آبکاری می‌شوند. یا ضدزنگ شدن و یا ایجاد ظاهری زیباتر. کیفیت سطحی ورق پروفیل یکی از فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده‌ی کیفیت آبکاری است. سطح بی‌کیفیت یا نمی‌تواند لایه آبکاری را محکم و متصل نگه دارد و به شکل ورقه‌ای جدا می‌شود که در این صورت پروفیل به سرعت دچار خوردگی شده و درواقع آبکاری بی‌نتیجه بوده است و یا سطح متخلخلی به وجود می‌آورد که از لحاظ ظاهری استاندارد نیست.

3. شناخت عوامل موثر بر قیمت پروفیل

چندین و چند عامل داخلی و خارجی بر قیمت پروفیل اثرگذار است که شناخت آن‌ها کمک می‌کند بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نمونه پروفیل را با بهترین و مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. اولین فاکتور قیمت ورق است. ورق به عنوان ماده اولیه تولید پروفیل تقریبا 90% قیمت کل پروفیل را شامل می‌شود و تاثیرگذارترین عامل بر قیمت پروفیل است. دومین مورد مربوط به هزینه تولید یا اجرت تولید است. تولید پروفیل فرآیندی با سرعت بالا، ساده و البته کم هزینه است که قطعا به نسبت قیمت ورق بخش بسیار کوچک‌تری را شامل می‌شود اما بی‌تاثیر هم نیست. چیزی حدود 10% قیمت نهایی پروفیل مربوط به هزینه‌ی تولید است. علاوه‌بر این دو مورد باقی موارد عوامل خارجی هستند که به صورت دوره‌ای قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند مثل نرخ ارز، هزینه‌ای که امکان دارد بابت جا‌به‌جایی به قیمت نهایی پروفیل افزوده بشود و میزان عرضه و تقاضا که کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

جمع‌بندی 

پیش نیاز یک فرآیند خرید درست و اصولی بررسی دقیق عوامل و شناخت تمامی فاکتورهای تعیین‌کننده و اثرگذار است. درصورتی که مطابق یک راهنما جامع خرید پیش بروید بی‌شک با تصمیمات آگاهانه‌ خود خرید هوشمندانه‌تری خواهید داشت. شناخت تمام ویژگی‌های پروفیل، بررسی نوع طراحی، میزان تحمل بار و انتخاب گرید مناسب مهم‌ترین مراحل در فرآیند خرید پروفیل هستند. علاوه بر این‌ها قطعا استفاده از راهنمایی افراد حرفه‌ای و بررسی عملکرد کلی شرکت تامین‌کننده، تصمیم‌گیری را برای شما ساده‌تر می‌کند. با مد نظر قرار دادن این چند مورد قطعا با یک خرید درست و اصولی می‌توانید نیاز پروژه خود را با بهترین کیفیت برآورده کنید.

 

پرسش و پاسخ 

بهترین زمان برای خرید پروفیل چه زمانی است؟

فاکتورهای مختلفی چون شرایط بازار، برنامه پروژه، فصل و شرکت تامین‌کننده پروژه در انتخاب بهترین زمان برای خرید پروفیل دخیل هستند.

بازار را از لحاظ شرایط قیمتی فولاد تحت نظر داشته باشید چرا که به این شکل طی مدت زمان کوتاهی به سادگی می‌توانید نوسانات بازار را به خوبی پیش‌بینی کنید و در درست‌ترین بازه‌های زمانی باتوجه به برنامه پروژه خود، با ارزان‌ترین قیمت محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید. به عنوان مثال در فصول گرم سال که حجم ساخت و ساز بالاتر است قطعا میزان عرضه و تقاضا تاثیر زیادی بر قیمت‌ها خواهد داشت. همکاری دائمی با یک تامین‌کننده‌ی خاص این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید هم از بهترین محصولات و خدمات پس از فروش آن‌ها بهره ببرید و هم با استفاده از تخفیفات خوبشان محصولات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

استفاده از مشاوره‌های تخصصی چه تاثیری می‌تواند بر فرآیند خرید پروفیل داشته باشد؟

قطعا افراد متخصص دانش و تجربه‌ی بیشتری دارند که به آن‌ها دیدی دقیق و درست‌تر برای یک انتخاب اصولی می‌دهد و با بهره‌مندی از تجربه این افراد در مورد مناسب بودن محصول خریداری شده قطعا اطمینان بیشتری خواهید داشت. این که از نظر ظاهری، ویژگی‌های فیزیکی چون ابعاد، توان تحمل بار و البته مهم‌تر از همه قیمت پروفیل خریداری شده مناسب هست یا نه.

پروفیل آهن, لوله و پروفیل مبلی, مقالات در گروه صبا | نویسنده : سروناز خسروی راد | بروزرسانی : 16 آبان 1402